دانش افزایی در حوزه قارچ

کپک زیتونی چیست؟ + علائم كپک سبز زيتونی

Olive green mould

کپک زیتونی در گذشته به دلیل مشکلات فنی و تجهیزاتی در واحدهای ساخت ساخت کمپوست بسیار رایج و شایع بوده ولی اکنون با بهبود در روش‌های ساخت کمپوست و ارتقاء در سیستم ها و ادوات پیشرفته ساخت کمپوست بسیار کاهش پیداکرده است.

در صورت شیوع این بیماری در کمپوست، بر میزان تولید اثر معنی داری دارد .

عامل این بیماری کپکی به نام chaetomium globosum است که در صورت ایجاد شرایط بی هوازی در مراحل ساخت کمپوست به‌ویژه در فاز ۲، این کپک در کمپوست رشد خواهد کرد.

در صورتی که غلظت اکسیژن در کمپوست به ۱۶ و پایین‌تر از آن برسد، برای رشد و تکثیر این بیماری بسیار مناسب است.

اسپورهای کپک زیتونی نسبت به حرارت و آمونیاک بسیار مقاوم هستند. بنابراین دمای پاستوریزاسیون و غلظت بالای آمونیاک قادر به حذف اسپور آیت بیماری در فاز ۲ ساخت کمپوست نیست.

رنگ ریسه کپک ابتدا سفید مایل به خاکستری است به‌طوری‌که در ابتدای اسپانینگ با ریسه قارچ اشتباه می‌شود. هرچه مقدار کپک کمپوست زیادتر باشد به همان اندازه مانع رشد ریسه قارچ و کاهش تولید می‌شود.

شواهد و علائم بیماری هنگامی کاملاً مشخص می‌شود که باگذشت زمان و با واقع‌شدن تولید مثل جنسی اندام های کروی شکل و زیتونی‌رنگ در کمپوست به وجود می‌آیند.

عواملی که سبب می شود این بیماری توسعه و تکثیر یابدعبارت است از

  • کمبود اکسیژن در کمپوست فاز دو (در تونل‌های پاستوریزه) به دلیل تراکم کمپوست در تونل ،ضعف در سیستم هوارسانی تونل و .. که شرایط بی‌هوازی در تونل را بوجود می آورد
  • افزایش دمای کمپوست بیش از ۶۰ درجه در دوره پاستوریزه فاز ۲ کمپوست. این افزایش دما به جمعیت ترموفیل های کمپوست آسیب می‌رساند و در نتیجه در بستر ضعیف از حیث مواد غذایی ، میسیلیومی قارچ خوراکی ضعیف مستقر شده که تاب رقابت با کپک سبز زیتونی را نخواهد داشت.

 

تصویر کپک زیتونی سبز

 

مشاهده کپک سبز زیتونی در کمپوست نشانی واضح از کیفیت ضعیف کمپوست است. دلیل اصلی آن باقی ماندن آمونیاک در کمپوست بعد از پاستوریزاسیون و یا به وجود آمدن آن پس از پاستوریزاسیون است.

چرا آمونیاک در کمپوست باقی می‌ماند و یا بعداً در آن به وجود می‌آید؟

-طول مدت پاستویزان بسیار کوتاه بوده است. توصیه می‌شود این مدت ۸ تا ۱۲ ساعت باشد. دمای پاستوریزاسیون از ۵۷٫۶ درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود. دمای پاستوریزاسیون نیاید از ۶۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر شود.

-نوسانات دمایی زیاد در طی فرایند پاستوریزاسیون.

-عدم هوادهی کافی در خلال پاستوریزاسیون

-افزایش دما به بالاتر از ۶۲ درجه سانتی‌گراد در خلال پاستوریزاسیون.

-ایجاد شرایط بی‌هوازی در خلال پاستوریزاسیون به خاطر ارتفاع بیش‌ازاندازه کمپوست در تونل و یا رطوبت بالای کمپوست فاز ۱ که وارد تونل پاستوریزاسیون می‌شود.

-افزایش بیش‌ازاندازه کودهای شیمیایی مثل سولفات آمونیوم و اوره به کمپوست.

-استفاده از کود مرغ باکیفیت ضعیف. کود مرغ باید آن‌قدر خشک باشد تا بتواند خوب آسیاب شود و به پودر تبدیل گردد. در غیر این صورت کلوخه‌هایآن موجب حبس آمونیاک در کمپوست خواهند شد. اگر به دلایلی مجبور شدید از کود مرغ خیس استفاده کنید، حتماً آن را در آب حل کنید و به‌صورت دوغاب درآورید.

-افزایش دمای کمپوست در طی حمل به سالن کشت و یا بعدازآن

تهیه و تنظیم: دکتر محمد فارسی

می توانید در هاگ مجموعه مقالات بیشتری در زمینه دانش افزایی در حوزه قارچ را مطالعه نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا