خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

5 دلیلی که استخوان های شما عاشق قارچ هستند

استخوان های شما قارچ ها را دوست خواهند دارند

5 دلیلی که استخوان های شما عاشق قارچ هستند. در این مقاله دلایلی به شما ارائه می شود که استخوان های شما قارچ ها را دوست خواهند داشت. آیا می دانید که بیش از 38000 نوع قارچ در سراسر جهان وجود دارد؟ این امر تقریباً گیج کننده است.

برخی به عنوان غذای خارق العاده سرشار از مواد غذایی مفید، برخی به عنوان دارو و برخی سمی هستند ولی این مهم نیست که شما چه قارچی را استفاده می کنید (به جز قارچ سمی) استخوان های شما سپاسگزار شما خواهند بود.

قارچ مورد علاقه من شیتاکه است. شیتاکه نماد طول عمر می باشد چون تمامی مواد لازم را برای سلامتی در خود دارد. چینی ها بیش از 6000 سال است که از آنها استفاده می کنند.

با ما همراه باشید با 5 دلیلی که استخوان های شما عاشق قارچ هستند:

تنظیم اسیدیته بدن با قارچ

قارچ ها غذایی قلیایی هستند و همانطور که می دانید غذاهای قلیایی جزء مواردی هستند که بدن ما به علت رژیم غذایی مدرن امروزی که شامل غذاهای فرآوری شده و سبزیجات کم است به آنها احتیاج دارد. غذاهای اسیدی باعث کم شدن کلسیم در استخوان های شما می شود. بنابراین اضافه کردن قارچ به وعده غذایی شما می تواند این اسیدیته را کاهش دهد.

قارچ سرشار از مس

شما به میزان زیادی مس در بدن خود نیاز ندارید ولی همین مقدار کم برای سلامتی استخوانهای شما لازم است. مس در تولید کلاژن که عامل اساسی در بنا کردن اتصال درست بین بافت ها، استخوان ها و مفاصل است نقش ایفا می کند. اگرچه کمبود مس را به ندرت مشاهده می کنیم ولی این عامل باعث کاهش چگالی استخوان ها می شود. تمامی قارچ ها منبع خوبی از مس هستند ولی شیتاکه که بیشترین این مقدار را داراست. یک لیوان از شیتاکه پخته شده 65 درصد مس مورد نیاز بدن را که براساس میزان توصیه شده برای رژیم غذایی 900 میکروگرم در نظر گرفته شده است را تأمین می کند.

قارچ سرشار از روی

هنگامی که صحبت از استخوان های سالم می شود روی به عنوان فاکتور بسیار مهمی تلقی می شود. این عنصر به دو صورت عمل می کند. در مرحله اول این عنصر تولید یاخته های استخوان زا که باعث ایجاد سلول جدید می شود را تحریک می کند. علاوه بر آن فرآیند شکستن استخوان را که معمولاً در استخوانهای فرسوده رخ می دهد کند می کند.

میزان پیشنهاد شده در رژیم غذایی برای روی 8 میلی گرم در نظر گرفته شده است. 1 لیوان از شیتاکه پخته شده معادل 25 درصد این نیاز را تأمین می کند. جالب است بدانید که با بالا رفتن سن میزان روی بدن کاهش پیدا می کند.

همچنین این امر برای بانوان بعد از یائسه شدن نیز رخ می هد. ممکن است شما بخواهید میزان روی بدن خود را افزایش دهید. در مطالعه ای که در طی دو سال بر روی زنان یائسه انجام گرفت، زنانی که بین 8-20 میلی گرم از روی را روزانه مصرف می کردند استخوانهای سالمتری در مقایسه با زنانی که بیشتر از 20 و کمتر از 8 میلی گرم استفاده می کردند داشتند.

این امر برای مردان نیز صادق است. نتایج مطالعه ای که در The American Joumal Clincal Nutrition به چاپ رسید حاکی از آن بود که میزان روی در مردان پوکی استخوان کمتر از سایر همنوعان خود بوده است.

 قارچ سرشار از سلنیوم

کمبود سلنیوم فاکتور بسیار مهم و خطیری در پوکی استخوان به حساب می آید. کمبود سلنیوم در حیوانات نیز با بیماری استئوپنی (کاهش پروتئن و مواد معدنی) در ارتباط است. در انسان کمبود این عنصر با بیماری استخوان ها و مفاصل که با نام استئوآرتروپاتی مرتبط می باشد.

بسیاری از مردم آمریکا دچار کمبود سلنیوم هستند زیرا سلنیوم در اکثر خاکهای آمریکا به میزان کم وجود دارد. تنها 1 لیوان از قارچ شیتاکه پخته شده قسمت اعظم نیاز شما را یعنی چیزی حدود 65 درصد از 55 میکروگرم تأمین می کند.

قارچ سرشار از ویتامین D

قارچ ها تنها منبع گیاهی ارگوسترول، پیش ساز ویتامین D را تأمین می کند. همانطور که می دانید این ویتامین برای هدایت کلسیم به درون استخوانها لازم است.

ارگوسترول در قارچ شیتاکه به وفور یافت می شود. در حقیقت بنا به گفته «آناماریاکولبین» یکی از پیشگامان جنبش تغذیه سالم _ 3/1 گرم از قارچ خشک شده شیتاکه که حدود 46 درصد نیاز یک خانم 55 ساله را به این ویتامین تأمین می کند.

فصلنامه قارچ – شماره 9 

برای آگاهی از خواص قارچ، دانشنامه هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا