اخبار جهان در حوزه قارچ

کشف چند نمونه قارچ جدید توسط محققان سریلانکایی

کشف چند نمونه قارچ جدید، شاید آرزوی بسیاری از قارچ شناسان و محققین باشد. قارچ ها همه جا هستند از جنگل گرفته، تا روی چمن باغچه شما و یا در سوپرمارکت ها؛ قارچ شناسان (زیست شناسان قارچ) تخمین می زنند که حداقل 36000 گونه قارچ در جهان وجود دارد؛ اما درک اینکه چرا این همه گونه قارچ وجود دارد یک معمای کلاسیک قارچ شناسی بوده است!

سریلانکا جزیره ای گرمسیری واقع در اقیانوس هند است که به دلیل تنوع غنی قارچ ها شناخته می شود، اما تاکنون تحقیقات کمی در این کشور بر روی قارچ ها انجام شده است. قارچ‌ های وحشی خوراکی برای قرن‌ها بخشی از رژیم غذایی سریلانکایی‌ها بوده است، اما نسل‌های کنونی با زندگی شهری، دانش سنتی را در مورد شناسایی قارچ‌های غیرسمی از دست داده‌اند و در عوض از قارچ‌ های پرورشی می‌کنند.

از آنجایی که جنگل‌ زدایی، تخریب زیستگاه و تغییرات آب و هوایی گونه‌ های قارچ را تهدید می‌کند، محققان این کشور بر شکل گیری و ایجاد یک برنامه تحقیقاتی و حفاظتی با نام قارچ ملی برای حفظ نمونه‌های قارچ این کشور، تاکید داشتند که منجر به انجام این برنامه تحقیقاتی گردید. تحقیقات اخیر بر روی قارچ ها در سریلانکا منجر به کشف دو گونه جدید قارچ که قبلاً برای علم ناشناخته بودند ( Termitomyces srilankensis و Candolleomyces ruhunensis ) و کشف یک نوع قارچ بومی چین (Crepidotus striatus)، شده است.

در این تحقیقات انجام شده شرایط برای حضور  علاقه مندان به قارچ نیز محیا بود و این رویه منجر به کشفی تصادفی گردید.

Hemachandra Kularatne دندانپزشک بازنشسته از شهر Kegalle در استان Sabaragamuwa سریلانکا، که علاقه زیادی به عکاسی از طبیعت و بخصوص قارچ های وحشی دارد، گاهی اوقات در بیابان دور افتاده چادر می زند تا از قارچ هایی با ظاهر غیرعادی عکاسی کند. او در سال 2020 قارچی پیدا کرد که کمی شبیه به قارچی بود که در باغ خانه خود داشت، اما این قارچ متفاوت بود!

ساقه این قارچ نازک تر از قارچ خوراکی بود، بنابراین Kularatne عکس های خود را با Aseni Ediriweera (دانشمند آکادمی علوم چین که روی قارچ ها مطالعه می کند) به اشتراک گذاشت. دکتر Ediriweera با تجزیه و تحلیل DNA قارچ مشخص کرد که این گونه جدید برای علم است و آن را Termitomyces srilankensis نامید. این قارچ رابطه همزیستی با موریانه ها دارد و روی تپه لانه موریانه ها رشد می کند.

قارچ Termitomyces srilankensis گونه جدید کشف شده
قارچ Termitomyces srilankensis گونه جدید کشف شده

 

آقای Gunadasa Pathirana نیز مانند Kularatne، یک علاقمند آماتور به قارچ ها است که شغلش راهنمای تور در منطقه حفاظت شده جنگل بارانی Kanneliya در جنوب سریلانکا می باشد. وی از تنوع قارچ هایی که می بیند تحت تأثیر قرار می گیرد و هر گاه قارچی را که نامش را نمی داند می بیند از آن عکس گرفته و تصویر آن را برای محققان قارچ ارسال می کند.

از روی عکس های ارسالی وی، دکتر ادیریویرا موفق به کشف چند نمونه قارچ جدید بنام Crepidotus striatus شد؛ این قارچ یک گونه جدید است که برای اولین بار در سریلانکا دیده و ثبت شده است. Crepidotus striatus قارچی است که اخیراً در سال 2020 در چین برای اولین بار کشف شدو تاکنون تصور میشد که این قارچ فقط بومی چین است اما با این کشف جدید، معادلات بهم خورد!

قارچ Crepidotus striatus
قارچ Crepidotus striatus کشف شده در سریلانکا. گونه ای که گمان می رفت فقط بومی چین باشد

 

اکتشافات جدید در دنیای قارچ ها

علم مطالعه قارچ‌ ها، قارچ‌ شناسی نامیده می‌شود ولی اطلاعات بدست آمده در این حوزه، بطور گسترده پراکنده است و دسترسی به آنها بسیار مشکل امی باشد، زیرا در اکثر اطلاعات موجود و تحقیقات صورت گرفته در شناسایی قارچ‌ ها در حال حاضر فقط ویژگی‌ های فیزیکی در نظر گرفته شده است؛ اما اکنون فناوری DNA وجود دارد که قادر به شناسایی دقیق قارچ ها است!

دکتر سامانتا کاروناراتنا، استاد دانشگاه کوجینگ چین در اینباره می‌گوید: در کشور سریلانکا تا کنون حدود 2000 گونه قارچ شناسایی و ثبت شده است اما با توجه به اینکه این جزیره در یک منطقه گرمسیری و مرطوب قرار دارد می توان تخمین زد که تا 25000 گونه قارچ در این کشور وجود داشته باشند که بسیاری از آنها هنوز کشف نشده.

کاروناراتنا در دوران مدرسه اش به قارچ ها علاقه پیدا کرد، اما در دانشگاه نمی توانست قارچ شناسی را دنبال کند زیرا این رشته در کالجهای منطقه زندگی او وجود نداشت. با این حال، او علاقه خود را در دانشگاه Mae Fah Luang در کشور تایلند، که یکی از بهترین موسسات برای مطالعه قارچ شناسی به حساب می آید، دنبال کرد.

او به سختی این تحقیقات انجام شده به دلیل موانع زیاد در کشورش اشاره می کند و می گوید: در سریلانکا، چنین تحقیقاتی با موانع زیادی قانونی مانند جلوگیری از دزدی زیستی مواجه است که تلاش برای مطالعه روی قارچ ها در مناطق جنگلی را منع می کند.

منابع و قوانین حال حاضر در این حوزه سبب شده تا منابع این علم در خیلی موارد بروز نباشد و هم اینکه بسیار پراکنده باشد؛ از این رو دانشمندان سریلانکایی مجبور هستند تا خودشان هر منطقه ای را در جستجوی قارچ جنگلی بررسی نمایند.

قارچ cookeina tricholoma
قارچ فنجانی cookeina tricholoma یک نمونه قارچ گرمسیری کمیاب

 

ترکیبی از قارچ های خوراکی و سمی

قارچ ها اندام باردهی زایشی (اسپوروفور) گونه زیستی fungi هستند. آنها میلیون ها هاگ میکروسکوپی را در آبشش ها یا منافذ واقع در زیر کلاه خود تولید می کنند و این دانه ها معمولاً همراه با باد حرکت می کنند و روی خاک مرطوب، کنده های پوسیده درخت یا بستر پوشیده از برگ های خشک شده می نشینند تا یک کلونی قارچ جدید بسازند. همه قارچ هایی که قابل مشاهده هستند، ماکرو قارچ نامیده می شوند.

تعدادی از قارچ‌ها می‌توانند سمی باشند اما قارچ‌ های خوراکی زیادی نیز وجود دارد که مردم سریلانکاها قرن‌هاست که آنها را مصرف می‌کنند. ده ها سال پیش، روستاییان دانش تشخیص بین خوراکی و سمی بودن قارچ ها را داشتند، اما این دانش سنتی اکنون با زندگی شهری به سرعت در حال از بین رفتن و فراموشی است.

دکتر Karunarathna اکنون در حال کار بر روی یک راهنمای تصویری در مورد قارچ های خوراکی سریلانکا است تا خلاء موجود را پر کند و به عموم مردم آموزش دهد. کاروناراتنا گفت: باید سعی کنیم برخی از قارچ های محلی را برای تنوع بخشیدن به غذا پرورش دهیم.

همه چیز برای مطالعات قارچ شناسی در سریلانکا بهتر می شود زیرا دکتر Ediriweera و تیم تحت هدایت دکتر Karunarathna بر روی قارچ های جمع آوری شده از مکان های مختلف در مناطق مرطوب، جنوبی و غربی این کشور تحقیق می کنند. در طی این تحقیقات ادیریویرا، 2 گونه جدید قارچ را در محوطه دانشگاه Ruhuna در جنوب سریلانکا کشف کردند. محققان یکی از این قارچهای جدید را به افتخار دانشگاه روهونا، Candolleomyces ruhunensis نامیدند.

قارچ Candolleomyces ruhunensis
قارچ Candolleomyces ruhunensis یکی از گونه های تازه کشف شده

 

منطقه مرطوب سریلانکا محل زندگی تعدا زیادی از قارچ ها است، اما زیستگاه این قارچها توسط جنگل زدایی تهدید می شوند. انتظار می رود تغییرات آب و هوایی نیز بر گونه های قارچ حساس بیشتر تأثیر بگذارد. سیریل ویجسوندارا گیاه شناس در موسسه ملی مطالعات بنیادی و همچنین مدیر کل سابق باغ گیاه شناسی پرادنیا، گمی گوید: بسیار مهم است که کشور سریلانکا نمونه های قارچ و گیاهان خود را برای نسل های آینده حفظ کند. برای دستیابی به این هدف، او پیشنهاد می کند که سریلانکا یک طرح قارچ ملی برای جمع آوری نمونه های خشک شده و یک مجموعه کشت برای قارچ ها ایجاد کند.

به عقیده او اولین گام در کشف گونه های قارچ جدید، عکاسی از نمونه های پیدا شده می باشد و از همه علاقه مندان می خواهد تا با دیدن نمونه های جدید عکس های خود را برای آنها ارسال کنند.

نمونه عکس های ارسالی برای تیم تحقیقاتی

 

گردآوری و ترجمه از تیم رسانه هاگ.
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع:mongabay.com

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا