بیماری‌ های قارچ خوراکی

آشنایی با کپک پلاستر قهوه ای (Brown plaster mould)

بیماری کپک پلاستر قهوه ای (Brown plaster mould) قبلاً در مزارع پرورش و تولید قارچ بیشتر دیده می‌شد و کنترل آن نیز مهم بود ولی اخیراً بسیار نادر است. عامل بیماری کپک پلاستر قهوه ای، کپکی با نام papulaspera byssina است که در بسترهای حاوی غلظت بالای امونیوم رشد می کند .

امروزه به ویژه در ایران با توجه به ارتقاء سطح کیفی کمپوست قارچ های تولیدی به دلیل بکارگیری تونل های تخصصی کمپوست و تبحر کمپوست سازان به پشتوانه تجهیزات پیشرفته ،کپک قهوه ای کمتر دیده می شود. بیماری کپک پلاستر به‌صورت لکه‌های متراکم دایره‌ای شکل بر روی کمپوست و خاک‌پوششی ابتدا به رنگ سفید سپس به رنگ قهوه‌ای پودری دیده می‌شود.

علت تغییر رنگ کلونی کپک از سفید به قهوه‌ای تشکیل و رسیدن تعداد بسیار زیادی اسپور خوشه ای شکل است که هنگام لمس با انگشتان دست ، باعث حس چربی در انگشتان می شوند.

علت ترغیب به رشد این کپک پلاستر در کمپوست، وجود ترکیبات آمونیمی به دلیل تبدیل نشدن کامل ترکیبات آمونیاکی به  پروتئین میکروبی به دلیل خیس بودن کمپوست (اکسیژن کم) و یا تجزیه سریع مواد غذایی کمپوست در مراحل اولیه ساخت کمپوست است. همین شرایط برای تشکیل کپک پلاستر سفید نیز هم عامل ترغیب به رشد است.

برای آشنایی بیشتر با بیماری‌های قارچ خوراکی می توانید مقالات همین بخش را در هاگ مطالعه فرمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا