انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

گردش مالی زنجیره قارچ در کشور

۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولید قارچ کشور، گردش مالی بیش از ۱۲ هزار میلیارد دارند.

گردش مالی زنجیره قارچ در سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۰ میلیارد تومان می‌باشد و سه هزار تن از تولید قارچ کشور هم به سایر کشورها صادر می‌شود.

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا- سنندج دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولید قارچ، گفت: گردش مالی این واحدها بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایرنا، نیما باغبانی روز پنجشنبه در سومین سمینار تخصصی و جشنواره بین المللی قارچ  کشور در سنندج از مشارکت و همراهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان و شهرداری سنندج و واحد قارچ اورامان سبز در برگزاری جشنواره و مسابقه قارچ در این استان تشکر کرد و اظهار داشت: ماهیت سمینارها و جشنواره های ما ترویج مصرف این محصول با کیفیت غذایی بالا است.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۸ با شیوع بیماری کرونا صنعت کشاورزی و سایر صنایع با مشکل مواجه شدند، گفت: در اواخر این سال میزان تولید قارچ کشور ۱۵۰ هزار تن بود و با بحران کرونا این میزان کاهش یافت.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور ادامه داد: با کارهایی که هیات امنا و انجمن صنفی در سال ۱۳۹۹  انجام دادند تولید سالانه قارچ خوراکی به ۱۸۰ هزار تن افزایش یافت.

زنجیره صنعت قارچ

باغبانی با اشاره به اینکه زنجیره صنعت قارچ شامل کمپوست، بذر قارچ و خاک پوششی است، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولید قارچ با تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن و اشتغال مستقیم ۱۷۵ هزار نفر در کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: ۷۵ واحد کمپوست با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن و اشتغال مستقیم ۱۴ هزار نفر و ۲۰۰ هزار نفر غیر مستقیم در کشور فعالیت می کند.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور افزود: ۱۶۵ واحد تولید بذر قارچ با اشتغال یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و چهار هزار و ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم و ۲۰۰ واحد خاک پوششی مورد نیاز این محصول در کشور وجود دارد.

باغبانی تعداد واحدهای صنایع تبدیلی در کشور را ۳۰ واحد خواند و گفت: ظرفیت اسمی این تعداد واحدها یک هزار تن و میزان اشتغال مستقیم و غیر مستقیم آن ۶ هزار و ۳۰۰ نفر است.

وی گردش مالی زنجیره قارچ در سال گذشته را ۱۲ هزار و ۲۰ میلیارد تومان خواند و گفت: سه هزار تن از تولید قارچ کشور هم به سایر کشورها صادر شد.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور به چالش ها و موانع پیش روی صنعت قارچ اشاره کرد و گفت: وارداتی بودن بخش زیادی از تجهیزات و تکنولوژی های حلقه های زنجیره تولید، از دسترس خارج شدن مواد اولیه به واسطه تیم سازماندهی شده واسطه گری و بروکراسی اداری، مشکلات تغییر کاربری اراضی و طولانی بودن صدور مجوزها از مشکلات پیش روی تولید این محصول در کشور است.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی ادامه داد: طولانی بودن فرآیند اعطای تسهیلات، صادرات فصلی به دلیل صدور دستورالعمل های خلق الساعه و خلاء بیمه در تمامی بخش های زنجیره تولید از دیگر موانع پیش روی بخش تولید قارچ است.

افزایش سه برابری سطح گلخانه ها در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این نشست با اشاره به اینکه  اقتصاد این استان مبتنی بر کشاورزی و دامداری است، اظهار داشت: براساس آمار رسمی ۳۰ درصد اشتغال و ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی و دامداری است.

پیمان اسکندری با اعلام اینکه سالانه  ۲.۹ تا ۳.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود، افزود: میزان سطح گلخانه در استان ۳۷ هکتار است که در سال جاری و سال آینده به دنبال افزایش ۲ تا سه برابری این میزان سطح است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از انجمن صنفی پرورش دهندگان تشکر کرد و گفت: برگزاری این سمینار و جشنواره شروعی برای فعالیت های حوزه قارچ در راستای ترویج و افزایش سرانه مصرف این محصول است.

اسکندری با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان نیست، اظهار داشت: سالانه ۱۸۰ هزار تن قارچ در کشور تولید می شود که چهار هزار تن آن مربوط به کردستان است و این استان در این خصوص رتبه چهاردهم را دارد.

نخستین و دومین دوره این سمینار به ترتیب در شهرستان های ملارد تهران و اصفهان برگزار شد و از امروز سومین دوره آن در کردستان آغاز شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا