خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

گانودرما معجزه کلاه‌ برداران

گانودرما مفید است یا مضر؟

حتما شما هم شنیده‌اید که قارچی به نام گانودرما وجود دارد که دارای خواص فراوان و منحصر به فردی است، این قارچ می‌تواند شما را لاغر کند، سرطان را درمان نماید، جلوی اضطراب و تنشهای عصبی را بگیرد، موهای شما را پرپشت و زیبا می‌کند، لک‌های صورت را از بین ببرد و پوست شما را شفاف کند، همه باکتریهای مضر را از بین می‌برد، سیستم ایمنی بدن شما را نفوذناپذیر می‌کند، و در مجموع یک معجون شفابخش جادویی به شمار می‌رود. اما آیا واقعا این همه خواص در این قارچ وجود دارد؟ آیا واقعا مصرف قارچ گانودرما در این حد که توصیه می‌شود مفید است یا مضر؟ مضرات قارچ گانودرما بیشتر است یا فواید آن؟

آیا مصرف قارچ گانودرما مفید است؟

واقعیت این است که این قارچ از هزاران سال پیش در طب سنتی چین و در آسیای شرقی مورد استفاده قرار می‌گرفته و در بسیاری از داروهای طب سنتی کاربرد داشته است. مطالعات فراوان دانشگاهی، حاکی از خواص متعدد مصرف این قارچ بر روی سلامت پوست و مو و سایر اندامها، سرطان، اضطراب، تنش عصبی، و سیستمهای ایمنی بوده و کماکان پژوهش بر روی آن وجود دارد.

می‌توانید با فواید این قارچ در مقاله قارچ گانودرما  آشنا شوید؛ اما یک نکته مهم در این پژوهش‌ها وجود دارد که باید به آن توجه شود:

تمام پژوهش‌ها بر روی مصرف مستمر در بازه‌های اغلب بیش از سه ماه و عصاره قارچ گانودرما است.

طبیعی است که با نوشیدن قهوه یا چای گانودرما به اندازه سه بار در هفته و میزان بسیار کم نتایج موثری که پژوهشها گزارش‌ کرده‌اند، را حاصل نخواهد کرد. به علاوه برای استفاده از این قارچ باید به اثرات جانبی آن نیز توجه کرد.

خطرات مصرف قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما (ریشی) به طور کلی بی‌خطر محسوب می‌شود، اما کمتر به مضرات قارچ گانودرما توجه شده، و باید به عوارض جانبی هم مانند همه مواد خوراکی، در هنگام مصرف توجه کنیم:

گانودرما کاهش دهنده فشار خون است، بنابراین افرادی که از فشار خودن پایین رنج می‌برند به هیچ وجه نباید از آن استفاده کنند. به علاوه اگر کسی دارای فشار خون بالا است، باید حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نماید چون احتمال دارد که این قارچ با دارویی که فرد مصرف می‌کند، فشار خون را به سطح خطرناکی کاهش دهد.

مصرف ریشی خطر خونریزی را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین اگر فردی از هموفیلی یا سایر اختلالات خونریزی رنج می‌برد، بهتر است از مصرف آن اجتناب کند. توجه داشته باشید که حتی داروهای رایج مانند آسپرین یا ایبوپروفن نیز می‌توانند لخته شدن خون را کاهش دهند، بنابراین باید از ترکیب آنها با ریشی خودداری کرد. به علاوه قبل از انجام عمل جراحی نیز باید از مصرف آن اجتناب شود. اگر در حال حاضر از گانودرما استفاده می‌کنید، باید حداقل دو هفته قبل از تاریخ جراحی برنامه‌ریزی شده، استفاده از آن را متوقف کنید.

در موارد نادر، ریشی ممکن است باعث مسمومیت کبدی شود. بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند سیروز یا هپاتیت باید از مصرف آن اجتناب کنند. در افراد سالم، مطالعه مصرف عصاره قارچ ریشی به مدت چهار هفته هیچ اثر منفی روی کبد یا کلیه‌ها نشان نداده است.

هیچ مطالعه‌ای در مورد اثرات ریشی بر روی زنان باردار یا شیرده انجام نشده و بنابراین مانند بسیاری از انواع دیگر داروها، بهتر است از مصرف قارچ گانودرما در صورت بارداری، تلاش برای باردار شدن یا شیردهی صرفاً برای ایمن بودن خودداری شود.

برای یک فرد معمولی بدون هیچ گونه شرایط پزشکی قبلی که در حال حاضر هیچ دارویی مصرف نمی‌کند، عوارض جانبی مصرف قارچ ریشی جزئی است. شایع ترین عارضه جانبی گزارش شده افزایش ناراحتی و درد معده است.

مضرات قارچ گانودرما

آیا قارچ گانودرما می‌تواند سرطان را درمان کند؟

مطالعاتی در مورد استفاده از گانودرما برای درمان سرطان انجام شده و برخی نتایج امیدوارکننده را نشان می‌دهند. با این حال این تحقیق نسبتاً جدید است و هنوز به طور گسترده تکرار نشده، بنابراین نتیجه‌گیری قطعی از آن دشوار است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ریشی به بهبود پاسخ تومورهای سرطان ریه به درمان‌های معمولی کمک می‌کند.

با این حال، سخت است که با قاطعیت از درمان سرطان با این قارچ صحبت کنیم و باید بدانیم که تاکنون هیچ گاه استفاده از قارچ ریشی به عنوان یک درمان مستقل توصیه نشده است. پس اگر در حال حاضر تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید و به مضرات قارچ گانودرما نیز در هنگام مصرف توجه داشته باشید.

برای آگاهی از خواص قارچ، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا