قارچ های خوراکی

محبوبترین قارچ های جنگلی خوراکی

معرفی پرطرفدارترین قارچ های خودرو و وحشی جنگل ها

اگر شما هم به طبیعت گردی و چیدن قارچ های جنگلی علاقمند هستید، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب به معرفی بهترین و پرطرفدارترین قارچ های وحشی خوراکی میپردازیم. همچنین برخی از این قارچ های خودرو به دلیل خواص منحصر بفرد خود، کاربرد دارویی نیز دارند.

بهار فصل رویش قارچ‌های خودروی جنگلی است که گاهی فقط یک یا دو بار در سال می‌توان آنها را دید. اگر شما هم عاشق قارچهای وحشی هستید پس طبیعت گردی و چیدن قارچ حتما بخشی از برنامه بهاره زندگی شما است. در ادامه این مطلب انواع قارچ های بهاری را به شما معرفی می‌کنیم که احتمالا آنها را بیشتر در طبیعت می‌بینید (برخی از این قارچها در ایران هم میرویند).

 

قارچ مورل

مورل‌ها، تنها برای چند هفته زودگذر در بهار به‌ صورت تازه در دسترس هستند و به خاطر بافت گوشتی و طعم خاص اومامی خود، مورد توجه سرآشپزها هستند. آنها را می‌توان به راحتی تفت داد، یا در پودر سوخاری فرو کرد و سرخ نمود، به همین دلیل معمولاً با مرغ، ماهی، پنیر و انواع سس، تفت یا سرخ شده سرو می‌شوند.

آنها را در ردیف قارچهای خانواده مورچلا طبقه‌بندی می‌کنند. مورل‌ها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه به دلیل دشواری رشد آنها و رابطه پیچیده و همزیستی آنها با درختان، آنها را فقط در طبیعت یافت می‌شود، و کشت آنها بسیار محدود است.

قارچ مورل معمولاً در آب و هوای معتدل در زیر درختان سخت چوب و مخروطی، در لبه‌های باغچه، در میان تراشه های چوب یا در کمپوست یافت می شوند. از آنجایی که مورل‌ها در خاک‌های حاصلخیز غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی رشد می‌کنند، مواد مغذی زیادی دارند. قارچ مورل اغلب دارای سطوح بالایی از مس، ویتامین D، روی و سایر ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

قارچ مورل در بهار

هشدار!!! قارچ مورل را نباید هیچگاه به صورت خام مصرف کرد زیرا باعث مسمومیت خواهد شد! نوعی سم در این قارچ موجود است که با حرارت پختن از بین میرود. برای جلوگیری از مسمومیت، این قارچ باید خوب پخته شود.

 

قارچ دم بوقلمون

قارچ دم بوقلمون را هم به عنوان قارچ بهاره می‌شناسند که به عنوان trametes versicolor طبقه‌بندی می‌شوند و تقریبا در تمام جهان پیدا می‌شوند. یکی از مزایای آنها این است که هیچ قارچ سمی شبیه به آنها وجود ندارد و ممکن است روی هر نوع چوبی رشد کنند.

قارچ‌های دم بوقلمون وقتی بالغ می‌شوند، کمی خشک‌تر خواهند شد. آنها باید حتی پس از خشک شدن کمی انعطاف پذیر باشند، زیرا بسیار نازک هستند.

قارچ بهاره دم بوقلمون

این قارچ جنگلی در رده قارچ های دارویی طبقه بندی میشود و به دلیل بافت سخت و مزه آن کاربرد خوراکی ندارد. مصرف قارچ دم بوقلمون بی خطر است و می‌توان از آنها به عنوان مکمل استفاده کرد. همچنین یک قارچ دارویی با مجموعه ای از مزایای شگفت انگیز است. دارای تعدادی آنتی اکسیدان قوی و مواد دیگر است که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی شما و احتمالاً با برخی از تومورهای بدخیم کمک کند.

 

قارچ کلاهک شرابی

قارچ کلاهک شرابی در به عنوان stropharia rugosoannulata طبقه‌بندی می‌شوند. در مسیرهای پیاده‌روی در میان جنگل‌ها و دشتهای پر گل، آنها را زیاد خواهید دید. مالچ ها و خاک پوشیده شده با بقایای آلی غنی محیط های رشد ایده آل برای اکثر قارچ ها هستند. با این حال، تراشه‌های چوب برای این قارچ‌ها بستر رشد خوبی محسوب می‌شود. به همین دلیل شاید آنها را حتی در پارکها و باغها هم بتوانید ببینید. این قارچها در انواع غذاهایی مثل سوپ و خوراک بیشتر استفاده می‌شود.

قارچ کلاهک شرابی

قارچ صدفی

قارچ صدفی هیچ ربطی به صدف ندارد، به جز این که خاکستری رنگ و پرطرفدار است! قارچ‌های صدفی ظریف و لطیف به سرعت پخته می‌شوند و برای سرخ کردنی‌های سریع و سوپ‌های ساده مناسب هستند، همین طور آنها را در انواع سالادها هم به صورت تفت شده استفاده می‌کنند.

قارچ صدفی در رده pleurotus ostreatus طبقه‌بندی می‌شود که به صورت طبیعی بر روی و اطراف درختان در جنگل‌های معتدل و نیمه گرمسیری در سراسر جهان، به ویژه در فصل بهار، رشد می‌کنند و در گروه‌های قارچ کوچک یافت می‌شوند و بافت و بوی ملایمی دارند.

قارچ صدفی در بهار

قارچهای صدف دارای کلاهک های بادبزنی شکل پهن با آبشش‌هایی هستند که در پایین آن قرار دارند. هنگام جستجوی قارچ‌های صدفی، به دنبال قارچ هایی باشید که سرزنده و  شاداب هستند و از آنهای که دارای لکه‌های سیاه هستند، دوری کنید؛ زیرا ممکن است نشانه شروع فاسد شدن آنها باشد. اگر شرایط مناسب باشد، قارچ‌های صدفی ممکن است در تعداد زیادی رشد کنند، و اگر یک خوشه را پیدا کنید، احتمالاً تعداد بیشتری از آن‌ها را در این نزدیکی خواهید یافت. این قارچها در مزارع نیز به صورت تجاری کشت می‌شوند.

 

قارچ مرغ جنگلی (میتاکه)

قارچ مایتاکه که به قارچ مرغ جنگلی نیز مشهور است، در ژاپن بسیار محبوب است اما در سایر مناطق دنیا هم میتوان آنها را دید. طعم دلچسب آنها، باعث شده در غذاهای بسیاری از آن استفاده شود.

قارچ های مرغ جنگلی به عنوان laetiporus sulphureus طبقه‌بندی می‌شوند معمولا در کنار درختان سخت چوب مانند بلوط رشد می‌کنند. این قارچها می توانند از بهار تا پاییز ظاهر شوند، اما بیشتر در اواخر تابستان و اوایل پاییز میرویند.

قارچ مرغ جنگل در بهار

البته به شما توصیه می‌کنیم تنها در صورتی به جمع آوری قارچهای وحشی و خودرو بروید که آنها را کاملا بشناسید، وگرنه ممکن است آنها را با قارچهای سمی اشتباه بگیرید. در این صورت ممکن است که پس از خوردن دچار مسمویت شوید و کارتان به بیمارستان بکشد! بنابراین هنگام تهیه قارچ وحشی همیشه با یک راهنمای آموزش دیده به قارچ چینی بروید.

 

قارچ چنترل / چانترلا (زرد کیجا)

قارچ چنترل یا چانترلا که در ایران به قارچ “زرد کیجا” معروف است و در جنگل های مازندران یافت میشود. این قارچ که به “قارچ لوستر” نیز معروف است، یکی از محبوب ترین و گرانترین قارچ های وحشی خوراکی است. آنها با رنگ نارنجی و زرد روشن خود کاملاً قابل تشخیص هستند. برخی ادعا می کنند که این قارچ جنگلی بوی میوه زردآلو میدهد.

قارچ های لوستر در اواخر بهار ظاهر می شوند ولی بیشتر در اواخر تابستان و اوایل پاییز دیده می شوند. قارچ چانترل اغلب در اطراف درختان افرا، راش، صنوبر، توس، کاج، صنوبر و بلوط دیده می‌شود.

قارچ چنترل یا چنترلا که در ایران به زردکیجا معروف است

چیدن این قارچ تا حدودی نیاز به مهارت دارد زیرا قارچ های جک فانوس که بسیار سمی هستند، شباهت زیادی به قارچ چنترل دارند. اشتباه گرفتن قارچ لوستر با قارچ فانوس جک مانند اشتباه گرفتن آهو با بز کوهی است!

طریقه تشخیص قارچ چنترل از قارچ های مشابه سمی، بصورت کامل در مطلب معرفی قارچ زرد کیجا، توضیح داده شده است.

 

قارچ پفکی

قارچ پفکی یا پاف بال، عنوان بزرگترین قارچ خوراکی را یدک میکشد. وزن این قارچ گاهی حتی  به بالاتر از 30 کیلوگرم نیز میرسد. البته این قارچ فقط در زمانی که جوان است خوراکی است و معمولا با افزایش سن قارچ، به دلیل خاصیت جذب مواد مضر، رنگش تغییر کرده و مزه خوبی نخواهد داشت. البته تا زمانی که درون قارچ سفید رنگ باشد قابل خوردن است.

قارچ پفکی یا پاف بال

بر اساس تحقیقات صورت گرفته یک قارچ پوف بال غول پیکر ممکن است حاوی 7 تریلیون هاگ باشد!

 

قارچ یال پشمالو یا کلاه گیس قاضی

قارچ کلاه گیس قاضی با نام لاتین Shaggy Mane Mushroom، یک کلاهک مخروطی شکل و متمایز دارند که شبیه کلاه گیس وکیل دادگستری بریتانیایی است. هنگامی که آنها شروع به پیر شدن می کنند، یک ماده غیرمانند سیاه ایجاد می کنند که از پایین آبشش شروع می شود و به سمت بالا ادامه می یابد. این ماده تمامی کلاهک قارچ را هضم میکند و آن را به یک قارچ سیاه روغنی تبدیل میکند که ظاهری کاملاً متفاوت با قارچ اصلی دارد.

قارچ یال پشمالو یا کلاه گیس قاضی

زمان رویش قارچ یال های پشمالو یکی از طولانی ترین فصول رشد قارچ های وحشی را دارند و از بهار تا پاییز است. آنها به طور قابل پیش‌بینی پس از بارش باران ظاهر می شوند.

قارچ خودرو یال پشمالو دارای گوشت بسیار ظریف و ماندگاری کوتاه تری نسبت به سایر قارچهای وحشی میباشد. آنها را باید ظرف چند ساعت یا حداکثر چند روز پس از برداشت بپزید و مصرف کنید.

 

قارچ جوجه جنگلی

قارچ جوجه جنگلی یک قارچ خوراکی خوشمزه است که دلیل نامگذاری آن طعم این قارچ است که به مزه جوجه نزدیک است. نام دیگر آن “قارچ گوگردی” است که به دلیل رنگ خاصش به آن اطلاق میشود.

قارچ جوجه جنگلی

زمان رویش این قارچ بر اساس مناطق مختلف، متفاوت است. در برخی مناطق از ااخر زمستان تا اواخر بهار میتوان آنها را یافت و در برخی مناطق نیز در فصل پاییز یافت میشوند. این قارچ اکثرا بر روی درختانی که تازه مرده‌اند میروید و در اغلب موارد در ارتفاع پایین قابل مشاهده هستند.

 

قارچ عسلی

دلیل نامگذاری قارچ عسلی، مزه آن نیست بلکه به دلیل رنگ آن این نام را برای آن انتخاب کرده اند. قارچ عسلی ظاهر بسیار ملایم و رنگ زیبا دارد و بصورت خوشه ای رشد می کند. البته این قارچ علاوه بر رنگ زرد عسلی، در رنگ های سفید و صورتی کمرنگ نیز یافت میشود. آنها تقریباً در تمام طول سال در آب و هوای گرم یافت می شوند، اما اغلب در پاییز پس از باران ظاهر می شوند.

قارچ عسلی

این قارچ جنگلی برای طبیعت گردان و قارچ چینان مبتدی اصلا مناسب نیست! زیرا این گونه قارچ شباهت بسیار زیادی به برخی از قارچ های سمی دارد و تشخیص آن حتی برای افراد باتجربه نیز کارآسانی نیست. از طرفی برخی از گونه های همین قارچ نیز سمی هستند! حتی شرایط محل رشد نیز ممکن است در خوراکی بودن یا بیماری‌زا بودن این قارچ تاثیرگذار باشد!

برخی گونه های قارچ عسلی خوراکی است اما باب میل همه نیست. این قارچ بافتی لزج دارد که سبب میشود برای همه اشتهاآور نباشد. معمولا این قارچ به دلیل بافت خاصش بصورت مستقل و تنها مصرف نمیشود؛ بلکه همراه سبزیجات به عنوان دورچین غذا یا در سوپ از آن استفاده میشود.

 

قارچ یال شیر

قارچ یال شیر با نام علمی “هریسیوم” یکی از پرخاصیت ترین قارچ های جنگلی است که علاوه بر مصرف خوراکی، مصارف دارویی نیز دارد. به این قارچ “پوم پوم” یا “ریش پیرمرد” نیز گفته میشود.

قارچ هریسیوم در اواسط تابستان ظاهر می شوند و تا پایان پاییز یافت میشوند. آنها وقتی تازه هستند سفید رنگ هستند اما با بالا رفتن سن، زرد یا قهوه ای می شوند.

قارچ یال شیر یا هریسیوم

آنها منحصراً روی درختان چوب سخت، به ویژه بلوط و راش رشد می کنند. برخلاف اکثر قارچ‌های دیگر که روی چوب رشد می‌کنند، این قارچ‌ها معمولاً در بالای درختان یافت می‌شوند تا در پایه.

یال شیر طعم خوبی دارد، اما برایخواص زیاد و اهداف دارویی بیشتر مورد توجه هستند. بر اساس تحقیقات مصرف این قارچ برای سلامت مغز مفید است و به پیشگیری از زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون کمک می کند.

 

قارچ خرچنگ

قارچ خرچنگ یا قارچ لابستر (Lobster Mushrooms) یک قارچ وحشی خوراکی با ظاهر خاص است. این قارچ گوشت نارنجی  رنگ پر جنب و جوشی دارند که شبیه گوشت پخته شده خرچنگ است. دلیل دیگری که آنها را قارچ خرچنگ می نامند این است که عطر آنها پس از طبخ تا حدودی شبیه غذاهای دریایی است.

قارچ خرچنگ

کلاهک و ساقه این قارچ خودرو نامنظم و ناسازگار است و به بسیاری از قارچ های دیگر شبیه نیست.

خرچنگ ها در اوایل ماه جولای ظاهر می شوند اما در سپتامبر و اکتبر بیشتر دیده می شوند. آنها در مقایسه با سایر قارچ های این لیست ماندگاری بسیار کوتاهی دارند. این قارچ ها اغلب در اطراف درختان کاج شوکران رشد می کنند.

 

قارچ بولت

حدود 300 گونه از قارچ Bolete وجود دارد و تقریباً همه آنها خوراکی هستند. این قارچ ها اندام گوشتی بزرگ، دارای ساقه پیازی و کلاهک بزرگ هستند که معمولاً رنگ قهوه ای دارند. معروف ترین قارچ این خانواده، قارچ شاه بولت است که ظاهری گوشتی و تپل دارد.

قارچ بولت

قارچ بولت را می توان از بهار تا پاییز پیدا کرد، اما بیشتر در اواخر تابستان و اوایل پاییز میرویند. آنها در نزدیکی انواع درختان مانند کاج، صنوبر، شوکران، صنوبر، سرو قرمز، آسپن و توس یافت می شوند.

چیدن قارچ بولت قابل خوردن کمی دشوار است! این قارچ ها به دلیل بافت گوشتی خود معمولا محل زندگی حشرات و کرم ها میباشد. پس غیر معمول نیست که قارچی را انتخاب کنید که پر از کرم و حشرات است و آنها را غیرقابل خوردن می کند.

 

قارچ براکت هنرمند

قارچ براکت هنرمند که با نامهای لاتین The Artist’s Bracket یا Artist’s Conk شناخته میشود، یک قارچ دارویی از خانواده گانودرما است. این قارچ انگلی و ساپروفیت است و روی چوب درختان زنده و مرده رشد می کند.

قارچ براکت هنرمند The Artist's Bracket یا Artist's Conk
از این قارچ براکت هنرمند برای ساخت آثار هنری استفاده میشده، که دلیل نامگذاری آن میباشد

این قارچ به دلیل بافت سخت و چوب مانندش و همچنین مزه تلخ، مصرف خوراکی ندارد ولی میتوان از خواص دارویی آن بهره برد. البته این قارچ دارویی باید به درستی آماده شود تا بتوان ترکیبات دارویی موجود در قارچ را استخراج نمود. از قارچ براکت در طب سنتی چینی برای درمان سوء هاضمه، کاهش درد و کاهش تب در بدن استفاده میشده است.

از گذشته ها برخی هنرمندان از این قارچ به دلیل سطح صاف و بافت محکم آن برای حکاکی و ساخت آثار هنری استفاده میکردند؛ دلیل نامگذاری این قارچ نیز همین امر بوده است.

 

قارچ زین خشک

قارچ زین خشک (Dryad’s Saddle) نام عجیبی دارد که از اساطیر یونان باستان نشأت گرفته است. در افسانه های یونانی “زین خشک” به موجوداتی (ارواح درخت) اشاره دارد که روی این قارچ پرواز می کردند.

قارچ زین خشک

این قارچ جنگلی خوراکی در بهار به وفور یافت می شوند، اگرچه ممکن است آنها را در فصل تابستان و پاییز نیز پیدا کنید، اما تازه یا خوراکی نخواهند بود! قارچ های زین خشک فقط زمانی که تازه هستند قابل خوردن هستند؛ زیرا با گذشت زمان سفت و خشک میشود.

*** این قارچ علاوه بر روی درختان، در برخی موارد روی زمین نیز رشد میکند.

 

قارچ چاگا

قارچ چاگا یک قارچ خوراکی است که به الماس جنگل شناخته میشود (البته ظاهرش هیچ شباهتی به الماس ندارد). این قارچ پرخاصیت به دلیل اینکه بصورت پرورشی وجود ندارد و فقط در مناطق معدودی میروید، دارای قیمت بالایی نیز میباشد.

کلمه Chaga از زبان روسی آمده و به عنوان “هدیه ای از طرف خدا” ترجمه می شود. این گیاه معمولا در جنگل های شمالی و بر روی درختان توس رشد میکند.

قارچ چاگا

چاگا شکل خاصی نداشته و مهمولا بصورت یک توده سیاه رنگ بر روی درختان رشد میکند. داخل این قارچ نارنجی رنگ است و بافت رسوبی دارد. به عنوان یک قارچ دارویی، قارچ چاگا خشک و پودر می شود یا به تکه های کوچک خرد می شود و سپس به عنوان یک چای گیاهی دم می شود. از این قارچ بطور سنتی، در طول زمستان برای تقویت انرژی، خلق و خو و افزایش ایمنی بدن استفاده میشود.

 

قارچ ترومپت سیاه

قارچ ترومپت سیاه یا شیپور سیاه یک قارچ خوراکی جنگلی است که در بسیار از نقاط جهان یافت میشود. آنها آبشش یا سایر ساختارهای حاوی هاگ قابل مشاهده ندارند و بیشتر شبیه گل میمانند. با وجود اسمش که شیپور سیاه است، اغلب به رنگ های قهوه ای یا خاکستری و حتی بنفش دیده میشود. برخی از مردم از آنها به عنوان لوستر سیاه یاد می کنند.

ترومپت های سیاه اغلب پس از باران و در فصل های تابستان و پاییز یافت می شوند. در مناطق گرمتر، آنها در زمستان رایج هستند. این قارچ جوبرس نیست و بر روی زمین میروید، اما همیشه در نزدیکی درختان بلوط و راش قرار دارد.

 

قارچ ماتسوتاکه

قارچ ماتسوتاکه یکی از گرانترین و ارزشمنترین قارچ های جنگلی خوراکی است. این قارچ فقط در برخی نواحی جنگلی کشور ژاپن میروید و به دلیل کمیاب بودن قیمت بالایی دارد. از بین رفتن جنگل ها و زیستگاه این قارچ سبب بالاتر رفتن قیمت آن نیز شده است.

قارچ ماتسوتاکه

این قارچ خودرو درای سطح قهوه ای رنگ با ظاهر ژولیده و گلی است، اما گوشت درون آن کاملا سفید و یکدست است. بوی تند و طعم بینظیر آن یکی از دلایل محبوبیت آن است. همچنین بوی آن یکی از راه های تشخیص قارچ ماتسوتاکه میباشد.

 

قارچ گل کلم

قارچ گل کلم (Cauliflower mushroom) یک قارچ خوراکی پاییزی است که به دلیل ظاهرش به راحتی قابل شناسایی است. این قارچ شبیه مرجان های کف دریاست و در دو نوع spathulata و americana در طبیعت موجود است که تفاوت های ظاهری با هم دارند.

این قارچ بزرگ روی زمین و در نزدیکی درختان کاج یا بر روی تنه خود درخت میروید و هیچ مشابه سمی ندارد، از این رو انتخابی آسان برای طبیعت گردان مبتدی است. وزن این قارچ وحشی گاها به بیش از یک کیلوگرم میرسد و مزه خیلی خوبی دارد.

قارچ گل کلم

این قارچ یک انگل ضعیف است و از درختان ضعیف تغذیه میکند اما به آنها صدمه چندانی نمیزند. از این رو سالیان متمادی در همان جای خود رشد میکند و میوده میدهد و شاید چند دهه طول بکشد تا درخت را از بین ببرد. این قارچ کمیاب است و اغلب در آمریکای شمالی یافت میشود.

قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه یک قارچ خوراکی قهوه ای رنگ است که بعد از قارچ دکمه‌ای، بیشترین مصرف را در جهان دارد. این قارچ چوبرس بوده و بر روی تنه درختان چوب سخت نظیر بلوط، افرا، راش، صنوبر و توت رشد میکند. طعم قارچ شیتاکه کمی شیرین بوده و بافت تردی دارد. این قارچ علاوه بر مصرف خوراکی به دلیل خواص زیادی که دارد در بسیاری از مکمل های غذایی نیز استفاده میشود.

قارچ شیتاکه

محل رویش این قارچ جنگل های کشور های شرق آسیا و نیوزلند بوده، اما امروزه در اکثر نقاط جهان بصورت پرورشی کشت میشود. این قارچ قهوه ای رنگ بوده و سطح پایه و کلاهک آن فلس دار میباشد.

 

قارچ گوش ژله‌ای

قارچ گوش ژله‌ای یا گوش چوبی یک قارچ جنگلی خوراکی است که شباهت زیادی به گوش انسان دارد. از این رو این نام را برایش انتخاب کرده اند. این قارچ بر روی تنه درختان رشد میکند و به رنگهای صورتی، بنفش و قهوه ای دیده میشود.

این قارچ بافت ژلاتینی دارد و در بسیاری از غذاهای آسیایی از جمله سوپ ها مصرف میشود. ظاهر خاصش باعث میشود تا گونه مشابه سمی نداشته باشد؛ از این رو شناسایی و چیدن آن برای افراد مبتدی آسانتر خواهد بود.

 

قارچ دنبلان / ترافل

قارچ دنبلان یا همان قارچ ترافل یک قارچ جنگلی غده مانند زیرزمینی است که پای برخی درختان خاص از جمله درخت بلوط میروید. این قارچ گونه های مختلفی دارد که رنگ و طعم و اندازه متفاوت دارند. برخی گونه های این قارچ نیز در صحرا یافت میشود.

به دلیل اینکه پرورش قارچ دنبلان بسیار مشکل است و نیاز به زمان خیلی طولانی برای بهره برداری دارد، اغلب این قارچ بصورت خودرو در بازار موجود است و همچنین به دلیل کمیاب بود و سختی پرورش، قیمت بالایی دارد. این قارچ معمولا با استفاده از سگ های آموزش دیده و یا خوک های ماده پیدا میشود.

قارچ ترافل یا دنبلان

فصل برداشت این قارچ از اواخر اسفند تا اواخر فرودین است. البته این قارچ در برخی ماه های دیگر سال نیز یافت میشود ولی در آن زمان یا خیلی جوان است و اسپور آزاد نکرده و یا اینکه کهنه شده است. برداشت خارج از فصل این قارچ گرانبها، سبب از بین رفتن آن در منطقه خواهد شد.

قارچ ترافل عطر و طعم بسیار مطبوعی و قوی دارد؛ به همین جهات برای درست کردن سس و استفاده در غذاهای مختلف از آن استفاده میشود.

 

قارچ ترملا

قارچ ترملا که به قارچ برفی نیز مشهور است، یک قارچ جنگلی خوراکی بوده که خواص زیادی نیز برای بدن دارد. این قارچ عمدتاً در مناطق گرمسیری روی شاخه‌های درختان پهن برگ رشد میکند و در رنگ های متنوعی از جمله سفید، زرد، صورتی، نارنجی و قهوه ای دیده میشود.

قارچ ترملا یا قارچ برفی

به دلیل وجود پلی ساکاریدها و پلی فنول در قارچ ترملا که برای سلامت پوست مفید است، به آن لقب قارچ زیبایی داده اند. تا کنون بیش از 100 نوع مختلف از این قارچ در نقاط مختلف جهان کشف شده است.

 

قارچ گانودرما / ریشی

قارچ گانودرما یا قارچ ریشی که به پادشاه گیاهان دارویی معروف است، یک قارچ وحشی جنگلی است. این قارچ چوبرس بوده و بر روی تنه درختان میروید.

قارچ گانودرما یا ریشی

بافت قارچ ریشی بسیار سخت بوده و مزه تلخی دارد؛ به همین جهت کاربرد خوراکی ندارد. اما این قارچ یکی از مهمترین قارچ های دارویی محسوب میشود و معمولا به صورت پودر شده، دم کرده و حتی بصورت قهوه گانودرما مصرف میشود که خواص فراوانی دارد. این قارچ در جنگل های شمالی ایران نیز یافت میشود.

 

قارچ پلیپور

قارچ پلی‌پور یک قارچ خوراکی چوبرس است که روی درختان میروید.

 

قارچ ساقه مخملی

قارچ ساقه مخملی یا پایه مخملی، نوعی قارچ خوراکی است که بر روی تنه درختان میروید.

 

*** هنوز قارچ های جنگلی خوراکی زیادی وجود دارد که در این مطلب ذکر نشده؛ از این رو این مقاله همواره بروزرسانی خواهد شد.

 

گردآوری و تالیف شده در تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.

 

برای آشنایی بیشتر با قارچ های خوراکی، هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا