سازمان نظام مهندسی

‍ ارتقای سلامت غذا با تقویت تغذیه گیاهی

رعایت موازین فنی در کشاورزی عامل اصلی در حفاظت و تولید محصول سالم است

چنانچه نیاز غذایی گیاه با موازین صحیح مهندسی صورت پذیرد ضمن تقویت رشد و افزایش محصول، مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات را افزایش می‌دهد و موجب کاهش مصرف آفت‌کش‌ها و سموم می‌شود و همین امر به ‍ ارتقای سلامت غذا با محصول تولیدی می‌انجامد.

به گزارش خبر گزاری هاگ- رمضان نژاد رییس سازمان مرکزی نظام‌مهندسی کشاورزی مهم‌ترین، طی برگزاری و  بازدیدی که از ششمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی داشت، عنوان کرد: کشاورزیِ مهندسی و بکار بستن اصول صحیح مهندسی و رعایت موازین فنی و تخصصی علوم مهندسی در کشاورزی عامل اصلی در حفاظت از منابع طبیعی و تولید محصول سالم است.

مهم‌ترین عامل در دستیابی به محصول سالم

رییس سازمان مرکزی نظام‌مهندسی کشاورزی در صحبت‌های خود با اشاره به ‍ ارتقای سلامت غذا و شرایط تغذیه مناسب گیاه و نباتات، به‌عنوان مهم‌ترین عامل در دست یابی به محصول سالم، اظهار داشت، چنانچه نیاز غذایی گیاه با موازین صحیح مهندسی صورت پذیرد ضمن تقویت رشد و افزایش محصول، مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات را افزایش می‌دهد و موجب کاهش مصرف آفت‌کش‌ها و سموم می‌شود و همین امر به ” ارتقای سلامت ” محصول تولیدی می‌انجامد.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه به تبعیت از فرهنگ رایج و نادرست ارجحیت امر “درمان بر پیشگیری” در حوزه انسانی، همین امر را در کشاورزی نیز به‌صورت “درمان محوری بر سلامت‌محوری ” می‌توان مشاهده کرد. وی ضمن اجتناب‌ناپذیر بودن استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم در فعالیت‌های کشاورزی بر کاهش مصرف آنها تأکید کرد و تغذیه مناسب و علمی گیاه با مواد ریزمغذی را عامل مهم در افزایش محصول و سلامتی گیاه و عدم ابتلا مزارع به بیماری‌ها دانست و توسعه تغذیه گیاهی ضرورت کشاورزی دانست.

وضعیت شرایط تغذیه نباتات

رمضان نژاد رییس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی در ادامه با ابراز امیدواری در رابطه با شرایط تغذیه مناسب نباتات، تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با رویکرد علمی و تخصصی معاونت‌های زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، همزمان با استفاده از سموم استاندارد و سازگاربامحیط‌زیست، به استفاده از ریزمغذی‌ها و تغذیه مناسب نباتات توجه ویژه شده است.

در این مسیر شرکت‌ها و مؤسسات بخش خصوصی که عمدتاً از مهندسان کشاورزی عضو سازمان هستند به ترویج فرهنگ تغذیه ایی در کشاورزی کمک شایانی کرده‌اند، این شرکت‌ها و مؤسسات با تلفیق نگاه علمی و بازاریابی و باهدف انتفاع مشترک (سود بیشتر برای کشاورز و کسب درآمد برای شرکت) استفاده از دانش، فن‌آوری، رهیافت‌ ها، ابزار و تجهیزات جدید را در کشاورزی ترویج و عمومیت داده‌اند.

به راین اساس حمایت و پشتیبانی از نهادینه کردن تغذیه گیاهی از برنامه‌های سازمان در تحقق سیاست تولید محصولِ سالم وزارت جهاد کشاورزی است و از اعضای حقیقی و حقوقی متقاضی راه‌اندازی دفاتر مشاوره و ارائه خدمات تغذیه گیاهی حمایت می‌کند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا