خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

کمبود ویتامین دی و ارتباط آن با بیماری ها

ویتامین دی از ویتامینهای محلول درچربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می ‌کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوانها نیز کمک می نماید.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سراسر جهان حدود یک میلیارد نفر در معرض سطوح ناکافی ویتامین دی درخونشان هستند و برآورد می شود که ۴۰ تا ۷۵ درصد ازتمام بزرگسالان دچار کمبود ویتامین دی باشند.

به گفته محققان، ویتامین دی از راه مصرف برخی مواد غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید جذب بدن می شود.

نیاز روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ ۱۰ میکروگرم یا حداکثر ۲۰۰۰ واحد در روز و در دوران کودکی و پیری این میزان بالاتر است.

منابع ویتامین دی عبارتند از: آفتاب یا نور خورشید، منابع گیاهی مانند قارچ، غلات و برخی سبزیجات و میوه‌ جات و منابع حیوانی شامل کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر و ماهی ساردین.

آفتاب:

تابش پرتوفرابنفش به پوست انسان باعث می‌ شود که ماده‌ ای به نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن در کلیه به ویتامین دی تبدیل شود. افراد با پوست روشن ‌تر نسبت به تیره‌ ترها می ‌توانند در مدت کمتری که زیر آفتاب مانده ‌اند نیاز خود به این ویتامین را تأمین کنند.

ویتامین دی
ویتامین دی

منابع گیاهی:

منابع گیاهی مانند قارچ خوراکی، غلات و برخی سبزیجات و میوه‌ جات

منابع حیوانی:

شامل کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر و ماهی ساردین.

ویتامین دی
ویتامین دی

فقر و کمبود ویتامین دی، سبب برخی از شایع ترین بیماریها از جمله بیماریهای قلبی، بیماری التهابی روده، زوال عقل و آلزایمر، بیماری کلیوی، پوکی استخوان، دیابت نوع 2 و اختلال در نعوظ می شود.

بیماری قلبی: افراد مبتلا به فقر ویتامین دی، ۳۲ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی هستند. ویتامین دی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کنترل التهاب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی کمک می کند.

منبع: irib

برای آگاهی از خواص قارچ، با هاگ همراه باشید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا