دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

9 اشتباه بزرگ هنگام نگهداری، مصرف و پخت قارچ

قارچ طعم لطیفی دارد که می‌تواند طعم بسیاری از غذاها را بهتر کند، و در همه غذاها از پیتزا های خوشمزه متنوع تا سالاد های روز به کار می‌رود و همه سلیقه‌ ها از گوشتخواران تا گیاهخواران(وجترین ها) را پوشش می‌دهد. به همین دلیل، این که چطور از قارچ را درست نگهداری و مصرف کنیم، بسیار مهم است.

اشتباهات رایجی وجود دارد که مردم هنگام پختن قارچ مرتکب می‌شوند که علاوه بر از بین بردن طعم قارچ خواص آن را نیز از بین می برد؛ در این مقاله به شما یاد می‌دهیم چطور از این اتفاقات دوری کنید و غذایی خوش طعم و مطبوع با قارچ بپزید.

 

اشتباه اول: شستن قارچ

یکی از بزرگترین اشتباهات این است که مردم دوست دارند قارچ‌های خود را قبل از پختن بشویند، حقیقت این است که قارچ ها مقدار زیادی آب دارند.  قارچ‌ها به لطف بافتشان مانند اسفنج عمل می‌کنند، به این معنی که وقتی شسته می‌شوند، آب بیشتری می‌گیرند و غرق آب می‌شوند. بهتر است به جای شستن، آنها را با یک حوله کاغذی مرطوب پاک کنید.

تمیز کردن قارچ یا شستن قارچ
اشتباهات مهم در نگهداری و مصرف قارچ

 

اشتباه دوم: پختن آرام قارچها روی حرارت کم

بعضیها قارچ‌ها را به آرامی روی حرارت کم می‌گذارند، این باعث می‌شود رطوبت اضافی داخل قارچ‌ها نشت کند، و بنابراین قارچ‌ها بیش از هر چیز دیگری بخارپز شوند.  نتیجه فاجعه است. شما در پایان فقط مقداری قارچ خیس دارید. در حالی که در حالت ایده آل، تمام آب باید قبل از اینکه از اجاق گاز خارج شود تبخیر شود. در واقع در زمان پختن قارچ، آب بزرگترین دشمن است و اشتباهات مربوط به آب بزرگترین مشکلی است که اکثر مردم هنگام پختن قارچ با آن مواجه می‌شوند.

 

اشتباه سوم: برش دادن همه قارچ ها

یکی از خطاهای استفاده از قارچ برش دادن آن است. لازم نیست هر قارچی را می‌بینید ورقه ورقه کنید! بعضی از قارچهای کوچکتر ، بهتر است همان طور به کار روند و معمولاً قارچ‌های وحشی‌ وقتی بهتر است به‌جای ورقه‌شدن درشت خرد شوند، تا خوشمزه‌تر می‌شوند.

 

اشتباه چهارم: انبوه قارچ در ماهیتابه

یکی از بدترین کارها این است که ظرفی که می‌خواهیم قارچ در آن درست کنیم را پر از قارچ کنیم. در این صورت فضای کافی برای قارچ وجود ندارد و شما پس از مدتی ظرفی پر از اب قارچ خواهید داشت.

 

اشتباه پنجم: نبود روغن کافی در ظرف پخت قارچ

قارچها به خوبی همه چیز را جذب می‌کنند به همین دلیل وقتی روغن کافی در ظرف طبخ قارچ نریزیم، خیلی سریع مانند اسفنج روغن را جذب میکنند. به همین دلیل باید مقدار آن نه زیاد باشد و نه کم.

اشتباه در پختن قارچ بدون روغن
اشتباه در پختن قارچ بدون روغن

اشتباه ششم: پخت طولانی قارچ

یکی دیگر از اشتباهات رایج مردم در حین پختن قارچ این است که آنها را برای مدت طولانی روی حرارت می‌گذارند. قارچها در مدت زمان طولانی تمام طعم خود را از دست می‌دهند. بسته به نوع قارچ باید اجازه دهید در زمان مناسب پخت انجام شود. با پخت اضافی آب درون قارچ بیرون ریخته و کاملا شکل خود را هم از دست میدهد.

 

اشتباه هفتم: نمک زدن در ابتدای پخت قارچ

اگر به قارچ در ابتدای کار نمک بزنید، باعث می‌شود که آب از قارچ خارج شده و باعث سفت شدن قارچها شود.. به علاوه وقتی نمک را در پایان اضافه می‌کنید قارچ طعم بهتری به خود می‌گیرد.

 

اشتباه هشتم: خرید قارچ کهنه

اگر قارچی که می‌خرید تازه نباشد، هر چه تلاش کنید باز هم طعم خوبی را دریافت نخواهید کرد.

 

اشتباه نهم: نگهداری قارچ

اگر قارچ فله می‌خرید تا قیمت مناسبتری برای آن بپردازید، حتما دقت کنید که آنها را در باید از پلاستیک جدا کنید و در داخل یک کیسه کاغذی بگذارید. چون پلاستیکهای خیس ممکن است باعث زودتر خراب شدن قارچ شوند. کیسه کاغذی رطوبت اضافی را جذب کرده، در عین حال گردش هوای بهتری دارد.

اگر قارچ بسته‌بندی شده می‌خرید، حتما به اندازه نیاز خود آن را تهیه کنید تا مجبور نباشید اضافه آن را به یک کیسه کاغذی انتقال دهید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا