اخبار عمومی و گزارش

کشف قارچ ترافل قاچاق

اخبار مربوط به کشف و ضبط قارچ دنبلان قاچاق در کشور

محتوا پنهان

کشف و ضبط قارچ ترافل در شهرستان سوادکوه

ماموران منابع طبیعی شهرستان سوادکوه (استان مازندران) مقادیری قارچ ترافل قاچاق که بصورت غیرقانونی برداشت شده بود را از متخلفین کشف و ضبط کردند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران اعلام کرد: فرمانده یگان حفاظت شهرستان و نیرو‌های حفاظتی شرکت چوب و کاغذ، با همکاری هم توتنستند مقادیری قارچ دنبلان را از متخلفین در عرصه‌های منابع طبیعی ضبط نمایند.

در این عملیات چند متهم دستگیر و مقادیری دنبلان کوهی قاچاق کشف و ضبط  گردید. متهمین بازداشت شده پس از تشکیل پرونده و صورتجلسه اقلام کشف شده، با هماهنگی بعمل آمده با دادستان محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سوادکوه، برای رسیدگی به جرایم خود به مراجع قضایی معرفی شدند.

دستگیری قاچاقچیان قارچ ترافل

شهروندان هوشیار باشند چرا که باجمع آوری این گونه قارچ به جنگل‌های هیرکانی بیا قدمت چند میلیون ساله، خسارت‌های غیرقابل جبرانی وارد خواهد شد. طبق قانون خروج و بهره برداری هرگونه محمولات اصلی و فرعی از جنگل‌ها ممنوع است و در صورت مواجه شدن با چنین افرادی، موارد را به سامانه 1504 یا 139 اطلاع دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


1402/09/20

کشف قارچ ترافل قاچاق در علی آباد

سید مهدی کوچک رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان علی آباد کتول (استان گلستان)، از کشف بیش از 3 کیلوگرم قارچ ترافل (دنبلان) از یک متخلف در این شهرستان خبر داد.

وی اظهارکرد: نیروهای اجرایی شهرستان علی آباد کتول در پی گشت و کنترل منطقه دهنه زرین گل، یک متخلف را که با خود حدوداً 3 کیلو قارچ ترافل، که بصورت غیر قانونی از جنگل های منطقه برداشت شده بود و سه توله سگ شکاری را نیز حمل می کرد، دستگیر کردند. وی از سگ ها برای یافتن محل قارچ دنبلان کوهی استفاده میکرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان در خصوص کشف قارچ ترافل قاچاق در علی آباد افزود: پس از دستگیری، صورتجلسه کردن قارچ های ضبط شده و تکمیل پرونده متهم برای سیر مراحل قانونی تحویل کلانتری شهرستان علی آباد گردید تا جهت رسیدگی به پرونده اش به دادسرا اعزام شود.

شایان ذکر است در سال‌های اخیر به دلیل هجمه به طبیعت و برداشت غیرمجاز قارچ های وحشی از جمله قارچ ترافل، خسارات زیادی به عرصه منابع طبیعی وارد شده است. از اینرو از اسفند ماه سال 1400، هرگونه برداشت و بهره برداری از جنگل های استان گلستان ممنوع اعلام شد و جرم محسوب میشود؛ بنابراین با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت، که بسته به میزان تخلف، شامل حبس و جرایم نقدی میگردد.

همچنین شهرورندان عزیز می توانند هرگونه تخلف و بهره برداری غیرمجاز از جنگل ها و منابع طبیعی را از طریق سامانه های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به مسولین مربوطه گزارش دهند.

 

منبع: فارس


1402/05/16

جریمه 23 میلیارد ریالی قاچاقچی قارچ ترافل

تقی حسام مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گلستان از محکومیت 23 میلیارد ریالی قاچاقچی قارچ ترافل خبر داد.

وی اظهار کرد: پرونده قاچاق 235 کیلوگرم قارچ ترافل (قارچ دنبلان) قاچاق به شعبه اول اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان کردکوی ارسال شد.

جریمه قاچاقچی قارچ ترافل
جریمه سنگین برای قاچاقچی قارچ کمیاب

وی با اشاره به اینکه حمل چوب و سایر ملزومات جنگلی بدون داشتن پروانه از منابع طبیعی ممنوع است، افزود: شعبه رسیدگی کننده پس از بررسی پرونده و دریافت اظهارات و دفاعیات، متهم را به پرداخت 23 میلیارد و 400 میلیون ریال، جزای نقدی محکوم کرد!

حسام گفت: اداره منابع طبیعی شهرستان بندرگز، محموله قارچ ترافل قاچاق را از یک خودرو کشف و ضبط و پس از صورت جلسه، پرونده آن را به تعزیرات حکومتی ارسال کرد.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون 4 پرونده قاچاق قارچ ترافل در تعزیرات حکومتی گلستان رسیدگی شده است و متهمان احکام جزایی خود را دریافت کرده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

 


1402/05/15

کشف 64 کیلوگرم قارچ دنبلان قاچاق در مینودشت

یعقوب قزل سفلی جانشین فرمانده انتظامی شهرستان مینودشت از توقیف یک خودروی حامل قارچ ترافل قاچاق و کشف مقدار 64 کیلوگرم قارچ دنبلان قاچاق توسط مامورین انتظامی خبر داد.

کشف قارچ ترافل قاچاق

وی اظهارکرد: بدنبال اطلاع واصله مبنی بر حمل و نگهداری ترافل قاچاق در یک خودرو در سطح شهرستان مینودشت (از توابع استان گلستان)، موضوع در دستور کار ماموران یگان انتظامی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ماموران انتظامی به محل اعزام و پس از هماهنگی با مرجع قضائی و گرفتن حکم بازرسی، اقدام به تفتیش خودروی مورد نظر نمودند. در بازرسی از خودرو مقدار بیش از 64 کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق کشف و صورتجلسه شد.

جانشین فرمانده انتظامی مینودشت با بیان اینکه ارزش ریالی محموله کشف شده ۷۰۰ میلیون ریال برآورد شده است، خاطرنشان‌کرد: در این عملیات یک دستگاه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر که پس از تشکیل پرونده جهت ادامه روند قانونی، به مراجع قضائی معرفی شد.

گفتنی است، ترافل نوعی قارچ خوراکی است که در گونه‌های قرمز تیره، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود ولی نوع سیاه این قارچ لذیدتر و دارای ارزش‌غدایی بالاتر است که در جهان با قیمت بسیار بالا خرید و فروش می‌شود. این قارچ در گلستان اغلب در جنگل‌های شرق استان رشد می‌کند و متاسفانه در چند سال اخیر سودجویان زیادی برای بدست آوردن این قارچ گران قیمت اقدام به تخریب و آسیب رساندن به جنگل ها نموده اند.

 

منبع: خبرگزاری فارس


1402/03/28

کشف 3 کیلوگرم قارچ کمیاب در نکا

سرهنگ قاسم عزیزی فرمانده انتظامی شهرستان نکا (از توابع استان مازندران) از کشف 3 کیوگرم قارچ ترافل (دنبلان کوهی) قاچاق به ارزش بیش از 60 میلیون ریال، در جنگل کلت این شهرستان خبر داد.

به گفته وی ماموران پاسگاه انتظامی مهروان، حین اجرای گشت کنترلی با همکاری ماموران یگان حفاظت از جنگل، در منطقه”کلت” به یک خودرو سواری مظنون شدند و آن را متوقف کردند. در بازرسی بیه عمل آمده از این خودرو، ماموران بیش از 3 کیلوگرم قارچ دنبلان کوهی کمیاب، کشف کردند.

سرهنگ عزیزی در پایان با بیان اینکه ترافل‌های مکشوفه تحویل اداره منابع طبیعی شد، گفت: در این عملیات متهم دستگیر و پس از صورتجلسه قارچ ها و تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نکا با اشاره به این که برابر اعلام کارشناسان، ارزش تقریبی کالای مکشوفه ۶۰ میلیون ریال برآورد شده، گفت: پلیس با حضور فعال و شبانه روزی در راستای برقراری نظم، امنیت و آرامش مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

همچنین شهرورندان عزیز می توانند هرگونه تخلف و بهره برداری غیرمجاز از جنگل ها و منابع طبیعی را از طریق سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به مسولین مربوطه گزارش دهند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


1402/03/09

کشف 140 کیلوگرم ترافل قاچاق در آزادشهر

بهزاد نجفی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آزادشهر از توابع استان گلستان از کشف یک محموله 140 کیلوگرمی قارچ ترافل قاچاق در منطقه تیل آباد خبر داد.

به گفته وی، روز گذشته نیروهای یگان حفاظتی منابع طبیعی و نیروی انتظامی شهرستان آزادشهر در در ایست بازرسی منطقه تیل آباد به یک خودرو پژو 206 مشکوک شده و آن را متوقف کردند. پس از بازرسی های به عمل آمده از خودرو بیش از 140 کیلوگرم قارچ ترافل (قارچ دنبلان) قاچاق از این خودرو کشف و ضبط شد و پس از صورتجلسه نسبت به بازداشت راننده خودرو اقدام گردید.

کشف 140 کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق

با توجه به اینکه برداشت قارچ ترافل و محصولات جنگلی و مرتعی ممنوع بوده و مصداق قاچاق می باشد، برای راننده خودرو پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی گردید.

از اواخر سال 1400 برداشت قارچ ترافل و باقی محصولات مرتعی ازجنگل های استان گلستان ( جنگل های هیرکانی) ممنوع اعلام شده و مصداق قاچاق کالا می باشد و شامل حبس و پرداخت 2 برابر ارزش کالا، جریمه نقدی خواهد شد.

در چند سال گذشته طمع بهره برداری از جنگل های هیرکانی ( به عنوان گنجینه طبیعی در یونسکو ثبت شده) بسیار شدت گرفته و باعث آسیب شدید به بافت جنگل شده است. شهرورندان عزیز می توانند هرگونه تخلف و بهره برداری غیرمجاز را از طریق سامانه 139 و 1504 به مسولین مربوطه گزارش دهند.


1402/03/06

کشف 200 کیلوگرم ترافل قاچاق در بندر گز

سرهنگ مهدی مهدوی نیا فرمانده انتظامی شهرستان بندر گز، از توابع استان از کشف بیش از 200 کیلوگرم قارچ ترافل (قارچ دنبلان) قاچاق در این شهرستان خبر داد.

کشف قارچ ترافل قاچاق

به گفته وی مأموران پلیس آگاهی شهرستان حین گشت زنی در سطح حوزه به یک دستگاه خودرو پژو 405 مشکوک و آن را متوقف کردند. در بازرسی به عمل آمده از خودرو مورد نظر مأموران موفق شدند بیش از 200 کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق کشف کنند که برابر اعلام کارشناسان ارزش آن حدود 6 میلیارد ریال برآورد شده است.

پس از صورت جلسه قارچ های کشف شده، راننده خودرو دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی گردید.

سرهنگ مهدوی نیا گفت: برخورد با قاچاقچیان کالا و مخلان امنیت اقتصادی جامعه همواره از مطالبات مردم و مسئولان بوده لذا پلیس در این راستا با تمام توان تلاش خواهد کرد.از اواخر سال 1400 نیز با ممنوعیت برداشت از جنگل ها و مراتع استان پلیس با جدیت بیشتریپیگیر این موضوعات بوده است. وی همچنین از مردم خواست تا هرگونه موارد تخلف از این دست را از طریق سامانه ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ اطلاع رسانی نمایند تا اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.

 


1402/02/10

کشف بیش از 4/5 میلیارد ریال قارچ ترافل قاچاق

سرهنگ علی اکبر بای فرمانده انتظامی شهرستان مینودشت از توابع استان گلستان خبر از کشف بیش از 237 کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق در شهرستان مینودشت، داد.

به گفته وی مأموران انتظامی شهرستان مینودشت با اشراف و رصد اطلاعاتی مستمر موفق به شناسایی محل نگهداری قارچ ترافل (قارچ دنبلان) قاچاق شدند.

فرمانده انتظامی مینودشت افزود: پس از کسب مجوز قانونی و در بازرسی از منزل متهم بیش از ۲۳۷ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق کشف و یک نفر هم دستگیر شد.

وی با تاکید بر اینکه جمع آوری این گونه قارچ‌ها به جنگل‌های منطقه خسارت‌های غیرقابل جبرانی وارد می‌کند از مردم استان خواست در صورت مواجه شدن با چنین افرادی، موارد را به پلیس یا منابع طبیعی اطلاع دهند.

بای بیان کرد: برابر اعلام کارشناسان ارزش ترافل های کشف شده بیش از 450 میلیون تومان برآورد شده است.

کشف بیش از 237 کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق در شهرستان مینودشت

گفتنی است، محدوده زیستگاهی قارچ ترافل یا در زبان بومی ها دنبلان کوهی، واقع در جنگل های هیرکانی و در حوزه شرق استان گلستان به ویژه شهرستان گالیکش است البته در مناطقی از مینودشت، علی آباد کتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش شده است.

برداشت بی رویه و غیر اصولی قارچ ترافل به دلیل قیمت بالای آن به معضلی برای مناطق جنگلی استان تبدیل شده است.

منبع: مهر


1402/02/06

کشف 92 کیلوگرم قارچ کمیاب قاچاق

محمد صادق بشکوفه رئیس منابع طبیعی شهرستان کلاله از توابع استان گلستان از کشف و ضبط ۹۲ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق در این شهرستان خبر داد. به گفته وی شامگاه دیروز با تلاش نیرو‌های حفاظت منابع طبیعی و همراهی نیروی انتظامی و با حکم قضایی تعزیرات حکومتی بیش از 92 کیلوگرم قارچ ترافل (قارچ دنبلان) از قاچاقچیان کشف و ضبط شد.

در پیاین عملیات 2 نفر از عوامل قاچاق قارچ ترافل، دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای ادامه رسیدگی به مرجع قضایی معرفی شدند.

کشف 92 کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق در کلاله

وی افزود: طبق ماده ۲۵ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج و یا خارج کردن چوب، هیزم یا زغال حاصل از درختان جنگلی مطلقاً و ارتکاب این اعمال در مورد سایر محصولات و فرآورده‌ها یا مصنوعات منابع طبیعی اعم از جانوری و گیاهی به قصد تجاری، بدون تحصیل پروانه از مرجع ذی صلاح ممنوع است و مرتکب علاوه بر ضبط کالا‌های مزبور و آلات و ادوات مورد استفاده مشمول مجازات‌ها و احکام مقرر برای قاچاق کالای مجاز مشروط می‌شود.

متاسفانه در سال های اخیر برداشت بی رویه و غیراصولی قارچ ترافل از جنگ های هیرکانی سبب آسیب جدی به این جنگل ها و ریشه درختان آن شده است.


1402/01/27

کشف محموله میلیاردی قارچ ترافل

سردار محمدسعید فاضل دادگر فرمانده انتظامی استان گلستان از کشف و ضبط محموله میلیاردی قارچ ترافل قاچاق در شهرستان گنبدکاووس خبر داد و ارزش این‌ محموله را بیش از ۱۰ میلیارد ریال بیان نمود.

سردار فاضل دادگر بعدازظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مأموران انتظامی گنبدکاووس حین گشت زنی در سطح حوزه به یک دستگاه خودروی پژو مشکوک شدند و آن را متوقف وبازرسی کردند. در بازرسی از خودروی مورد نظر مأموران موفق شدند بیش از ۱۴۰ کیلو قارچ ترافل قاچاق کشف و ضبط کنند.

دراین رابطه راننده خودرو و یک سرنشین دیگر دستگیر و پس از تشکیل پرونده و صورت جلسه محموله کشف شده تحویل مراجع قضایی گردیدند که در این خصوص برابر اعلام کارشناسان ارزش این مقدار قارچ ترافل قاچاق بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

منبع: مهر


1402/01/10

کشف ۲۲۶ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق

بازداشت 2 قاچاقچی قارچ ترافل در مینودشت توسط فرمانده انتظامی این شهرستان انجام و 226 کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق از آنها کشف و ضبط شد.

سرهنگ علی اکبر بای فرمانده نیروی انتظامی شهرستان مینودشتاز توابع استان گلستان، اظهار کرد: به دنبال کسب اطلاعات واصله مبنی بر حمل و نگهداری قارچ ترافل (دنبلان) قاچاق در دو خودرو در شهرستان مینودشت، موضوع به سرعت در دستور کار مأموران یگان انتظامی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی مینودشت افزود: مأموران انتظامی به محل مورد نظر اعزام و پس از هماهنگی با مرجع قضائی برای کسب مجوز، در بازرسی از خودروهای اشاره شده مقدار ۲۲۶ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق کشف کردند. بازداشت 2 قاچاقچی قارچ ترافل انجام شد.

وی گفت: در این عملیات دو دستگاه خودرو توقیف و دو متهم دستگیر شدند که پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

قارچ دنبلان قاچاق
کشف محموله قاچاق قارچ دنبلان

از اسفندماه سال 1400 جهت حفظ منابع طبیعی از جمله جنگل های هیرکانی، برداشت و فروش قارچ ترافل (دنبلان کوهی) از جنگل ها و مراتع طبیعی استان گلستان ممنوع اعلام شد و قرار بر برخورد جدی و قانونی با متخلفان شد که این روند تا به امروز ادامه دارد.


1401/08/04

کشف بیش از یک 1500 کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق در استان گلستان

به گزارش هاگ، به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز گلستان، فرمانده یگان حفاظت استان گلستان گفت:1500 کیلوگرم قارچ ترافل به صورت غیرقانونی از عرصه‌های جنگلی استان (جنگل های هیرکانی) برداشت و هنگام قاچاق کشف شد.

این قارچهای گرانقیمت سالهاست که مورد هجوم غارتگران منابع طبیعی قرار می‌گیرند و هنوز که هنوز است، جنگلهای هیرکانی در انتظار راهکارهای منطقی با اجرای درست برای نجات هستند. (برای اطلاعات بیشتر مقاله «طمع بومیان برای قارچ ترافل (دنبلان) بلای جان جنگل هیرکانی و طبیعت گلستان» را مطالعه بفرمایید)

قارچ ترافل

به گفته سرهنگ عیسی گلبینی در نیمه نخست سال ۳۷ پرونده کشف قارچ دنبلان (ترافل) در استان تشکیل شد.

او گفت: بیشترین تعداد پرونده کشف قارچ مربوط به شهرستان‌های مینودشت و گالیکش بود.

وی افزود: نیرو‌های منابع طبیعی با گشت زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع آوری، حمل، خرید و فروش قارچ ترافل، متخلفان را دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی می‌کند.

سرهنگ گلبینی افزود: طبق قانون، خروج و بهره برداری هرگونه محمولات اصلی و فرعی از جنگل‌ها ممنوع است و از مردم خواست؛ در صورت مواجه شدن با چنین افرادی، موارد را به سامانه ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ اطلاع دهند.

اما به نظر نمیرسد که مجازاتهای قانونی بازدارنده باشند و کماکان تاراج جنگلهای هیرکانی ادامه دارد.

 


1401/08/04

قتل عام درختان کهنسال هیرکانی با برداشت نادرست قارچ دنبلان

به گزارش هاگ از گلستان فردای ایران، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برداشت قارچ ترافل با کمترین آسیب به درخت انجام می‌شود اما در ایران مردم با استفاده از تیشه، چندین سانتیمتر از سطح خاک در اطراف درخت را می‌کنند و قارچ را برداشت می‌کنند و این نوع برداشت به درخت آسیب‌زده و در فرایند رشد آن تأثیرگذار است.

به گزارش گلستان فردا، حمید سلامتی اظهار کرد: با توجه به افزایش تصاعدی رغبت به برداشت قارچ ترافل در بین مردم و کارساز نبودن محدودیت صادراتی باید برای مدیریت و حفظ طبیعت ارزشمند جنگل‌های هیرکانی اقدامات دیگری را در دستور کار قرار داد.

برداشت بی رویه قارچ ترافل

وی افزود: راهی که کشورهای اروپایی دنبال کردند پرورش نهال‌های بارور شده «ترافل» بود که آن را در سطح عرصه‌های جنگلی و باغی انجام داده‌اند و به‌تازگی محققان یکی از شرکت‌های فناور در مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان برای نخستین بار در کشور موفق به تولید نهال بارور شده «ترافل» در برخی از گونه‌های درختان شدند.

وی ادامه داد: با مصرف این قارچ سلول‌های جوانی بیشتر تکثیر شده و جلوی پیر شدن سلول‌ها گرفته می‌شود و همچنین تاثیرگذاری آن در جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی به اثبات رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، احیا و توسعه جنگل‌های کشور، ایجاد جنگل‌های اقتصادی، درآمدزایی روستاییان و جوامع محلی، ارزآوری برای کشور، ترسیب کربن، حفظ این گونه ارزشمند و پایداری اکوسیستم را از جمله اهداف توسعه نهال‌های بارور شده ترافل برشمرد.

سلامتی، قارچ ترافل را یکی از گران‌ترین قارچ‌های جهان و به‌ عنوان الماس آشپزخانه‌ها دانست، گفت: ترافل با توجه به عطر و بوی خاص خود در آشپزخانه‌ها و رستوران‌های گران‌قیمت به‌ عنوان طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر این از آن در صنایع غذایی و دارویی نیز استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: امسال نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان موفق به کشف هزار و ۵۶۲ کیلوگرم «قارچ ترافل» قاچاق از سودجویان شدند.

 


1401/03/17

کشف 53 کیلو قارچ دنبلان کوهی قاچاق در مراوه تپه

به گزارش هاگ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کشف ۵۲ کیلو و ۵۰۰ گرم قارچ ترافل قاچاق در مراوه تپه، رئیس منابع طبیعی مراوه تپه از کشف ۵۲ کیلو و ۵۰۰ گرم قارچ ترافل قاچاق در این شهرستان خبر داد.

برزین گفت: ۵۲ کیلو و ۵۰۰ گرم قارچ ترافل سیاه در ایست و بازرسی سه راهی چاتال حوزه استحفاظی منابع طبیعی شهرستان مراوه تپه با همکاری نیرو‌های انتظامی کشف و ضبط شد.

او گفت: این محموله از یک خودروی پراید کشف و ۲ نفر در این رابطه دستگیر شدند.

برزین گفت: پس از تشکیل پرونده این افراد به مراجع قانونی تحویل داده شدند.

او گفت: از ابتدای سال تاکنون این سومین محموله کشف شده ترافل در شهرستان بوده و در مجموع تاکنون ۷۹ کیلوگرم از این قارچ در مراوه تپه کشف شده است.

قیمت بالای قارچ ترافل یا همان دنبلان کوهی در سال‌های اخیر، بلای جان جنگل‌های هیرکانی شده و سودجویان به دنبال قارچ تیشه به ریشه این درختان می‌زنند.

برداشت قارچ ترافل به صورت جدی به جنگل‌ها و مراتع صدمه می‌زند و در برخی موارد باعث آفات و بیماری‌ها در جنگل‌ها خواهد شد وبرداشت آن ممنوع است.


1401/03/07

کشف 1470 کیلوگرم ترافل قاچاق بهار امسال در گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: قارچ ترافل به عنوان نوعی قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب که در زبان محلی به نام دنبلان مشهور است به طور معمول در فصول بهار و تابستان در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد می‌کند.

عبدالرحیم لطفی رویشگاه اصلی این قارچ خوراکی را جنگل‌های شمال از گیلان تا گلستان اعلام و بیان کرد: برداشت این قارچ از اسفندماه آغاز می‌شود و تا شهریور ادامه می‌یابد و مردم محلی با توجه به قیمت بالای ترافل، برای کسب درآمد با تخریب ریشه درختان اقدام به برداشت غیر قانونی این ماده خوراکی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برداشت قارچ ترافل از جنگل‌ها ممنوع است و با پیگیری اداره حقوقی این سازمان و قوه قضاییه راهکارهای قانونی به دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که طبق آن برای جمع آوری کنندگان این قارچ قرار مجرمیت اعمال می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بر این اساس نیروهای منابع طبیعی با گشت زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع آوری قارچ ترافل، حمل، خرید و فروش آن اقدام به شناسایی و دستگیری متخلفان و معرفی آنان به دستگاه قضایی می‌کنند.

لطفی تصریح کرد: در ۲ ماه نخست امسال ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان توانستند یک هزار و ۴۷۰ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق را در شهرستان‌های آزادشهر، گالیکش، مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و بندرگز کشف کنند و متهمان دستگیر و به مراجع قانونی معرفی شدند.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.


1401/02/19

کشف ۸۸۰ کیلوگرم قارچ کمیاب قاچاق در گلستان

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا- گرگان کشف ۸۸۰ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق، دستگیری باند سرقت کابل و کشف سلاح‌ های شکاری غیرمجاز از مهمترین‌ اخبار نیروی انتظامی روز یکشنبه استان گلستان است.

فرمانده نیروی انتظامی گلستان گفت: مامورین انتظامی آزادشهر در ایست و بازرسی پاسگاه تیل‌ آباد یک دستگاه خودرو نیسان ۸۸۰ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق کشف کردند.

سردار سرتیپ دوم ستاد محمد سعید فاضل‌ دادگر اظهار داشت: ارزش ریالی این قارچ ترافل کشف شده ۳۱ میلیارد ریال برآورد شده است.

برداشت قارچ ترافل و سبزی های کوهی توسط روستاییان و به میزان مصرف ممنوعیتی ندارد اما برداشت بی رویه این گیاهان توسط سودجویان با استفاده از کارگران اتباع خارجی ممنوع بوده زیرا منجر به آسیب به مراتع و از بین رفتن کامل گونه های گیاهی می شود.

وی  افزود: برداشت این گیاهان باید به صورت قطع و برش ساقه ها باشد در حالیکه آنان برای راحت بودن و سریع تر انجام شدن کارشان این گونه ها را از ریشه درمی آورند که علاوه بر اینکه حیات گونه های گیاهی را به خطر می اندازند و موجب از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه و خطر سیل خیز شدن عرصه ها می شوند.

این افراد سودجو سبزی های برداشت شده را با قیمت های سرسام آور به فروش می رسانند که موجب به هم خوردن عرف بازار نیز می شود.


1401/02/10

توقیف ۲ دستگاه وانت نیسان حامل قارچ دنبلان و سبزی های کوهی در طالقان

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا- کرج مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان طالقان موفق به توقیف ۲ دستگاه وانت نیسان حامل قارچ ترافل و سبزی های کوهی شدند.

حامد فرضی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی گزارشات مردمی مبنی بر برداشت بی رویه و خارج از عرف سبزی های کوهی توسط تعدادی از سودجویان از ارتفاعات طالقان، ماموران یگان حفاظت این شهرستان در گشت زنی ها در این منطقه موفق به  شناسایی ۲ خودروی متخلف شدند.

وی اظهار داشت: متخلفان با دیدن ماموران اداره کل منابع طبیعی با به جا گذاشتن خودروها در ارتفاعات منطقه طالقان پا به فرار گذاشتند.

هر کدام از این خودروها حامل حدود ۲ تن از انواع قارچ ترافل (دنبلان) و سبزی های کوهی همچون شورک، والک، پیازک بودند ضمن آنکه برداشت بعضی از این گونه های گیاهی ممنوع است.

فرضی گفت: برداشت قارچ ترافل و سبزی های کوهی توسط روستاییان و به میزان مصرف ممنوعیتی ندارد اما برداشت بی رویه این گیاهان توسط  سودجویان با استفاده از کارگران اتباع خارجی ممنوع بوده زیرا منجر به آسیب به مراتع و از بین رفتن کامل گونه های گیاهی می شود.

وی  افزود: برداشت این گیاهان باید به صورت قطع و برش ساقه ها باشد در حالیکه آنان برای راحت بودن و سریع تر انجام شدن کارشان این گونه ها را از ریشه درمی آورند که علاوه بر اینکه حیات گونه های گیاهی را به خطر می اندازند و موجب از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه و خطر سیل خیز شدن عرصه ها می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان داشت: این افراد سودجو سبزی های برداشت شده را با قیمت های سرسام آور به فروش می رسانند که موجب به هم خوردن عرف بازار نیز می شود.

وی یادآور شد: خودروهای به جامانده از سودجویان همراه با بارهای سبزی کوهی تحویل دستگاه قضایی شدند.

استان البرز ۳۷۰ هزار هکتار عرصه های مرتعی دارد.


1401/02/05

کشف 20 کیلوگرم ترافل قاچاق در مینودشت

فرمانده نیروی انتظامی مینودشت از کشف ۲۰ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق در این شهرستان، خبر داد.
به گزارش هاگ به نقل از گلستان ما؛ سرهنگ “علی اکبر بای” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: بدنبال کسب خبری مبنی بر حمل و نگهداری ترافل قاچاق در سطح شهر، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران یگان امداد شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران انتظامی پس از هماهنگی با مرجع قضائی به محل اعزام و در بازرسی از این خودرو مقدار 20 کیلو گرم قارچ ترافل قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان مینودشت در پایان گفت: در این عملیات یک دستگاه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع ذیصلاح معرفی شد.

قارچ ترافل یا طلای سفید!!! گران‌ترین غذای دنیا !!! قارچ ترافل (truffle) یا همان قارچ دنبلان به‌ عنوان گران‌ قیمت‌ ترین غذای سال ۲۰۱۶ شناخته شد به‌طوری‌ که ارزش این غذا از ماهی خاویار هم بیشتر بوده است!!!

این قارچ در عمق ۳۰ سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه برخی گیاهان و درختان می‌روید. قارچ دنبلان یا همان قارچ ترافل حاوی بیش از ۱۵ نوع پروتئین و ویتامین است و اندازه این قارچ از یک فندق تا یک پرتقال متغیر است و همچنین این قارچ شکلی شبیه سیب‌زمینی دارد.

در ایران در شهرستان مانه و سملقان رویش این قارچ دیده شده‌ است؛ در برخی از مراتع شهرستان طارم استان زنجان، نادرترین قارچ های دنبلان کوهی جهان شناسایی شده اند. اما بیشترین رویش آن در جنگل های استان گلستان می باشد. قارچ دنبلان کوهی در سال های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین در مراتع شهرستان طارم رشد می کنند زیرا با گیاهان مرتعی همزیستی دارند.

اما محل رشد اصلی این قارچ که به آن عنوان طلای سفید هم داده‌اند معمولاً در منطقه آلبا در شمال ایتالیاست که مردم این منطقه با کمک سگ‌های خود سعی در پیدا کردن این قارچ دارند. رایحه دنبلان سفید زمستانی در بین دنبلان های دیگر بسیار دلپذیر و بی نظیر است. نمونه هایی که در کنار درختان بلوط رشد می کنند دارای ماندگارترین عطر (طولانی مدت) و نمونه هایی که در کنار درختان فندق رشد می کنند، شدیدترین بو را دارند.


1401/01/31

کشف قارچ دنبلان کوهی غیرقانونی در بیجار

سرهنگ شهریار قربانی فرمانده انتظامی شهرستان بیجار گفت: ۴۸۶ کیلو قارچ ترافل (قارچ دنبلان) قاچاق از یک دستگاه پراید، توسط ماموران کشف و ضبط شد. سرهنگ قربانی افزود: ماموران انتظامی شهرستان هنگام گشت زنی و کنترل خودرو های عبوری به این خودروی پراید مشکوک و پس از هماهنگی با مراجع قضایی در بازرسی از این خودرو قارچ ترافل قاچاق به ارزش ۱۰ میلیارد ریال کشف کردند.

وی با بیان اینکه در این عملیات یک متهم دستگیر و به مراجع قانونی معرفی شد، گفت: قارچ ترافل (قارچ دنبلان)، نوعی قارچ خوراکی کمیاب و گران قیمت است و به زبان محلی به آن “دنبلان کوهی” نیز می گویند که سودجویان برای کسب منفعت، علاوه بر قاچاق این محصول برای پیدا کردن آن موجب آسیب های جدی به محیط زیست و جنگل ها می شوند.

منبع: صدا و سیما


1401/01/28

امسال ۶۱۹ کیلوگرم قارچ ترافل غیرقانونی در گلستان کشف شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: ماموران یگان حفاظت این مجموعه امسال ۶۱۹ کیلوگرم قارچ ترافل (قارچ دنبلان) که به صورت غیرقانونی از عرصه‌ های جنگلی استان برداشت شده بود را در حین قاچاق به سایر نقاط کشور کشف کنند.

عبدالرحیم لطفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ قارچ ترافل به عنوان نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب که در زبان محلی به نام دُنبَلان مشهور است به طور معمول بهار و تابستان در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد می‌کند.

وی رویشگاه اصلی این قارچ خوراکی را جنگل‌ های شمال از گیلان تا گلستان اعلام و بیان کرد: برداشت این قارچ از اسفند ماه آغاز شده و تا شهریور ادامه می‌یابد و مردم محلی با توجه به قیمت بالای قارچ ترافل (دنبلان) برای کسب درآمد با تخریب ریشه درختان اقدام به برداشت غیر قانونی این ماده خوراکی می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از نیمه دوم سال ۹۸ برداشت قارچ ترافل از جنگل‌ها ممنوع اعلام شد اما با مجرمان آن برخوردی صورت نمی‌گرفت تا اینکه در اواخر سال گذشته با پیگیری اداره حقوقی این سازمان و قوه قضایه راهکارهای قانونی به دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که طبق آن برای جمع‌ آوری کنندگان این قارچ قرار مجرمیت صادر و اعمال می‌شود.

لطفی افزود: بر این اساس نیروهای منابع طبیعی با گشت زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع آوری قارچ ترافل، حمل، خرید و فروش آن اقدام به شناسایی و دستگیری متخلفان و معرفی آنان به دستگاه قضایی می‌کنند.

وی تصریح کرد: امسال در مجموع ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان توانستند ۵۴۹ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق به ارزش حدود ۱۳ میلیارد ریال را در شهرستان‌های آزادشهر، مراوه‌تپه و مینودشت کشف کنند و در این رابطه ۶ متهم دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: آخرین مورد مربوط به شب گذشته است که ماموران یگان حفاظت در بازرسی از محموله‌های جنگلی در ایست و بازرسی تیل آباد آزادشهر موفق به کشف ۵۷۰ کیلوگرم قارچ ترافل در حال حمل از مینودشت به تهران شدند.

لطفی با تاکید بر اینکه جمع آوری این گونه قارچ‌ها به جنگل‌های منطقه خسارت‌های غیرقابل جبرانی وارد می‌کند از مردم استان خواست در صورت مواجه شدن با چنین افرادی، موارد را به سامانه ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ اطلاع دهند.

محدوده زیستگاهی ترافل در حوزه شرق گلستان به ویژه گالیکش است هر چند در مناطقی از مینودشت، علی آباد کتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش شده است. برداشت بی رویه و غیر اصولی قارچ ترافل توسط افراد محلی و سودجویان به دلیل قیمت بالای آن به معضلی برای مناطق جنگلی استان تبدیل شده است که جنگل های هیرکانی را در معرض خطر قرار داده.

تاراج قارچ ترافل در جنگل‌های گلستان، ثروتی که استفاده نمی‌شود
قارچ ترافل یا قارچ دنبلان نوعی قارچ کمیاب و گرانبها

از این قارچ در صنایع داروسازی، تولید روغن های معطر، صنایع غذایی و رستوران ها استفاده می شود و به سبب کمیاب بودن، متقاضیان برای خرید آن بهای گزافی پرداخت می‌کنند که قیمت بالای ترافل جوامع پیرامون این زیستگاه‌ها را وادار به هجمه و دست اندازی به این ثروت الهی کرده است.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.


1401/01/27

کشف ۵۷۰ کیلوگرم قارچ دنبلان قاچاق در آزادشهر + گزارش ویدیویی

سردار سعید دادگر فرمانده انتظامی استان گلستان از کشف ۵۷۰ کیلوگرم قارچ دنبلان (ترافل) قاچاق در شهرستان آزادشهر خبر داد. وی تشریح کرد: ماموران انتظامی شهرستان آزادشهر در ایست بازرسی معبر تیل آباد هنگام کنترل خودرو‌ های عبوری به یک دستگاه وانت نیسان که از مینودشت عازم تهران بود، مشکوک شده و آن را متوقف کردند تا مورد بازرسی قرار دهند. در بازرسی انجام شده از این خودرو، حدود ۵۷۰ کیلوگرم قارچ دنبلان (ترافل) قاچاق به ارزش بیش از 800 میلیون تومان کشف و ضبط شد.

 

فرمانده انتظامی استان گلستان افزود: در این راستا دو نفر متهم دستگیر شده اند که پس از تشکیل پرونده در اختیار محاکم قضایی قرار خواهند گرفت.

هرگونه برداشت و بهره برداری از منابع جنگلی برای حفظ محیط زیست استان، طبق دستور عملی از سوی دادگستری استان گلستان ممنوع اعلام شده و از شهرورندان خواسته شده تا در صورت مواجهه و مشاهده موارد را به شماره های 1504 یا 139 اطلاع دهند.


1401/01/26

۲۳ کیلوگرم دنبلان کوهی در مینودشت کشف شد

قربانعلی گرایلو رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مینودشت واقع در شرق استان گلستان گفت: با تلاش و بررسی‌ های میدانی ماموران این اداره، ۲۳ کیلوگرم قارچ ترافل از ۲ متخلف خرید و فروش این قارچ که برداشت و فروش آن غیر قانونی و جرم محسوب میشود، کشف و ضبط شد.

قربانعلی گرایلو بیان داشت کرد: ممنوع و قاچاق اعلام شدن جمع آوری قارچ ترافل یا قارچ دنبلان کوهی از سوی سازمان جنگل‌ها، آبخیزداری و مراتع سبب شد تا دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان و دادستان مینودشت برداشت و خرید و فروش قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی که به این دخائر ملی و میراث آیندگان آسیب می زند را ممنوع و جرم اعلام کنند.

وی افزود: براین اساس نیروهای منابع طبیعی با گشت زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع آوری قارچ ترافل یا خرید و فروش آن اقدام به شناسایی و دستگیری متخلفان و معرفی آنها به دستگاه قضایی می‌کنند.

گرایلو اضافه کرد: برداشت این قارچ از جنگل‌ های هیرکانی سبب از بین رفتن بذرها و نهال‌های کوچک درختان، برهم خوردن نظم خاک جنگل و سُست شدن و فرسایش آن و در نهایت خشک شدن درختان گونه انجیلی، ولیک و بلوط شده و با کمترین بارش باران به‌ صورت روان آب راهی مناطق پایین دست و پشت سدها شده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت همچنین گفت: ماموران این اداره با همراهی ماموران انتظامی پیش از این در ایام تعطیلات نوروزی با برگزاری مانوری با حضور ۱۲ تیم شامل ۹ تیم از منابع طبیعی و سه تیم انتظامی اقدام به گشت زنی و برخورد با افراد متخلف کردند.

وی افزود: در آن مانور نیز مقدار ۱۲ کیلوگرم قارچ ترافل از متخلفان کشف و ضبط و آنها با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.

به گفته گرایلو، برداشت قارچ ترافل یا دنبلان از اواسط اسفند ماه شروع شده و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

قارچ ترافل یا دنبلان کوهی زیرزمینی و در عمق پنج تا ۳۰ سانتی زمین و اغلب در مجاورت ریشه گیاهان به خصوص درخت بلوط رشد می‌کند و دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی است این نوع قارچ گونه‌ها و رنگ‌های مختلفی از قرمز تیره تا بنفش، خاکستری، سفید و سیاه دارد که مردم بیشتر دنبال نوع سیاه آن هستند.

شهرستان مینودشت با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت افزون بر ۴۰ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد.

منبع: ایرنا


1401/01/12

کشف قارچ دنبلان قاچاق در کردستان

فرمانده انتظامی کردستان از کشف قارچ‌های ترافل قاچاق به ارزش ۱۲ میلیارد ریال در شهرستان دیواندره خبر داد.

به گزارش هاگ به نقل از جامعه ۲۴- سردار علی آزادی در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان دیواندره با اشراف اطلاعاتی و کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه خودرو نیسان مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مراجع قضائی در بازرسی از این خودرو ۶۰۰ کیلو قارچ ترافل قاچاق کشف کردند که برابر اعلام کارشناسان ارزش آن ۱۲ میلیارد ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی استان کردستان تصریح کرد: در این عملیات یک متهم دستگیر و به مراجع قانونی معرفی شد.


1400/05/31

کشف محموله قارچ 90 میلیون یورویی از قاچاقچیان به مقصد اروپا

کشف محموله قارچ توسط مرکز مبارزه سازمان گمرک صورت پذیرفت.۱۶ تن قارچ تراقل از کامیون یخچال داری که محموله خود را میوه به مقصد اسلونی اظهار کرده بود با هوشیاری پرسنل گمرک کشف شد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید روح اله لطیفی، اظهار داشت: مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک در رصد محموله ها، با مشکوک شدن به یک محموله میوه از مبدا شمال شرق کشور، موضوع را در دستور کار گروه مربیان سگ‌های مواد یاب قرار داد،

گمرک خروجی اعلام شده این محموله “گمرک سرو” در استان آذربایجان غربی اعلام شده بود، این محموله به محض ورود به گمرک” سرو” برای کنترل‌های تخصصی و دقیق به گمرک “بازرگان” منتقل شد.

کشف محموله قارچ ترافل مابین کالاهای اظهاری گوجه، آلو، گیلاس، آلبالو، هلوی منجمد با وزن خالص ۱۸ هزار و ۹۶۰ کیلوگرم عنوان شده انجام شد. این کانتینر از ایران به مقصد اسلونی در حال حرکت بود. پس از انجام بازرسی دقیق مشخص شد که مقدار ۱۶ تن” قارچ دنبلان سیاه کوهی” در داخل میوه‌های منجمد جاسازی شده بود.

ممنوعیت صادرات قارچ ترافل

صادرات “قارچ دنبلان سیاه کوهی” بدلیل اینکه جزو ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور ممنوع است.  گمرک نیز بر اساس وظایف ملی و موضوعات و مفاد کنوانسیون‌های بین المللی گمرکی و حفظ محیط زیست، با شناسایی کشف محموله قارچ‌های ممنوعه،  مانع از خروج ذخایر ژنتیکی زیستی و ورود مواد آسیب زا به کشور می‌شود.
قاچاقچیان” قارچ ترافل” (قارچ دنبلان سیاه کوهی) را به قیمت‌های گزافی به فروش می‌رسانند. حتی برخی آن را تا کیلویی پنج هزار و ۷۰۰ یورو اعلام می‌کنند. این محموله تا ۹۰ میلیون یورو در کشور‌های دیگر به فروش می‌رسد.

هر چند استخراج بی رویه‌ی این محصول ارزشمند از جنگل‌های کشور آن چنان آثار زیان باری به دنبال دارد که قابل محاسبه نیست.قاچاقچیان بدون توجه به آسیب پذیری منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری و صرفاً با هدف رسیدن به سود‌های کلان اقدام به قاچاق این سرمایه‌های ملی می‌کنند.

بدیهی است که تجهیز و تقویت گمرکات کشور به دستگاه‌ها و تجهیزات کنترلی، به روز رسانی زیر ساخت‌هایی همچون دستگاه‌های ایکس ری، لیفتراک، بارانداز، سگ‌های مواد یاب و… در گمرکات کشور می‌تواند در جلوگیری از خروج ذخایر ارزشمند کشور بسیار مهم باشد.
در ماه گذشته نیز کشف محموله قارچ دنبلان سیاه دیگر به وزن چهار تن در گمرک پلدشت کشف و به مقامات قضایی تحویل شد.


1400/02/22

کشف ترافل قاچاق در بندر گز

کشف ترافل قاچاق در بندر گز، به گزارش خبرگزاری هاگ، به نقل از خبرنگار مهر سرهنگ مهدی مهدوی نیا بعد از ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مأموران کلانتری ۱۱ شهرستان حین گشت زنی در سطح حوزه به یک دستگاه خودرو سمند مشکوک و آن را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی بندرگز افزود: در بازرسی از خودرو موردنظر، ۲۵۰ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق کشف شد که برابر اعلام کارشناسان ارزش آن یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

وی با اشاره به دستگیری یک متهم در این عملیات و معرفی وی به مراجع قضائی، گفت: برخورد با قاچاقچیان کالا و مخلان امنیت اقتصادی جامعه همواره از مطالبات مردم و مسئولان بوده لذا پلیس در این راستا با تمام توان تلاش خواهد کرد.


1399/01/24

توقیف محموله میلیاردی قارچ ترافل قاچاق

فرمانده انتظامی گنبدکاووس از توقیف محموله میلیاردی قارچ ترافل قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هاگ- سرهنگ محمود علی‌فر اظهار کرد: مأموران پلیس آگاهی شهرستان، حین گشت زنی در سطح حوزه، به یک دستگاه اتوبوس، مشکوک و آن را متوقف کردند. وی تصریح کرد: در بازرسی از خودرو موردنظر، مأموران موفق شدند ۶۰۰ کیلو قارچ ترافل قاچاق که به طرز ماهرانه‌ای جا ساز شده بود کشف، و پس از صورت‌جلسه به مراجع ذیصلاح تحویل دهند.

فرمانده انتظامی گنبدکاووس خاطرنشان کرد: برابر اعلام کارشناسان ارزش این مقدار ترافل قاچاق سه میلیارد ریال برآورد شده است. علی‌فر با اشاره به دستگیری یک متهم در این عملیات و معرفی وی به مراجع قضائی، گفت: برخورد با قاچاقچیان کالا و مخلان امنیت اقتصادی جامعه همواره از مطالبات مردم و مسئولان بوده، لذا پلیس در این راستا با تمام توان تلاش خواهد کرد.


تمامی اخبار مرتبط با قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا