اخبار جهان در حوزه قارچ

پارکهای صنعتی قارچ خوراکی در چین

کل فرآیند تولید قارچ خوراکی بدون آلودگی است

چین در چند سال گذشته مکرر به افتتاح پارکهای صنعتی قارچ خوراکی پرداخته، که یکی از این پارکها، در شهر دژو از استان شاندونگ واقع شده است؛ و توانسته به تولید روزانه 70 تن قارچ خوراکی دست یابد!

شاندونگ استان بزرگی در شرق چین است که به دلیل کشاورزی و تولیدات باغبانی شهرت دارد. وقتی وارد این مزرعه عظیم می‌شوید، با ردیفی از کارگاه‌های استاندارد پرورش قارچ مواجه خواهید شد. برنامه‌ریزی علمی کارخانه، تجهیزات پیشرفته ساخت بستر، امکانات تولید بسیار مکانیزه، خط تلقیح باکتری‌های مایع دقیق، اتاق اسپانینگ قارچ با دمای ثابت، خط بسته‌بندی خودکار، تدارکات زنجیره سرد 24 ساعته؛ شما را مبهوت این پرورش قارچ پیشرفته خواهد کرد. 

پارکهای صنعتی قارچ خوراکی در چین
سالن پرورش قارچ

جیانگ گوبین مدیر بخش تولید شرکت فناوری قارچ خوراکی شاندونگ کانگروی است. او اصالتاً اهل تایوان است، او در طول معاملات تجاری خود، ژانگ هانبینگ، مدیر کل شرکت فناوری قارچ خوراکی شاندونگ کانگوری ملاقات کرد و در پایان سال 2022 به دعوت آقای ژانگ به کانگروی پیوست. اگرچه او اخیراً به این شرکت پیوسته است، اما با سالها تجربه کاری و تحقیقات دقیق، جیانگ گوبین به سرعت بر فرآیند تولید پایگاه پرورش قارچ این شرکت تسلط یافت و شروع به بهینه سازی فرآیند و مراحل تولید کرد.

او پس از سمپاشی مواد ضدعفونی کننده و پوشیدن لباس‌های محافظ، خبرنگاران را به بازدید از اتاق های پرورش فلامولینا می‌برد. در این اتاق‌های تاریک با درجه حرارت و رطوبت ثابت، آن‌ها توانستند دسته‌ای از قارچ‌های مخملی سفید، به شکل خوشه‌های کوچکی از ابرهای سفید، را ببینند که از بطری‌های کشت بیرون زده بودند.

پارکهای صنعتی قارچ خوراکی در چین
تولید قارچ صنعتی

 

به گفته وی «به طور کلی، کشت قارچ خوراکی بیش از حد به تجربه ذهنی انسان متکی است. ما پیشرفته‌ترین خط تولید قارچ خوراکی کشت خودکار هوشمند بطری جهان را اتخاذ کرده‌ایم که نظارت بلادرنگ و کنترل خودکار از راه دور کل فرآیند تولید قارچ‌های خوراکی را محقق کرده است. ما به بالاترین استاندارد فرآیند در سطح جهان رسیده‌ایم.»

پایگاه هوشمند پرورش قارچ اکولوژیکی این شرکت، از کاشت کیسه‌ای با تولید هوشمند کاشت بطری حرکت کرده و مجهز به امکانات کنترل دما، کنترل رطوبت، تهویه و روشنایی تمام اتوماتیک است. به علاوه تمام آب و بستر مورد استفاده در طول دوره کشت فقط پس از تصفیه قابل استفاده است.

کل فرآیند تولید قارچ خوراکی بدون آلودگی است، که نه تنها کیفیت و خروجی قارچ های خوراکی را بهبود می‌بخشد، بلکه چرخه رشد را تا حد زیادی کوتاه کرده و  محدودیت‌های فصلی را شکسته و تولید روزانه چشمگیری را ارائه میکند. قارچ‌ها هر روز تولید می‌شوند و به طور ثابت قارچ‌های تازه ارگانیک را در تمام طول سال به بازار ارسال می‌کند.

پارکهای صنعتی قارچ خوراکی در چین
پارکهای صنعتی قارچ خوراکی

این شرکت، بازده هر بطری را از 350 گرم به 450 گرم رسانده، که مستقیماً هزینه‌های نیروی کار را 70 درصد کاهش داده و راندمان تولید را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

در کارگاه باردهی خط مونتاژ تمام اتوماتیک به طور مداوم کار می‌کند. کارگران قارچ های ساقه مخملی غربال شده را در جعبه ها بسته بندی می‌کنند و سپس محصوبات به محفظه تدارکات زنجیره سرد منتقل می‌شوند. همه این فرآیندها کاملا منظم است.

جیانگ گوبین می گوید: «در حال حاضر، این شرکت می تواند روزانه 150000 بطری قارچ ساقه مخملی، 70 تن قارچ تازه به ارزش خروجی سالانه 185 میلیون یوان تولید کند.» وی ادامه داد: «در آینده این شرکت به افزایش سرمایه‌گذاری و ساخت سه کارخانه قارچ خوراکی فوق هوشمند دیگر ادامه خواهد داد و پس از اینکه پروژه ها به مرحله تولید رسید، مقیاس و ظرفیت تولید قارچ‌های خوراکی در خط مقدم کشور قرار  گرفته و وارد بازار می‌شود.» ”

پارکهای صنعتی قارچ خوراکی در حال متحول کردن صنعت قارچ در چین هستند، و با این روند اگر کشوری خود را به فناوری روز در تولید قارچ مجهز نکند، رقابت با این حریف قدرتمند در عرصه جهانی کار بسیار سختی خواهد بود. 

در مقاله تبدیل زباله به گنج در چین با یکی دیگر از این پارکها آشنا شوید و با نقشه نفوذ چین در اروپا با مقاله چین در حال تسخیر بازار قارچ اسپانیا آشنا شوید.

منبع: فرش پلازا

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *