اخبار علمی حوزه قارچ

۱۰۰ گونه قارچ سمی در طبیعت ایران وجود دارد

سالانه تعداد زیادی از مردم به دلیل خوردن قارچ‌های خودرو دچار مسمومیت غذایی می‌شوند

به گزارش هاگ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان عضو موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: تاکنون ۱۰۰ گونه قارچ سمی در طبیعت ایران معرفی شده که ۱۰ گونه آن کشنده و بقیه عامل مسمومیت با علائم متفاوت هستند.

آقای محمد رضا آصف گفت: همزمان با آغاز فصل بهار و تغییر شرایط آب و هوایی بتدریج انواع متنوع قارچ‌ها در طبیعت ظاهر می‌شوند.

به گفته او با افزایش سفر‌های نوروزی و حضور مردم در طبیعت با توجه به کاهش شدت بیماری کرونا احتمالا طی روز‌های آینده برداشت قارچ‌های خودرو از طبیعت در مناطق مختلف کشور آغاز خواهد شد.

سالانه تعداد زیادی از مردم در سراسر دنیا به دلیل خوردن قارچ‌هایی که در حیاط و یا طبیعت پیدا کرده‌اند، دچار مسمومیت غذایی می‌شوند.

و اما قارچ سمی چیست؟ این نوع از قارچ‌ها سمی بوده و نباید خورده شوند. تشخیص قارچ سمی از خوراکی بسیار دشوار است. قارچ‌های سمی باعث ایجاد حالتی ناخوشایند در افراد شده و گاهی حتی ممکن است کشنده باشند.

۱٠٠ گونه قارچ سمی در طبیعت ایران وجود دارد

از حدود ۳۸۰۰ گونه قارچ که تاکنون در ایران گزارش شده است نزدیک به ۱۰۰۰ گونه آن ماکروسکوپی و قابل رویت با چشم غیرمسلح هستند.

پژوهشگرموسسه تحقیقات گیاه پزشکی می‌گوید: تنوع ظاهری در قارچ‌ها و شباهت بسیار بین قارچ‌های خودرو سمی و خوراکی، تشخیص انواع قارچ‌ها در طبیعت را برای افراد غیر متخصص سخت وغیرممکن می‌کند.

۱٠٠ گونه قارچ سمی در طبیعت ایران وجود دارد

رویشگاه این قارچ‌ها در مناطق مختلف کشور پراکنده است و اشتباه در تشخیص و مصرف هر کدام از آن‌ها می‌تواند موجب بروز مسمومیت شود. به همین دلیل همواره بر منع برداشت و مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت تاکیده شده است.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا