اخبار عمومی و گزارش

معرفی یک قارچ سمی شایع در کشور

شناسایی قارچ سمی متخصصان و کارشناسان مجرب و قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است

معرفی یک قارچ سمی شایع در کشور، به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمدی مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با توجه به گزارش‌های مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت در سال‌های گذشته، یکی از آن قارچ‌های عامل مسمومیت در کشور از جنس و گونه آمانیتا (amanita virosa) است که تا حدودی به قارچ‌های خوراکی شباهت داشته و حتی می‌تواند در کنار آن‌ها در محل رویش وجود داشته باشد.

او گفت: نکات حائز اهمیت در پیشگیری و مقابله با مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو و سمی عبارت‌اند از: از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت، به‌ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی‌ الخصوص درختان خشک‌ شده) می‌رویند یا قارچ‌های جمع‌ آوری‌ شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای با منشأ نامشخص عرضه می‌شوند خودداری کنید، تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌ بندی‌های دارای مجوز سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است، مصرف کنید.

او گفت: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب و قارچ‌ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است، بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی قارچ از انواع خوراکی به‌هیچ‌وجه توجه نکنید.

محمدی افزود: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست.

او افزود: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف و محل رویش قارچ، معیار علمی متقن و صحیحی برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.

عدم مصرف قارچ خام

محمدی ادامه داد: هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید. برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و یا بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

او افزود: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تأخیری (۴ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

محمدی گفت: در مواردی که علائم گوارشی به صورت تأخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد، این دسته از قارچ‌ها سمی بودن به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هم‌ وطنانمان در سال‌های گذشته همین مسئله بوده است.

او گفت: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود، بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

محمدی افزود: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارائه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا