کتابخانه قارچ

بررسی تأثیر آکتینومیست‌ های کمپوست بر عملکرد قارچ دکمه‌ای

پژوهشی از دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد

برای خواندن چکیده ای از مقاله جداسازی، شناسایی و بررسی تأثیر آکتینومیست‌ های کمپوست بر عملکرد قارچ خوراکی دکمه‌ای ای با ما همراه باشید.

آکتینومیست‌ها به‌ ویژه گونه‌ های گرمادوست به دلیل تواناییشان در تجزیه مولکول‌ های پیچیده مخصوصاً سلولز، لیگنوسلولز و لیگنین، در تهیه کمپوست مورد استفاده قارچ خوراکی دکمه‌ای از اهمیت ویژه برخوردارند.

با استفاده از تست‌های مورفولوژیکی، بیوشیمیایی و همچنین تکنیک تجزیه و تحلیل قطعات DNA ریبوزومی تکثیر شده (ARDRA) شناسایی ایزوله‌های جداسازی شده از کمپوست قارچ خوراکی دکمه‌ای انجام شد. بیشترین آکتینومیست های جداسازی شده از کمپوست قارچ خوراکی دکمه‌ای به جنس استرپتومایسس تعلق داشتند که دارای اهمیت زیادی در تجزیه بقایای گیاهی وئ تولید کمپوست است.

بیوماس میکروبی آکتینومیست ها حاوی میزان بالایی نیتروژن و مواد معدنی برای رشد قارچ خوراکی است. از ایزوله‌های جداسازی شده به‌منظور تلقیح کمپوست استریل و همچنین تهیه بیوماس باکتریایی و تهیه محیط کشت برای بررسی رشد میسیلیوم قارچ خوراکی دکمه‌ای استفاده شد. اندازه‌گیری رشد میسیلیوم قارچ بر کمپوست تلقیح شده با باکتری‌های مذکور و همچنین محیط کشت‌های تهیه‌ شده با بیوماس باکتریایی نشان داد که این تلقیح می‌تواند مؤثر بوده و باعث افزایش رشد میسیلیوم قارچ خوراکی نسبت به محیط شاهد گردد.

باکتری‌های جنس استرپتومایسس بیشتر از بقیه جنس‌ها از رشد میسیلیوم قارچ حمایت نمودند.

تأثیر آکتینومیست‌ های کمپوست بر عملکرد قارچ دکمه‌ای

به کتابخانه قارچ هاگ مراجعه نمایید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا