دانش افزایی در حوزه قارچ

اهمیت دمای مناسب کمپوست در پرورش قارچ

در فصل تابستان بیشتر قارچ کاران با مشکل نگهداری کمپوست در دمای مناسب در روزهای ابتدایی پس از پر کردن سالن پرورش مواجه می‌شوند.

برای شروع باید گفت که رعایت این موضوع بسیار مهم است که در ماه‌ های گرم سال، کمپوست قارچ مصرفی در پایان فاز دوم تولید کمپوست باید حتی‌ الامکان خنک شود. ازآنجا که اغلب قارچ کاران در این بخش دخالتی ندارند، می‌توان خنک کردن سالنی که در برنامه پر قرار دارد، در شب قبل از عملیات پر، با استفاده از خنکی شبانه را در دستور کار قرار داد. زیرا که سالن خالی نیاز به انرژی زیادی نداشته و از خنکی طبقات و دیواره‌ های سالن برای کنترل دمای کمپوست قارچ در محدوده مناسب می‌توان استفاده نمود.

ماه‌ های گرم سال

ممکن است که کمپوست مصرفی در ماه‌های گرم سال به میزان کمی متراکم شود که این موضوع سبب افزایش سرعت تبادل در کمپوست و نیز کنترل بهتر و سهل‌تر دمای آن می‌شود. در سال‌های اخیر در زمان پر سالن، کمپوست شُل و با تراکم کم بر روی طبقات قرار داده می‌شده. این موضوع غالباً در کمپوست هایی با چسبندگی بیشتر و یا در مورد کمپوست های تابستانه با رطوبت کم مشکلی را ایجاد ننموده است.

جذب آب کمپوست

بسیار حیاتی است که با دقت زیادی لایه‌های درونی کمپوست و نیز موضوع جذب آب در لایه سطحی آن را در هفته اول پس از پر کردن سالن پرورش قارچ تحت نظر داشت. زیرا که در این مرحله لایه سطحی بستر نباید دارای خاصیت چسبندگی شود.

گام بعدی پس از پر سالن پرورش قارچ، انتظار به‌ منظور افزایش دمای کمپوست نیست، بلکه بلافاصله باید خنک کردن سالن را حتی در صورتیکه دمای کمپوست پس از پر ۱۹-۱۸ درجه سانتیگراد و دمای هوا ۱۶-۱۵ درجه سانتیگراد باشد، در دستور کار قرار داد. زیرا که با توجه به تجارب و مشاهده افزایش دما در مرحله قبل (پاستوریزاسیون و شیرین کردن) و پیش‌بینی افزایش دمای کمپوست، این روش می‌تواند در کنترل دما بسیار مؤثر باشد.

آبپاشی به کمپوست گام منطقی بعدی است. آبپاشی به میزان چند لیتر در طول دوره افزایش دما، بدون ضرر است.

 تهیه و تنظیم : مهندس حسین شهبازی

به بخش دانش افزایی در حوزه قارچ دانشنامه صنعت قارچ، هاگ مراجعه کنید و از خواندن مقالات بیشتر در این زمینه لذت ببرید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا