حرف ما در صنعت قارچ

کیفیت یا کمیت قارچ بهره‌وری را به همراه خواهد داشت؟

از نگاه تولید کننده تنها و تنها قیمت پایین فروش قارچ دلیل افزایش راندمان تولید و کاهش کیفیت محصول است

کیفیت یا کمیت قارچ جواب این سوال را در این مقاله پیدا کنید. علیرغم شرایط قابل قبول از حیث قیمت فروش قارچ در سال 1399، در 2 ماه پایانی آن متاسفانه به دلایل متعددی از جمله شرایط نامناسب اقتصادی جامعه متاثر از همه گیری کرونا، کاهش در صادرات قارچ، افزایش در میزان تولید قارچ به دلیل شرایط مناسب فصلی و … سبب شد تا قیمت قارچ به صورت محسوسی در بورس و میادین تره بار دچار افت گردیده و سبب بر هم خوردن آرامش نسبی تولید کنندگان قارچ کشور شود.

در این اثنا باز متاسفانه به دلیل نبود برنامه های منظم و مدون برای رویارویی با مشکلات عدیده صنعت قارچ کشور، عدم شناسایی و کشف بازارهای جدید از سوی اطاق فکر صنعت و البته افت محسوس کیفی محصولات تولید شده در این ایام، دلیلی شد تا مکانیزم خرید تضمینی بار مازاد انجمن صنفی توسط شرکت نو ظهور” چترک ” با توانایی های مالی محدود خود نتواند با موفقیت ماموریت خود را به سرانجام رسانده تا ثبات قیمت فروش قارچ را در ایام پایانی سال به تولید کنندگان قارچ کشور، این قشر بسیار آسیب پذیر با بالغ بر 100هزار شاغل خود، حبه نماید.

 

با هدف کیفیت یا کمیت قارچ، آسیب شناسی و کشف دلایل این رویداد تلخ باید اظهار نمود که به دفعات از سوی متولیان صنعت قارچ کشور در انجمن صنفی اعلام گردید که دلیل اصلی افت قیمت ها در این ایام، کیفیت نامناسب محصولات تولیدی است.

به شکلی که در اطلاعیه1400/1/31 آورده شده است که از 39500 کیلو گرم بار وارد شده به بورس تنها 900 کیلو قارچ درجه یک با خرید نقدی هر کیلو 22000 تومان وجود داشته است.

حال اگر پای صحبت تولید کننده قارچ که در خط مقدم تولید مشغول به فعالیت است بنشینیم خواهیم شنید که به دلیل قیمت های پایین در ایام منتهی به پایان سال 1399، آگاهانه تصمیم به تغییر در استراتژی تولید خود یعنی افزایش میزان راندمان تولید گرفته است.

بدیهی است با افزایش کمیت محصول ، قارچ تولیدی دچار افت محسوس کیفی نیز خواهد شد. هدف تولید کننده از این تغییر، افزایش درامد برای تامین هزینه های جاری بوده مجموعه بوده است.

نکته قابل تامل، از نگاه تولید کننده تنها و تنها قیمت پایین فروش قارچ دلیل افزایش راندمان تولید و کاهش کیفیت محصول است.

در حالی که از نگاه متولیان محترم صنعت در انجمن صنفی، کیفیت پایین محصول عرضه شده به بازار یکی از دلایل عمده کاهش قیمت بوده است.

متاسفانه این روند نزولی در کیفیت و قیمت با ورود به سال جدید به بهانه هایی نظیر عید نوروز و ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کرده است.
کاملا بدیهی و طبیعی است که تولید کنندگان با هدف تامین هزینه های تولید، در حالی که قیمت ها تمایلی به افزایش ندارند، به افزایش کمی تولید روی آورده‌اند.

از آنجا که کیفیت و کمیت محصول تولیدی قارچ همانند دو کفه ترازو هستند، به دنبال این تصمیم افت محسوس در کیفیت محصول نیز حاصل خواهد شد.

 

در هر صورت اگر با تدابیری از پیش اندیشیده شده و با تلاش جهت دار مسئولین محترم انجمن موفق به حفظ قیمت ها در اواخر بهمن و اسفندماه سال 1399 می شدیم دستاوردهایی برای جامعه تولید کنندگان بهمراه داشت که مهمترین آن عبارت است از:

1- عدم تمایل تولید کننده برای تغییر در استراتژی تولید که نتیجه مهم آن عدم افزایش تولید قارچ بی کیفیت جهت عرضه به بازار مصرف بود.

2- با پرهیز از افزایش راندمان تولید، قارچ با کیفیت مطلوبی به بازار مصرف عرضه می شد که خود بهترین تبلیغ برای تشویق احاد جامعه در بالا بردن میزان مصرف سرانه به شمار میرود.

3- ثبات در قیمت فروش قارچ می توانست در روزهای پایانی سال کمک شایانی در جهت تامین هزینه های تولید مزارع قارچ نماید.

حال تا کی و تا کجا به دلیل نداشتن برنامه و استراتژی های مناسب از سوی متولیان برای رویارویی با مشکلات و چالش های رنگارنگ، قابل پیش بینی و البته تکراری ، هر روز باید خسارات و صدمات سنگینی به پیکره نهیف این صنعت و تولیدکنندگان آن وارد شود تا انگیزه ترک میدان تولید و فرار از خسارات سنگین دائمی و دغدغه های پر چالش تولید، در اذهان این گروه از فرهیختگان شکل گیرد هر چند این روند به آهستگی در حال شکل گیری است.  حرف ما در صنعت قارچ نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.

سردبیر

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا