آموزش تولید و پرورش قارچ

کمپوست هموژن

کمپوست هموژن کمپوستی است با یک ساختار فیزیکی و شیمیایی و محتوای رطوبتی یکسان در تمام قسمت‌ها، و قسمت‌های بی‌هوازی کلش‌های خامی که خوب پوسیده نشده‌اند از هموژن کمپوست می‌کاهند.

روش ساخت کمپوست هموژن

این هموژن بودن فقط از طریق میکس کامل کمپوست قارچ در طی مراحل مختلف کمپوست سازی یعنی بین قالب‌ها و بایر و خالی کردن بونکرها به‌دست می‌آید. از نکات مهم رساندن اکسیژن به میکروارگانیسم‌های فعال در توده است که با استفاده از اکسیژن شروع به فعالیت و افزایش دمای کمپوست می‌کند.

این افزایش دما (۷۵-۸۰) درجه موجب تخمیر مناسب کمپوست و پوسیدن می‌شود که از عوامل مهم پروسه ساخت کمپوست است. با فعالیت میکروارگانیسم‌ها و عمل فرمینیشن که توسط آن ها صورت می‌گیرد واکس کلش از بین رفته و میکروارگانیسم‌ها به‌مرور از مواد هیدروکربنی موجود در ساختار کلش گندم جهت تغذیه خودشان استفاده می‌کنند.

تمام این واکنش‌ها موجب افزایش دمای کمپوست در حد ذکرشده و بالاتر می‌شود و تمام این واکنش‌ها منوط به رساندن اکسیژن به تمام نقاط کمپوست است و این رسانش باید یکنواخت صورت گیرد تا از تشکیل زیاد نقاط بی‌هوازی جلوگیری شود.

جهت جلوگیری از تشکیل نقاط بی‌هوازی، کمپوست را در چند مرحله هم می‌زنند که این عمل با دستگاه میکسرکمپوست یا سیستم فیلینگ کاست صورت می‌گیرد و موجب می‌شود اگر در یک مرحله نقاطی قادر به دریافت اکسیژن نشدند با میکس کامل توده‌ها این نقاط نیز هوازی شوند و با هوایی که در دسترسشان قرار می‌گیرد در مرحله بعدی باعث احیای میکروارگانیسم‌ های هوازی شوند و شروع به فعالیت و بالا بردن دما و تشدید و ادامه روند پوسیدگی شوند.

اگر عمل میکس دهی و هوادهی درست انجام نشود این نقاط بی‌هوازی مانده باعث غیریکنواخت شدن کود می‌شود. بنابراین رابطه کمپوست هموژن و میکس کامل کمپوست و جلوگیری از تشکیل نقاط بی‌هوازی یک رابطه پایدار و مستقیم است.

با هاگ همراه باشید تا مقالات بیشتری در زمینه آموزش تولید و پرورش قارچ مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا