اخبار جهان در حوزه قارچ

تجمع کارگران مزارع قارچ در حمایت از تشکیل اتحادیه

صدها نفر از کارگران فعلی و سابق مزارع قارچ ایالت واشنگتن در حمایت از تشکیل اتحادیه کارگران، در تجمعی اعتراضی شرکت کردند

تجمع کارگران مزارع قارچ، صدها نفر از کارگران فعلی و سابق مزارع قارچ ایالت واشنگتن در حمایت از تشکیل اتحادیه کارگران، در تجمعی اعتراضی شرکت کردند. آنها ابتدا اقدام به تشکیل زنجیره انسانی به صول صد ها متر با در دست داشتن بیلبورهای اعتراضی و پرچم های قرمز با نشان شرکت قارچ اوستروم، نمودند و سپس به طرف پارک کنتربالانس راهپیمایی انجام دادند. تظاهرکنندگان خواستار آن هستند که شرکت آسیاب بادی کارگران اخراج شده اوستروم را دوباره استخدام کند، به شکایات آنها رسیدگی کند، و از همه مهمتر اتحادیه آنها را به رسمیت بشناسد و با آن قرارداد ببندد.

اعضای اتحادیه های دیگر نیز از سراسر ایالت آمده بودند تا همبستگی خود را با کارگران سانی ساید نشان دهند.

تجمع کارگران مزارع قارچ که چندمین تجمع در سال اخیر است، با حمایت اتحادیه کارگران متحد مزرعه (UFW) در شهر سانی ساید، در حمایت از تلاش های کارگران شاغل در کارخانه های قارچ (از جمله windmill farm مزرعه آسیاب بادی)، برای تشکیل دادن اتحادیه و به رسمیت شناختن این اتحادیه توسط کارخانجات بزرگ، انجام گرفت. آنها همچنین از جامعه خواستند تا با کارگران شاغل در مزارع همبستگی نشان دهند و از آنها حمایت نمایند. آنها همچنین خواستار بازگشت به کار کارگران اخراج شده، توسط مالکین سابق هستند.

در سال 2022، مالک قبلی شرکت یعنی Ostrom Mushroom Farms نزدیک به 80 درصد از نیروی کار (عمدتاً زنان لاتین) خود را اخراج کرد و بجای آنها کارگران مرد ارزان قیمت خارجی (مکزیکی) با دستمزد پایینتر را جایگزین نمود؛ این امر باعث شکایت تبعیض جنسیتی توسط دادستان کل واشنگتن شد که منجر به محکومیت شرکت به پرداخت 3.4 میلیون دلار جریمه شد.

تجمع اعتراضی کارگران مزارع قارچ
تجمع اعتراضی کارگران مزارع قارچ در شهر سانی ساید

اخراج کارگران زن مزرعه قارچ

شهر سانی ساید(Sunnyside)، 16 هزار نفر جمعیت دارد که، 86 درصد آنها اسپانیایی تبار (لاتین) هستند. (در حال حاضر یک پنجم کل جمعیت آمریکا، لاتین هستند و این میزان در حال افزایش می باشد!)

درآمد سرانه سالانه مردم سانی ساید 15570 دلار و نرخ فقر 18.6 درصد است؛ در حالی که درامد سالیانه متوسط مردم در ایالت واشنگتن 43817 دلار و نرخ فقر 9.9 درصد است. این بدان معناست که متوسط ​​درآمد سالانه در این منطقه تقریبا یک سوم درآمد ایالتی است و نرخ فقر تقریباً دو برابر است!

در این شهر یکی از بزرگترین مزارع پرورش قارچ در آمریکا قرار دارد که سابقا متعلق به شرکت Ostrom Mushroom بود ولی سال گذشته بعد از رخ دادن اتفاقاتی، این کارخانه را به شرکت سرمایه گذاری آسیبا بادی واگذار کرد. این شرکت یکی از مهمترین مراکز اقتصادی این شهر است و تعداد زیادی از مردم این شهر در این کارخانه مشغول بکار هستند.

بیش از یک سال پیش، کارگران Ostrom، در مورد شرایط و ساعت کار، دستمزد و مدیریت شروع به طرح شکایاتی کردند و با سازمان دهندگان اتحادیه کارگران مزرعه متحد مذاکراتی انجام دادند. اعضای اتحادیه نیز با اکثریت قاطع رای به تشکیل اتحادیه کارگری برای چانه زنی با شرکت دادند. کارگران زن این کارخانه از کار در شیفت های 12 ساعته به منظور مراقبت از فرزندان خود یا مراقبت از افراد بیمار خانواده خود، شکایت داشتند؛ آنها همچنین از شرایط سخت کار خود و پایین بودن دستمرز گلایه داشتند و نمی تونستند ساعات پایانی شب یا تعطیلات آخر هفته را کار کنند.

تجمع اعتراضی کارگران در شهر سانی ساید
تجمع کارگران مزارع قارچ

در ژوئن 2022، کارگران طوماری را به اوستروم ارسال کردند که خواستار «دستمزد منصفانه، شرایط کار ایمن و احترام» شدند. اما بنابه ادعای کارگران، مدیران با قلدری آنها را تهدید به اخراج کرده‌، شیفت‌های اضافه کاری اجباری ایجاد کردند و سهمیه‌های تولید را به سطوح بیش از حد افزایش دادند.

پس از گذشت مدتی شرکت استروم با تغییر مدیر عامل، این اعتراضات را با اخراج 79 درصد از کارگران که اکثر زن بودند و جایگزین نمودن آنها با کارگران مهمان مرد مکزیکی (کارگران با ویزای کشاورزی موقت H-2A که به راحتی می توانند اخراج شوند و هیچ حق و حقوقی نداشته باشند) پاسخ داد و سپس اقدام به فروش کارخانه به شرکت مزارع آسیاب بادی، نمود!

البته شرکت آسیاب بادی به کارگران سابق گفت که می توانند دوباره برای کار در آنجا درخواست دهند، اما باید محدودیت هایی را در مورد حقوق محل کار خود بپذیرند. تعدادی از کارگران اولیه دوباره استخدام شدند، اما برخی در مشاغل قبلی خود نبودند. همچنین باید موافقت‌ نامه‌هایی را امضا می‌کردند که شکایت از کارفرما یا تشکیل اتحادیه را ممنوع می‌کرد.

 

در آگوست 2022، باب فرگوسن (دادستان کل ایالت واشنگتن)، شکایت مدنی علیه اوستروم بر اساس قوانین ایالتی ارائه کرد. فرگوسن اوستروم را به تبعیض و شیوه های شغلی ناعادلانه بر اساس جنسیت، تابعیت یا وضعیت مهاجرت کارمندان و انتقام گرفتن از کارمندانی که با این تخلفات مخالف بودند متهم کرد. در پی این شکایت، شرکت اوستروم محکوم به پرداخت جریمه 3.4 میلیون دلاری شد!
با این حال، فرگوسن نمی‌توانست مستقیماً علیه سازمان‌دهی اتحادیه و استفاده از کارگران H-2A برای جایگزینی کارگران مقیم رسیدگی کند. این مسائل تحت قوانین فدرال قرار می گیرند، در حالی که دادستان کل ایالت، فقط می تواند قوانین ایالتی را اجرا کند.

همچنین شرکت اوستروم سال 2019 نیز یک مزرعه قارچ در غرب ایالت واشنگتن را تعطیل کرد که منجر به اخراج و بیکار شدن 200 کارگر شد؛ آنها کارخانه خود را به شهر Sunnyside منتقل کردند و برای ساخت این کارخانه جدید، یارانه عمومی و وام 60 میلیون دلاری (بدون سود) از دولت دریافت نمودند.

تجمع اعتراضی کارگران در شهر سانی ساید
تجمع کارگران مزارع قارچ

تجمع اعتراضی

در این تجمع ترزا رومرو رئیس اتحادیه کارگران متحد مزرعه (UFW) که از کالیفرنیا آمده است، اقدام به سخنرانی و خواندن بیانیه این تجمع اعتراضی نمود.

وی در این سخنرانی گفت: اخراج کارگران به منظور داشتن کارگرانی با حقوق و تعهدات خانوادگی کمتر بود. متاسفانه کارگران مزرعه از قوانین کار (تصویب شده در دهه 1930) محروم شده اند. بر اساس قانون ملی روابط کار (NLRA)، کارگران مزرعه از برخی از استانداردهای حمایتی که اکثر کارگران بخش خصوصی دارند، معاف هستند، از جمله حق قانونی کارگران برای تشکیل اتحادیه بدون توجه به نظر کارفرما!

یکی از مهمترین دلایل تجمع کارگران مزرعه قارچ این است که شرکتOstrom و هم مالکان جدید یعنی Windmill Farms از به رسمیت شناختن اتحادیه کارگری خودداری کرده‌اند. برخی از ایالت ها مانند کالیفرنیا، به منظور حمایت از حق سازماندهی کارگران مزرعه، قانون کار فدرال را تصویب کرده اند. در حالی که قانون ایالت واشنگتن از حق کارگران مزرعه برای تشکیل اتحادیه حمایت نمی کند و کارفرما را ملزم به رسمیت شناختن اتحادیه کارگری و بستن  قرارداد با آنها نمی کند!

رومرو گفت که UFW در تلاش است تا مجلس قانونگذاری واشنگتن را مجاب به تصویب قوانین مشابه در حمایت از کارگران کند، اما تحقق آن زمان می‌برد. ما در حال گفتگو با برخی از قانونگذاران بوده ایم تا بتوانیم قانونی را تصویب کنیم که به کارگران مزرعه حق سازماندهی و حمایت از آنها در مقابل کارفرما را بدهد. همانطور که می دانید، قانون گذاری چیزی است که زمان می برد و یک نبرد دشوار است. بنابراین به همین دلیل است که ما می خواهیم به مبارزه برای این کارگران ادامه دهیم.

اتحادیه های کارگری مزرعه UFW راه های خلاقانه ای برای سازماندهی کمپین هایی اعتراضی برای محافظت از معیشت اعضای خود دست زده اند؛ آنها از مصرف‌کنندگان می‌خواهند که تولیدات مزارعی نظیر اوستروم و آسیاب بادی را تحریم کنند و در عوض قارچ‌ را از مزارع عضو اتحادیه‌ای مانند Monterey Mushrooms و Countryside Mushrooms خریداری کنند.

هدف آنها افزایش فشار عمومی بر مزارع آسیاب بادی، برای به رسمیت شناختن اتحادیه کارگران مزرعه متحد است(پس از آن که اکثریت کارگران سال گذشته به تشکیل اتحادیه رای دادند)، اما مزارع آسیاب بادی تلاش های اتحادیه سازی کارکنان خود را به رسمیت نشناخته و اعلام کرده است که نیازی نمی بیند و روابط بسیار خوبی با کارگران دارد.

سخنرانی ترزا رومرو در تجمع اعتراضی در شهر سانی ساید
سخنرانی ترزا رومرو در تجمع اعتراضی کارگران مزارع قارچ در شهر سانی ساید

 

خوزه مارتینز یکی از رهبران تشکیل اتحادیه که توسط Ostrom اخراج شد، اما سپس توسط Windmill دوباره استخدام شد نیز در تجمع کارگران مزرعه قارچ به سخنرانی پرداخت. وی گفت ما اینجا جمع شده ایم تا برخی از اشتباهات فاحشی را که شرکت اوستروم (مالک سابق)، قبل از فروش مزرعه مرتکب شده بود، اصلاح کنیم؛ زیرا مالکان جدید نیز مشکلات را برطرف نکرده اند!

من می خواهم یک پیام بسیار واضح به شرکت ارسال کنم: ما نمی خواهیم شما را نابود کنیم. تنها چیزی که می خواهیم این است که با ما به عنوان یک انسان با کرامت، برابری حقوق و احترام رفتار کنید. همچنین داشتن یک اتحادیه، چیزی است که ما برای آن مبارزه می کنیم. با تشکر از همه شما که از جاهای مختلف برای حمایت از آرمان ما آمده اید.

(البته مارتینز بعد از رای به تشکیل اتحادیه و پیگیری مشکلات کارگران، دوباره توسط مزارع آسیاب بادی به اتهام عدم توانایی در برآورده کردن نیازهای شرکت، از کار اخراج شد!)

 

ترزا رومرو در کنار خوزه مارتینز
ترزا رومرو در کنار خوزه مارتینز در تجمع اعتراضی کارگران مزرعه قارچ

 

دانیلا باراخاس که یکی از کسانی است که توسط اوستروم اخراج شد (و در یک شرکت دیگر مشغول است) نیز در این تجمع سخنرانی کرد. وی گفت: ما تازه شروع به مبارزه کرده ایم. اگرچه من بیش از یک سال است که در مزرعه قارچ کار نکرده ام اما از افرادی که آنجا هستند و کسانی که شغلی برای تغذیه خانواده خود ندارند(اخراج شده اند)، حمایت می کنم. آنها حق دارند که در محل کار شرایط، حقوق و بیمه درمان بهتری داشته باشند.

 

خوانیتو مارسیال، دبیر کنش مدنی اتحادیه کارگری، به همراه تعدادی از کارگران دیگر که از منطقه سیاتل برای ابراز همبستگی با کارگران مزارع قارچ، به سانی ساید آمده بودند گفت: ما اینجا هستیم تا از رفقای خود حمایت کنیم و به شما می گویم که تشکیل اتحادیه اولین قدم است. ( وی در کارخانه Chateau Sainte Michelle واقع در کالیفرنیا، کار میکرد که کارگران آن در سال 1995 پس از 8 سال مبارزه موفق به تشکیل اتحادیه کارگران مزرعه متحد و بستن اولین قرارداد با کارفرما شدند و به نوعی جایی که اتحادیه شروع به کار کرد.)

 

ترزا رومرو رهبر اتحادیه کارگران متحد مزرعه در تجمع اعتراضی کارگران مزرعه قارچ
تجمع کارگران مزارع قارچ

همچنین شاخه ایالتی AFL-CIO، اصلی ترین کنفدراسیون ملی کارگری، از تشکیل کمیته همبستگی خبر داد. رئیس آن، آوریل سیمز، تأکید کرد : همه کارگران شایسته رفتار عادلانه در محل کار و آزادی برای پیوستن به اتحادیه برای مذاکره بجهت دستمزد و شرایط کاری بهتر هستند. کارگران مزارع آسیاب بادی هیچ یک از این چیزها را دریافت نمی کنند. ما در همبستگی با این کارگران شجاع قارچ ایستاده‌ایم و دوشادوش هم مبارزه خواهیم کرد تا زمانی که در مزارع آسیاب بادی قرارداد اتحادیه‌ای را به دست آوریم.

 

درتجمع کارگران مزرعه قارچ، ایسلا کابررا، کارمند سابق شرکت قارچ، گفت که از همکارانش خواسته است که از مبارزه برای تشکیل اتحادیه دست نکشند. وی گفت: ما باید به عنوان کارگر از خود دفاع کنیم، زیرا بدون ما، ثروتمندان غذا نمی‌خورند!

تجمع اعتراضی کارگران اخراج شده مزرعه قارچ اوستروم
تجمع کارگران مزارع قارچ

United Farm Workers که در اوایل دهه 1960 در کالیفرنیا تأسیس شد، در اواخر دهه 1960 و 1970 به اوج رسید، زمانی که قراردادهای متعددی را با کارفرمایان به دست آورد و شرایط را در مزارع  برای کارگران بهبود بخشید. در جبهه سیاسی، UFW پیشتاز پیشرفت‌های عمده در قوانین کار، عمدتاً در کالیفرنیا بود. در سال 1975، یک کمپین اتحادیه، توانست قانون برجسته روابط کار کشاورزی، که حق سازماندهی کارگران مزرعه را به رسمیت می شناخت به تصویب ایالت برساند.

در طول دو دهه بعد، سازماندهی UFW کاهش یافت و اعضای آن کاهش یافت. اما در قرن حاضر، طبق گزارش ها، عضویت دو برابر شده است و اتحادیه کمپین های جدیدی را برای حقوق کارگران مزرعه و علیه سرقت دستمزد و آزار جنسی رهبری کرده است.

اخیراً، دولت دموکرات ایالت واشنگتن، قانونی را تصویب کرد که دریافت حداقل دستمزد ایالتی را که در حال حاضر 15.74 دلار در هر ساعت است، را برای کارگران تضمین می‌کند و از اول ژانویه 2024، بیش از 40 ساعت اضافه کاری در هفته را مجاز نمیداند. اما هنوز کارفرما را مجبور به پذیرفتن اتحادیه های کارگری نکرده است.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: realchangenews.org و ipsnews.net و yakimaherald.com و thestand.org

 

بروزترین اخبار جهان درباره قارچ‌‌ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ، بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا