جهاد کشاورزی

کسب و کاری که در گرداب رکود دست و پا می زند

مشاغل زیادی در سال‌ اخیر آسیب دیده‌اند افراد فعال در تولید قارچ نیز از آن استثناء نیستند

پرورش قارچ، کسب و کاری که در گرداب رکود دست و پا می زند. به گزارش هاگ به نقل از ایسنا- آذربایجان غربی قارچ‌ خوراکی از ارزش غذایی بالا برخوردار هستند و به همین دلیل اخیرا در کشور ما همین طور در آذربایجان غربی و شهرستان‌های آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در فروش قارچ با مشکل جدی روبه رو هستیم!

س-افشار یک تولیدکننده قارچ در گفت و گو اظهار کرد: مشکلات مختلفی در عرصه اقتصادی گریبان گیر مردم کشورمان شده است و مشاغل زیادی در سال‌های اخیر آسیب دیده‌اند، که افراد فعال در تولید و توزیع قارچ نیز از آن استثناء نیستند.

وی با بیان اینکه، رکود در این صنعت هم مثل دیگر بخش‌های اقتصادی و تولیدی به وضوح مشهود است و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند، ادامه داد: برای حل این مشکل باید ابتدا ریشه یابی کنیم، که برای رسیدن ریشه این مشکل باید به گذشته هم نیم نگاهی داشته باشیم.

این کارآفرین با بیان اینکه در اواخر دهه ۸۰ تعداد واحدهای تولید قارچ خوراکی در ایران کمتر از تعداد انگشتان دست بود، چه برسد به اینکه در استان و شهر ما پرورش دهنده ای وجود داشته باشد، اضافه کرد: ولی متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد هستیم، که بدون درنظر گرفتن ظرفیت بازار، مجوز برای تولید صادر می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه در فروش تولیدات‌مان با مشکل روبه رو شده‌ایم، گفت: اکنون با مازاد تولید مواجه هستیم و همین نکته باعث بروز رکود شده است، به طوری که تعدیل نیرو چندان هم دور از انتظار نیست.

افشار به فعالیت های واحدهای بی مجوز اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر تولیدات خانگی را نیز شاهد هستیم، که هرکس یک زیرزمین یا پارکینگ دارد، برای مصرف خانواده و اقوام قارچ پرورش داده و از بازار خرید نمی‌کند.

صنایع تبدیلی مناسب با نیاز بازار رشد نکرده‌ اند

ر- سازگار یک کارآفرین دیگر در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه، متاسفانه با وجود افزایش حجم تولید و توسعه واحدهای تولیدی هنوز صنایع تبدیلی متناسب رشد نکرده‌اند، اضافه کرد: بهتر بود تولیدکننده‌ها به جای پرورش قارچ به کارخانه‌های تولید مربا، پودر، کنسرو قارچ و… روی می‌آوردند، تا هم خودشان به سود برسند، هم اینکه بازار ما خراب نشود.

وی گفت: در نخستین روزهای افزایش قیمت گوشت قرمز چون مردم هنوز نمی توانستند قیمت نجومی آن را تحمل کنند، به قارچ و محصولات مشابه روی آوردند، ولی اکنون دوباره از قارچ روی گردانده‌اند و به عنوان جایگزین گوشت از آن نمی‌خرند و همین موضوع باعث شده است، که قیمت کاهش پیدا کند.

پرورش قارچ، کسب و کاری که در گرداب رکود دست و پا می زند
پرورش قارچ، کسب و کاری که در گرداب رکود دست و پا می زند

پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان قارچ در میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب علی دیانتی در گفت و گو با ایسنا گفت: به طور میانگین در سه مرحله کشت، ۴۱۰ تن قارچ خوراکی به صورت سالانه در این شهرستان تولید و به بازار عرضه می شود، ۲۰ واحد فعال پرورش قارچ خوراکی در مساحت ۲۶۰۰ متر مربع در میاندوآب وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه پرورش قارچ، کسب و کاری که در گرداب رکود دست و پا می زند و تولید قارچ خوراکی در این شهرستان برای ۴۳ نفر مستقیم و برای ۸۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: پرورش قارچ ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه، در راستای حمایت از تولیدکنندگان قارچ خوراکی، طی امسال۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره بانکی در قالب مشاغل خانگی پرداخت خواهد شد، اضافه کرد: همچنین ۴ واحد تولیدی در مجموع برای دریافت مبلغ ۴ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات بنیاد علوی معرفی شده است، که امیدوار هستیم، هر چه زودتر ابن منابع مالی تامین شود.

دیانتی با بیان اینکه، تولید محصولات گلخانه‌ای و پروش قارچ ظرفیت مناسبی برای افزایش تولید در واحد سطح به شمار می‌رود، اضافه کرد: با مشاوره فنی و پرداخت تسهیلات بانکی در بخش گلخانه‌ای و قارچ، در این بخش جهش بالایی رخ می‌دهد، که این مهم با همکاری تولیدکننده‌ها تحقق می‌یابد.

تولید قارچ فرصت مناسب و قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی به شمار می‌رود، به طوری که در افزایش بهره‌وری و تولید محصولات کشاورزی تاثیر مثبت و زیادی دارد.سرمایه کم، زود بازدهی محصول، راندمان بالا، امکان تهیه مواد اولیه در داخل کشور و صادرات محصول از مزایای پرورش و تولید قارچ به شمار می‌رود، ولی دستیابی به این اهداف در گروی صیانت از اشتغال موجود است. اخبار جهاد کشاورزی در حوزه قارچ را با ما بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه