دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

کشف رادیو اکتیو در یک قارچ

می‌توان از قارچ‌ها برای پاک‌سازی مناطق آلوده به ضایعات رادیواکتیو استفاده کرد.

خاک در مناطق صنعتی در طیف وسیعی آلوده به ترکیباتی مثل نفت، فلزات سنگین، PCB (بیفنول‌های پلی کلر) و حتی ضایعات رادیواکتیو هستند. قارچ‌هایی که در محیط‌های آلوده رشد می‌کنند می‌توانند سموم را در بافت‌های خود جذب کنند و درنتیجه قارچ‌هایی که در این مناطق رشد می‌کنند نباید خورده و مصرف شوند.

یک گردشگر در چرنوبیل، شهری در حدود ۶۰ مایلی چرنوبیل که در آنجا حادثه هسته‌ای رخ داد، با یک شیشه قارچ‌ ترشی به ایالات‌ متحده آمریکا برگشت که در این مسیر بازگشت مأموران گمرک حین چک کردن چمدان‌ها با آلارم این دستگاه مواجه شدند. که این مأموران پس از بررسی‌های انجام‌شده دریافتند که ظرف حاوی‌ترشی قارچ دارای مواد رادیو اکتیوی است.

همچنین تعدادی از قارچ‌ها هم می‌تواند در سم‌ زدایی محیط‌های آلوده کمک کند و باعث زیست بومی‌ سازی آن منطقه شوند. برای این کار قارچ‌های پوسیدگی سفید و قارچ‌های پوسیدگی قهوه‌ای بیشترین کاربرد را دارند. قارچ‌ها کاندیدهای خوبی برای پاک سازی زباله‌های سمی هستند و مورد توجه دانشمندان و سازمان‌های دولتی قرار گرفته‌اند.

خواص قارچ برای محیط زیست

تجمع زیستی محل‌های زباله سمی بسیار جذاب است زیرا باعث می‌شود آن خاک در همان محل مورد استفاده قرار گیرد. خاک‌های آلوده نیازی به دفع ندارند و هزینه‌های بلای حمل‌ و نقل و ذخیره هم از بین می‌رود زیرا از آنجا که این قارچ‌ها می‌توانند هیدروکربن‌ های پیچیده را به ترکیبات عنصری کاهش دهند، این ترکیبات هیچ خطری برای محیط‌زیست ندارند. در واقع، این آلاینده‌های سابق حتی می‌توانند “کود” تلقی شوند، بلکه به‌جای آسیب رساندن به پایه تغذیه‌ای خاک، به‌عنوان کود کمک می‌کنند.

این گروه ممکن است پاسخ بسیاری از مشکلات زباله‌های سمی را حل کند. قارچ‌های حاصل از ضایعات سمی نباید خورده شوند، زیرا سموم فلزی سنگین باقیمانده ممکن است درون قارچ‌ها متمرکز شوند.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا