اخبار جهان در حوزه قارچ

یارانه ۴۰۰ میلیون دلاری لهستان برای کشاورزان

یک سوم جمعیت این کشور در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن مشغول هستند

یارانه ۴۰۰ میلیون دلاری لهستان، لهستان به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا به‌منظور توسعه بخش کشاورزی، در شرایطی از سیاست مشترک حمایت از کشاورزی این اتحادیه موسوم به CAP استفاده می‌کند که این کشور جهت جبران خسارت کشاورزان، درپی خشک‌سالی اخیر، حدود ۴۰۰ میلیون دلار یارانه در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هاگ- این کشور که به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا شناخته‌شده است دارای جمعیت ۳۹ میلیون نفری دارد و حدود یک سوم جمعیت این کشور در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن مشغول هستند.

کشاورزی در لهستان

در این کشور، حدود ۱۴.۵ میلیون هکتار از مساحت کل لهستان مختص به فعالیت‌های کشاورزی است به‌نحوی‌که حدود ۱.۵ میلیون مزرعه کشاورزی در این کشور وجود دارد. علی‌رغم وجود زمین‌های کشاورزی متعدد در لهستان، اما طبق اعلام کارشناسان بیش از دو سوم خاک لهستان مستعد کشاورزی نبوده و بسیاری از مناطق این کشور در تابستان دچار کمبود آب می‌شود.

این در حالی است که باوجود تمام این شرایط، این کشور توانسته است به دلیل برنامه‌ریزی دولت و اتحادیه اروپا، این کشور به بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولاتی نظیر سیب، مرغ، سیب‌زمینی، قارچ، کشمش و برخی دیگر از محصولات تبدیل‌شده است و ارزش کل تولیدات کشاورزی لهستان حدود ۲۴ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

لهستان از سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوسته و از سیاست‌های حمایتی اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی تبعیت کرده و برای توسعه بخش کشاورزی، سالانه یارانه‌های هنگفتی از این اتحادیه دریافت می‌کند. پیشینه سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا را می‌توان به ۶۰ سال پیش نسبت داد و در این برنامه حمایتی، سیاست‌های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان اجرایی می‌شود. یارانه ۴۰۰ میلیون دلاری لهستان.

سیاست‌های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا

حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آن‌ها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامه‌های توسعه روستایی ازجمله سیاست‌های
مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا است. طبق آمار و گزارش‌های منتشره، بودجه حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی، در سال جاری به ۵۸ میلیارد یورو می‌رسد که از این میزان حدود ۴۱ میلیارد یورو مستقیماً به کشاورزان پرداخت‌شده و حدود ۱۴ و ۲ میلیارد دلار دیگر برای توسعه روستایی و تضمین بازار اختصاص‌ یافته است.

بر اساس  جزئیات تعیین‌شده در قوانین سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا، دولت‌های ملی در توزیع یارانه‌های پرداختی به کشاورزان کاملاً می‌توانند به اختیار عمل کنند اما باید اصول کلی را حفظ کنند. دولت لهستان نیز به‌منظور توسعه بخش کشاورزی خود اقدام به تشکیل تعاونی‌‌های کشاورزی در راستای بهبود وضعیت کشاورزان نموده است.

جالب است بدانید که در اوایل دهه ۱۹۹۰ کشاورزان لهستانی وضعیت مناسبی برای معیشت خود نداشتند اما پس از پیوستن لهستان به اتحادیه اروپا و بهره‌مندی از سیاست‌های حمایت از کشاورزی و تشکیل تعاونی‌ها در این بخش، درآمد مزارع این کشور تا ۳ برابر افزایش‌یافته است.

از سال ۲۰۰۷ در قالب سیاست CAP، حدود ۲۵ میلیارد یورو در بخش کشاورزی این کشور برای تثبیت درآمد کشاورزان، مدرن سازی و تأمین امنیت غذایی سرمایه‌گذاری شده است. باوجود تمام مشکلات و پیشرفت‌های حاصله، بر اساس اعلام اتحادیه اروپا یکی از اولویت‌های این اتحادیه در بازه سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ توسعه کشاورزی لهستان است و حدود ۳۲ میلیارد یورو دیگر نیز در این کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد.

خودکفایی لهستان در تولید گندم

امروزه شرایط به نحوی برای این کشور رقم خورده است که لهستان یکی از تولیدکنندگان گندم در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود به‌نحوی‌که طی
سال‌های اخیر به‌طور میانگین حدود ۱۰ میلیون تن گندم تولید کرده است و در تولید این محصول خودکفا محسوب می‌شود. اما خشک‌سالی پیش‌ آمده در اتحادیه اروپا شامل مزارع لهستان نیز شده است و این موضوع باعث کاهش میزان تولید گندم در لهستان از ۱۱ میلیون تن در سال گذشته به حدود ۹ میلیون تن شده است.

بر اساس یکی از اولویت‌های حمایتی اتحادیه اروپا و لهستان در بخش کشاورزی، برنامه ویژه آنان برای جبران خسارت کشاورزان متضرر از خشک‌سالی است؛ به‌گونه‌ای که میزان یارانه حمایتی از زمین‌های کشاورزی متأثر از خشک‌سالی لهستان در سال جاری به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد و قرار است دولت این کشور بر اساس میزان زیان کشاورزان یارانه حمایتی مذکور را بین آنان توزیع کند. گفتنی است، طبق آمار ارائه‌شده، کشاورزان لهستانی با توجه به میزان خسارات وارده به ازای هر هکتار، بین ۱۳۲ تا ۲۶۵ دلار یارانه مستقیم دریافت خواهند کرد.

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا