اخبار علمی حوزه قارچ

روی خط سلامت با زینوگان و موتا

قارچ گانودرما لوسیدوم از ارزشمندترین قارچ‎های دارویی است

زینوگان، تا به امروز بیش از ۱۰۰ عملکرد دارویی از قارچ‎های دارویی شناخته شده است و کلیدی‎ ترین مصارف دارویی آنها ضدسرطان، آنتی‎ اکسیدان، ضد دیابت، ضدآلرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش کلسترول، ضدویروس، ضدباکتری، ضدانگل، ضد‌قارچ، سم‎زدایی و محافظت از کبد است.
قارچ گانودرما لوسیدوم از ارزشمندترین قارچ‎های دارویی است و به‎عنوان منبع آنتی‎ اکسیدان و موثر در کاهش خستگی، بهبود حافظه، افزایش انرژی، کاهش التهاب، تسکین اضطراب، معکوس‎کردن روند پیری و افزایش گردش خون شناخته شده است.

شرکت «کی دارو فناوری سلامت» بانام تجاری «دورَست هوم (DURAST HUM)» (به‌معنی نوش‌داروی سلامت در زبان پهلوی) از سال ۹۴ روی این‌گونه از قارچ‌ها تمرکز داشته و محصولات دارویی خود را با عصاره قارچ گانودرما به بازار عرضه کرده است.

مانند هر داروی طبیعی، شرایط مناسب رشد، فرآوری و به‌ویژه استخراج مواد مؤثره، تفاوت بین یک داروی قدرتمند یا گیاهی بدون مواد مغذی را مشخص می‌کند.

فعالیت کی دارو

این شرکت خلاق و نوآور، کشت و روش آسیاب قارچ گانودرما را بومی‌سازی کرده و برای اولین‌بار در کشور موفق شده است از این قارچ به‌روش صنعتی فریز درایینگ عصاره‌گیری کند.
جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشکده داروسازی دانشگاه تهران، سال ۹۴ با همکاری یکدیگر، شرکت «کی دارو فناوری سلامت» را باهدف ساخت محصولات دارویی برای زیست بهتر، افزایش توان جسمانی و روانی اقشار مختلف جامعه با منشأ طبیعی و با تکیه‌بر دانش کهن درمان‌های طبیعی از سراسر دنیا و تبدیل آنها به‌شکل امروزی بنیان نهادند.

دکتر سید سعید میرحسینیان، مدیرعامل این شرکت به جام جم می‌گوید: «دانشمندان قارچ‌ها را حد واسط گیاهان و حیوانات در نظر می‌گیرند و به دلیل شباهتشان به طبع انسان‌ها، مواد مؤثره قدرتمندتری دارند.
در شرکت ما نیز موضوع پایان‌نامه دکتری دو نفر از اعضا، جمع‌آوری، استانداردسازی و استخراج مواد مؤثره قارچ‌های جنگل‌های ایران به‌صورت بومی بود. در آن زمان هیچ‌یک از قارچ‌های دارویی در ایران کشت، تولید و عصاره گیری نمی‌شدند.»
وی در ادامه می‌افزاید: «ما هم با توجه به شهرت این قارچ‌ها در دنیا، پس از تحقیق و توسعه، تصمیم گرفتیم وارد حوزه کشت، فرآوری و تولید شکل دارویی رسمی از قارچ‌های دارویی شویم و آن را تا سال ۹۷ ازنظر قیمت، حجم تولید و استاندارهای دارویی به مقیاس تولید صنعتی رساندیم.»

مرحله بعدی فعالیت‌های این شرکت، فرمولاسیون قارچ‌های دارویی بود. این قارچ‌ها به دلیل ساختارهای پیچیده‌ای که دارند، نحوه پودر کردن و آسیاب‌کردنشان با ادویه‌ها و گیاهان معمولی متفاوت است.

فرآوری قارچ ها

دکتر میرحسینیان ادامه می‌دهد: «ما برای آسیاب این قارچ‌ها در کشور، آسیاب‌های چند مرحله‌ای و پیچیده‌ای طراحی کردیم. سپس برای اولین‌بار به دو روش دمای بالا روی صفحه داغ و دمای انجماد با حلال، عصاره‌گیری از گانودرما لوسیدوم را شروع کردیم. معمولاً میزان استخراج مواد مؤثره قارچ در دمای معمولی از ۲۰ کیلوگرم قارچ، یک کیلوگرم عصاره است. ولی ما توانستیم یک کیلوگرم عصاره را از هشت کیلوگرم قارچ استخراج کنیم. با توجه به بالابودن قیمت این قارچ، تقریباً در هر کیلوگرم عصاره، چهار میلیون تومان کاهش هزینه به‌دنبال داشته است.»

زینوگان، نوزیستن جان

«زینوگان» (Zinogan) در لغت به‌معنی «نوزیستن جان» و اولین محصول تولیدشده در شرکت کی دارو فناوری سلامت است.

همچنین زینوگان، اولین محصول گانودرمای تولید شده در ایران، دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و به‌شکل دارویی است.

قارچ گانودرما لوسیدوم یا قارچ رِیشی به علت اثرات قوی بر سیستم ایمنی بدن، به پادشاه گیاهان دارویی در دنیا معروف است.
مدیرعامل شرکت کی دارو فناوری سلامت درباره خواص داروی زینوگان می‌گوید: «تجربه و نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، بدن را در برابر شکل‌های شدید بیماری‌های ویروسی مانند ویروس کرونا ایمن می‌کند.»
دکتر میرحسینیان با اشاره به اینکه تا پیش از تولید داخلی این محصول، ورود آن از کشورهای اروپایی به شکل غیرمجاز بوده است و امروز تولیدکنندگان داخلی با تأمین نیاز بازار از بروز این اتفاق جلوگیری کرده‌اند، ادامه می‌دهد: «ما در کی دارو فناوری سلامت، قارچ موردنیازمان را خودمان تأمین می‌کنیم. درحالی‌که دیگر تولیدکنندگان داخلی از قارچ‌های وارداتی استفاده می‌کند. به همین جهت قیمت ما حداقل ۴۰ درصد کمتر از آنهاست.»

موتا، بانوی سلامت

«موتا» در زبان پهلوی به معنی «بانو» است. داروی موتا بر مبنای مطالعات بالینی گسترده در خارج از کشور، از عصاره بذر گیاه شنبلیله برای درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) تهیه‌شده است. بر اساس آمار سال گذشته دفتر سلامت زنان ایالات‌متحده، از هر ۱۰ زن در سنین باروری یک نفر به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا می‌شود.

پزشکان نیز معمولاً برای درمان این سندرم، داروی متفورمین را تجویز می‌کنند. متفورمین علاوه بر کاهش قند خون در تنظیم هورمون‌ها نیز مؤثر است، اما عوارض زیادی مانند افت شدید قند خون و چاقی به‌همراه دارد.

به‌گفته دکتر میرحسینیان، مصرف سه ماهه داروی موتا، به‌طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ درصد در بهبود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مؤثر است.

مسیر صادرات و آینده نزدیک دورست هوم

به گفته دکتر میرحسینیان: «شرکت کی دارو فناوری سلامت آماده ورود به بازارهای جهانی، معرفی طب ایرانی و ظرفیت‎های آن به جامعه جهانی است. در همین راستا این شرکت در حال مذاکره با شرکت‎های دارویی در استرالیا، لبنان، عمان، عراق، ونزوئلا، افغانستان و … برای صادرات هر دو محصول زینوگان و موتا است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «دیگر محصولات دورست هوم بر پایه قارچ‌های دارویی نیز برای درمان دیابت، تقویت مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن تا پایان سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.»

آنچه از «زینوگان» باید بدانید

ماده مؤثره: پودر کامل و عصاره خالص آبی قارچ گانودرما لوسیدوم.
شکل مصرف: سازندگان این دارو پیشنهاد می‌کنند بین یک ماه تا سه ماه در سال، روزانه دو تا چهار کپسول از این دارو همراه با غذا مصرف شود.
مورد مصرف: زینوگان توانایی بالایی در تقویت سیستم ایمنی بدن و ارتقای قوای جسمی و ذهنی دارد. این محصول به حفظ سلامت، طول عمر و شادابی در دوران سالخوردگی کمک می‌کند.
اثرات زینوگان: این دارو دارای اثر آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطان و ضد تومور، محافظت از کبد، کاهش فشارخون، محافظت در برابر اشعه و جلوگیری از تخریب دی‌ان‌ای است.
تداخل دارویی: افرادی که داروهای مهارکننده تجمع پلاکت و کاهش فشارخون مصرف می‌کنند، باید برای استفاده از زینوگان با پزشک خود مشورت کنند و استفاده از این دارو برای کسانی که پیوند اعضا داشته‌اند، توصیه نمی‌شود.

تجویز زینوگان: معمولا پزشکان عمومی، آنکولوژیست‌ها، متخصصان غدد و طب سنتی این دارو را تجویز می‎کنند. این دارو برای افراد بالای ۱۲ سال منع مصرف ندارد و می‎توانید آن را از داروخانه‎های سراسر کشور و داروخانه‎های آنلاین تهیه کنید.

ویژگی‌های موتا در یک نگاه:

ماده موثره: پودر خشک عصاره بذر گیاه شنبلیله.

خواص درمانی: کنترل عوارض و کمک به درمان سندروم تخمدان پلی‎کیستیک.
شکل مصرف: یک کپسول، سه بار در روز بعد از غذا و با یک لیوان آب به‎مدت سه ماه میل شود.
اثرات درمانی موتا: کاهش قند و تری‎گلیسرید خون، ضد سرطان سینه، افزایش ترشح شیر مادر، بهبود سندرم تخمدان پلی‎کیستیک.
تداخل دارویی: درصورت مصرف داروهای کاهش قندخون، ملین و مسهل، مینرالوکورتیکوئیدها و عوامل کاهنده پتاسیم، مصرف موتا باید زیر نظر پزشک باشد.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا