معرفی انواع قارچ و آشنایی با تمام قارچ ها

قارچ هایی که روی درخت می رویند

معرفی قارچ های چوب رس

دنیای قارچ ها قلمرویی جذاب و متنوع است که گونه های مختلف از آن با ویژگی های منحصر به فرد، در دل طبیعت جای گرفته اند. اگرچه بخش زیادی از قارچ های دنیا، قارچ چوب رس یا قارچ هایی هستند که روی درخت می رویند، اما اکثر آنها کاربردی(خوراکی یا دارویی) برای بشر ندارند. ما در این مقاله قارچ هایی را معرفی می کنیم که خوراکی یا دارویی هستند و در جنگل های سراسر جهان میرویند.

*** بسیار مهم است که قبل از مصرف هر گونه قارچ وحشی، احتیاط لازم و شناسایی درست داشته باشید. در مورد همه قارچ های وحشی، پیروی از دستورالعمل فوق برای جلوگیری از خطرات احتمالی ضروری است.

براکت بلوط

Oak Bracket که به عنوان Weeping Conk نیز شناخته می شود، یک قارچ براکتی بزرگ است که عمدتاً بر روی تنه و شاخه های درختان بلوط رشد می کند. می توانید آن را در اروپا و آمریکای شمالی پیدا کنید. این قارچ براکت های بزرگ و نیم دایره ای با سطح بالایی قهوه ای تا قرمز مایل به قهوه ای دارند که سوراخ های زیادی روی سطح آنها است و از درون آن شیره ای عسل مانند تراوش می کند. براکت های بلوط معمولاً در اواخر تابستان و پاییز ظاهر می شوند. آنها ساپروفیت هستند، یعنی از مواد آلی در حال پوسیدگی تغذیه می کنند. اگرچه غیر سمی هستند، اما مصرف آنها غیر معمول است. وجود براکت های بلوط روی درختان بلوط می تواند نشان دهنده کاهش سلامت درختان باشد، زیرا اغلب درختان تحت فشار یا ضعیف را کلونی می کنند.

Oak Bracket قارچ براکت بلوط
Oak Bracket قارچ براکت بلوط

کیک های شاه آلفرد

قارچ کیک‌ های کینگ آلفرد که به آن توپ‌های کرامپ نیز می‌گویند، قارچ‌های کوچک، قهوه‌ای تیره و گنبدی شکل هستند که روی چوب‌های مرده یا در حال پوسیدگی، به‌ویژه روی درختان سخت مانند زبان گنجشک، راش و بلوط رشد می‌کنند. معمولاً می توانید آنها را در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا پیدا کنید. این قارچ ها شبیه بریکت های زغال چوب یا کره های سوخته هستند. شما معمولاً می توانید کیک های کیک آلفرد را در تمام طول سال تماشا کنید. این قارچ ها غیر سمی هستند، اما به دلیل طعم تلخ آنها مصرف خوراکی ندارند. طبیعت گردان معمولا از این قارچ به عنوان ذغال آماده استفاده می کنند زیرا خشک است و لایه های داخلی آن پوک و قابل اشتعال است. این قارچ نام عجیب خود را از افسانه ای گرفته است که در آن پادشاه انگلستان آلفرد کبیر به برخی از کیک ها اجازه می دهد در حالی که حواسشان به مسائل نظامی پرت می شود بسوزند و شبیه این قارچ ها به کیک های سوخته شده است.

قارچ کیک های کینگ آلفرد
قارچ کیک های کینگ آلفرد

قارچ گوش ژله ای

قارچ گوش ژله ای که به نام گوش چوبی نیز شناخته می شود، قارچی ژله مانند است که روی چوب درختان برگریز مختلف مانند سنجد، راش و بید می روید. شما می توانید آن را در مناطق معتدل در سراسر جهان پیدا کنید. این قارچ ظاهری متمایز به شکل گوش انسان یا فنجان دارد که اغلب دارای رنگ قهوه ای تیره تا بنفش است. اغلب می توانید قارچ های گوش ژله ای را در اواخر تابستان و پاییز مشاهده کنید. آنها خوراکی هستند و به طور گسترده در غذاهای آسیایی، به ویژه سوپ، سرخ کردنی، و سالاد استفاده می شوند. بافت آن هنگام پخت ژلاتینی است. مردم از قارچ ژله ای در طب سنتی چینی به دلیل خواص دارویی بالقوه آن مانند ارتقای سلامت قلب و عروق و حمایت از سیستم ایمنی استفاده کرده اند.

قارچ گوش ژله ای
قارچ گوش ژله ای

 

قارچ جوجه جنگلی

قارچ جوجه جنگلی یا مرغ جنگلی که به عنوان قفسه گوگردی نیز شناخته می شود، یک قارچ براکتی است که روی درختان زنده یا مرده، عمدتاً چوب های سخت مانند بلوط و شاه بلوط رشد می کند. شما می توانید آن را در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا پیدا کنید. این قارچ براکت های بزرگ و همپوشانی را با سطح بالایی نارنجی تا زرد روشن و سطح پایینی صاف و کرم رنگ تشکیل می دهد. مرغ جنگلی معمولاً از بهار تا پاییز میوه می دهد. این قارچ خوراکی است و  به دلیل بافت گوشتی و طعم خوش طعم آن که یادآور مرغ است، این نام را گرفته.

قارچ جوجه جنگلی یا مرغ جنگلی
قارچ جوجه جنگلی یا مرغ جنگلی

قارچ گانودرما یا ریشی

قارچ گانودرما یا قارچ Reishi که در شرق آسیا با نام Lingzhi نیز شناخته می شود، یک قارچ دارویی است که روی درختان رشد می کند. این قارچ دارویی روی درختان مختلف چوب سخت از جمله بلوط، افرا و توس رشد می کند. این قارچ به طور گسترده در مناطق معتدل در سراسر جهان پراکنده است. قارچ ریشی را می توان در تمام طول سال یافت، اگرچه در پاییز شیوع بیشتری دارد. آنها یک کلاه کلیوی شکل متمایز با سطح براق، قهوه ای مایل به قرمز و بافت چوبی دارند. قارچ گانودرما به دلیل مزایای بالقوه سلامتی آن، از جمله تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب، از گذشته در طب سنتی شرقی جایگاه ویژه ای داشته است. در حالی که به دلیل بافت سخت و مزه تلخ آن معمولاً در آشپزی و طبخ غذا مصرف نمی شود. امروزه اغلب مردم آن را به صورت چای گانودرما یا قهوه و همچنین به شکل پودر برای اهداف دارویی مصرف می کنند.

قارچ گانودرما
قارچ گانودرما

قارچ دم بوقلمون (Turkey Tail)

شما می توانید قارچ دم بوقلمون را در سراسر جهان پیدا کنید که روی درختان مرده (عمدتاً چوب های سخت مانند بلوط و راش) یا در حال پوسیدگی رشد می کند. نام آنها از حلقه های رنگارنگ متحدالمرکز روی کلاهک های بادبزنی شکل آنها گرفته شده است که شبیه پرهای دم بوقلمون است. شما می توانید با این قارچ ها در جنگل ها، جنگل ها و حتی روی کنده درختان در مناطق شهری مواجه شوید. قارچ دم بوقلمون نوعی پولیپور است که به دلیل خواص دارویی خود شناخته شده است. مردم آنها را مورد مطالعه قرار داده اند زیرا غنی از پلی ساکارید هستند و اثرات بالقوه تقویت کننده سیستم ایمنی دارند. در حالی که به دلیل بافت سختشان معمولاً به دلیل ارزش آشپزی مصرف نمی شوند، گاهی اوقات برای تهیه چای یا عصاره های دارویی استفاده می شوند.

قارچ دم بوقلمون
قارچ دم بوقلمون

قارچ یال شیر (قارچ هریسیوم)

قارچ یال شیر یا ریش پیرمرد با نام علمی هریسیوم(Hericium)، یک قارچ خوراکی و دارویی قابل توجه است که روی درختان چوب سخت (از جمله بلوط، راش و افرا) رشد می کند. معمولاً می توانید آن را در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا پیدا کنید . این قارچ نام خود را از ظاهرش گرفته است، شبیه یال شیر با خارهای سفید آبشاری و یخی مانند. یال شیر به خاطر خواص آشپزی و دارویی بالقوه اش مشهور است. طعم لطیفی شبیه غذاهای دریایی دارد و بافتی شبیه گوشت خرچنگ در هنگام پختن دارد. علاوه بر کاربردهای آشپزی، یال شیر برای مزایای دارویی بالقوه شناختی آن، مانند بهبود حافظه و تمرکز، مورد مطالعه قرار گرفته است. سخت می توان آن را کشت کرد و این امر در کنار محبوبیت آن منجر به قیمت بالای آن در بازار شده است.

قارچ یال شیر یا هریسیوم
قارچ یال شیر یا هریسیوم

قارچ چاگا

قارچ چاگا یک قارچ متمایز است که روی تنه درختان توس، عمدتاً در مناطق شمالی اروپا، آسیا و آمریکای شمالی رشد می کند. به صورت توده ای سیاه و زغال مانند که از پوست درخت بیرون زده است ظاهر می شود. مردم و طب سنتی چین برای چاگا به دلیل خواص دارویی آن ارزش زیادی قائل هستند. این قارچ سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعال زیستی مختلف است که اعتقاد بر این است که اثرات محرک سیستم ایمنی و ضد التهابی دارد. چاگا معمولاً در زمستان زمانی که غلظت ترکیبات زیست فعال آن در بالاترین حد است برداشت می شود. مصرف این قارچ در آشپزی غیرمعمول است و معمولاً به صورت چای یا پودر مصرف می شود یا به شکل عصاره استفاده می شود.

قارچ چاگا
قارچ چاگا

قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه بومی آسیای شرقی است. با این حال، شما می توانید آنها را در سراسر جهان پیدا کنید زیرا در بین پرورش دهندگان قارچ که آنها را پرورش می دهند رایج است. آنها عمدتاً بر روی درختان چوب سخت پوسیده مانند بلوط، شاه بلوط و راش رشد می کنند. قارچ شیتاکه دارای کلاهک پهن و چتری شکل با رنگ قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای تیره و طعمی متمایز و خوش طعم است. آنها در غذاهای آسیایی بسیار ارزشمند هستند و به دلیل بافت گوشتی و طعم غنی و خاکی خود شناخته شده اند. قارچ شیتاکه در تمام طول سال در دسترس است و پرورش دهندگان آن را در داخل و خارج از خانه پرورش می دهند. مردم آن‌ها را مطالعه کرده‌اند، زیرا سرشار از مواد مغذی هستند و خاصیت تقویت‌کننده سیستم ایمنی و کاهش کلسترول دارند. قارچ شیتاکه را می توان در غذاهای مختلفی مانند سیب زمینی سرخ کرده، سوپ ها و سس ها استفاده کرد که آن را به یک انتخاب همه کاره و محبوب در بسیاری از غذاها تبدیل می کند.

قارچ شیتاکه
قارچ شیتاکه

قارچ صدفی

قارچ صدفی یک از خوشمزه ترین قارچ های خوراکی است که به دلیل طعم لطیف و بافت مخملی خود شناخته شده است. این قارچ ها را می توانید روی چوب های در حال پوسیدگی درختان سخت چوبی مختلف مانند بلوط، راش و توس پیدا کنید. تنوع گونه ای آنها بسیار گسترده است و شما می توانید آنها را در مناطق معتدل در سراسر جهان پیدا کنید. البته تمامی گونه های قارچ صدفی خوراکی نیست و برای مصرف گونه های وحشی آن خیلی باید احتیاط کنید. این قارچ در طبیعت معمولا در فصول بهار و پاییز رشد می کند. گونه های مختلفی از این قارچ در رنگ های سفید، زرد، صورتی، نارنجی، قهوه ای، آبی تیره و مشکی وجود دارد که همه آنها هم انواع سمی و هم خوراکی دارند.

انواع قارچ صدفی
چند نمونه از قارچ صدفی

قارچ ترملا

قارچ ترملا، همچنین به عنوان قارچ برفی(نوع سفید آن) شناخته می شود، یک گونه قارچ منحصر به فرد است که روی درختان سخت چوب مرده یا در حال مرگ رشد می کند. شما معمولاً می توانید آن را در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، به ویژه آسیا پیدا کنید. بر خلاف اکثر قارچ ها، ترملا کلاهک و ساختار ساقه ای ندارد. در عوض، به صورت توده های ژلاتینی، سفید یا زرد متمایل به سفید شبیه برف یا تشکیلات مغز مانند به نظر می رسد. قارچ ترملا به دلیل داشتن بافت ژلاتینی در هنگام پخت به طور سنتی در غذاهای چینی و دسرها استفاده می شود. قارچ ترملا سرشار از فیبر غذایی است و فواید سلامتی مختلفی از جمله مرطوب کردن و تغذیه پوست را ارائه می دهد. آنها برای خوردن بی خطر هستند، اما اطمینان از شناسایی و پخت مناسب قبل از مصرف ضروری است.

قارچ ترملا
قارچ ترملا

قارچ پولیپور

توس پولیپور یک قارچ چندپوره است که روی درختان رشد می کند. به طور انحصاری روی درختان توس، به ویژه درختان مسن یا در حال مرگ رشد می کند. شما می توانید آن را در جنگل های سراسر اروپا، آمریکای شمالی و آسیا پیدا کنید. این قارچ دارای بدنه میوه ای بزرگ، سمی یا نیم دایره ای با سطح بالایی قهوه ای روشن تا تیره و سطح پایینی سفید تا زرد پر از منافذ است. توس پلیپور سابقه طولانی در استفاده دارویی دارد و به دلیل خواص ضد ویروسی و تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده است. به‌طور سنتی، مردم از آن به‌عنوان ماده‌ای طبیعی برای برافروختن آتش‌ها استفاده می‌کردند و نام مستعار آن را «قارچ آتش‌سوزن» (Fire Tinder Fungus) گذاشتند. در حالی که معمولا به عنوان یک قارچ آشپزی مصرف نمی شود، مردم از آن در چای یا عصاره های دارویی استفاده می کنند.

قارچ پولیپور
قارچ پولیپور

قارچ  پالت هنرمند

The Artist’s Conk یک قارچ براکتی بزرگ و آشکار است که روی چوب درختان مرده یا در حال مرگ، به ویژه چوب های سخت مانند بلوط و راش رشد می کند. می توانید آن را در آمریکای شمالی، اروپا و سایر مناطق معتدل پیدا کنید. این قارچ Artist’s Conk نامیده می شود زیرا هنرمندان اغلب از سطح چرمی آن برای طراحی یا کنده کاری استفاده می کنند زیرا توانایی آن در حفظ آثار دارد. بدنه میوه Conk Artist به شکل بادبزنی با لبه سفید مشخص و سطح بالایی قهوه ای است. می تواند چندین سال باقی بماند و به آرامی اندازه آن افزایش یابد. اگرچه این قارچ معمولاً مصرف نمی شود، اما سمی محسوب نمی شود. با این حال، بافت چوبی و سخت آن، آن را برای استفاده در آشپزی مناسب نیست و فقط بصورت پودر یا دمنوش مصرف می شود. Artist’s Conk بیشتر به دلیل اهمیت هنری و زیست محیطی آن قابل توجه است.

قارچ پالت هنرمند Artists Conk
قارچ Artists Conk

قارچ ساقه مخملی

ساقه مخملی یک قارچ کوچک تا متوسط ​​است که روی چوب های در حال پوسیدگی به ویژه روی کنده ها و تنه درختان پهن برگ مانند راش، بلوط و نارون رشد می کند. گسترده است و شما می توانید آن را در مناطق معتدل در سراسر جهان پیدا کنید. نام این قارچ از کلاه مخملی نارنجی مایل به قهوه ای و ساقه بلند و باریک پوشیده از کرک های ظریف گرفته شده است. معمولاً در فصل زمستان میوه می دهد و در آب و هوای سردتر آن را به یک منظره خوشایند تبدیل می کند. ساق مخملی یک قارچ خوراکی است که به دلیل بافت ترد و طعم لطیف خاکی آن ارزشمند است. مردم از آن در غذاهای آسیایی، به ویژه در سیب زمینی سرخ کرده و سوپ استفاده می کنند. شایان ذکر است که ساقه مخملی گاهی اوقات می‌تواند با ظاهری سمی به نام سولفور تافت ( Hypholoma fasciculare ) اشتباه گرفته شود، بنابراین شناسایی صحیح قبل از مصرف بسیار مهم است.

قارچ ساقه مخملی
قارچ ساقه مخملی

قارچ عسلی

قارچ‌ های عسلی نه به خاطر طعم و مزه‌شان، بلکه به خاطر رنگشان به این نام خوانده می‌شوند. برخی از آنها خوراکی هستند و برخی مردم را بیمار می‌کنند و هنوز دلیل آن مشخص نیست! در توصیف شکل ظاهری آنها باید گفت که قارچ‌ های قهوه‌ای کوچک هستند و به همین دلیل تشخیص آن از سایر گونه‌های قارچ سمی (با ظاهر قهوه‌ای کوچک) بسیار دشوار است، که برخی از آنها می‌توانند شما را بکشند.

قارچ عسلی
قارچ عسلی

قارچ Birch mazegill

توس مازگیل یک قارچ چندپوره است که منحصراً روی تنه و شاخه های درختان توس رشد می کند. شما می توانید آن را در مناطق معتدل در سراسر اروپا، آسیا و آمریکای شمالی پیدا کنید. این قارچ براکت های بزرگ و نیم دایره ای با سطح بالایی قهوه ای تیره تا سیاه و سطح زیرین متخلخل و کرم رنگ تشکیل می دهد. Mazegills توس قارچ های چند ساله ای هستند که می توانید در طول سال پیدا کنید. با این حال، شما می توانید آنها را بیشتر در تابستان و پاییز مشاهده کنید. این قارچ به دلیل خواص دارویی اش شناخته شده است و مردم در طب سنتی از آن به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی آن استفاده می کردند. در حالی که معمولاً برای آشپزی مصرف نمی شود زیرا مزه خوبی ندارند، مازژیل توس مهمولا جز قارچ های دارویی طبقه بندی می شود.

قارچ توس مازگیل Birch Mazegill
قارچ توس مازگیل Birch Mazegill

قارچ براکت سرخ شده (Blushing Bracket)

براکت سرخ شده یک قارچ چوب رس است که معمولاً روی چوب خشک درختان چوب سخت، رشد می کند. می توانید آن را در جنگل های معتدل آمریکای شمالی و اروپا پیدا کنید. این قارچ دارای بدن میوه ای قفسه مانند با سطح بالایی قهوه ای مایل به قرمز است که در صورت لمس یا آسیب، رنگ های صورتی ایجاد می کند. قسمت زیرین آن بافتی شبیه به کندوی زنبور با منافذ سفید یا زرد است. شما می توانید براکت های سرخ شده را در تمام طول سال مشاهده کنید، اما در تابستان و پاییز فراوان تر هستند. اگرچه سمی نیستند، اما مردم معمولاً آنها را به صورت خوراکی مصرف نمی کنند. مانند همه قارچ‌ها، براکت‌های سرخ کردنی نقش حیاتی در فرآیندهای اکوسیستم به عنوان تجزیه کننده، شکستن چوب مرده و بازیافت مواد مغذی به محیط دارند.

قارچ براکت سرخ شده (Blushing Bracket)
قارچ براکت سرخ شده (Blushing Bracket)

نوشته شده توسط تیم تحریریه هاگ.
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

با انواع قارچ در هاگ آشنا شوید.
3.9/5 - (10 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من ۵ ستاره امتیاز میدم و خیلی عالی بود مطالب کوتاه و کاربردی بود و امیدوارم فعالیت شما ادامه داشته باشه🌾🙏🌾

    1. سلام و عرض ادب
      خیلی ممنون از همراهی شما
      خوشحالیم که توانستیم نظر شما را جلب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا