جهاد کشاورزی

پرورش‌دهندگان قارچ در لرستان تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند

سطح زیر کشت پرورش قارچ در لرستان ۸ هزار مترمربع است

پرورش‌دهندگان قارچ در لرستان تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند. به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از بازار، بردیا مرادی اظهار داشت: سالانه هزار و ۲۰۰ تن قارچ در لرستان تولید می‌شود که این رقم کمی نیست و اگر صنایع تبدیلی لازم در استان وجود داشت، علاوه بر بالا رفتن ارزش افزوده، قدرت نگهداری طولانی مدت قارچ هم بالاتر می‌رفت.
وی افزود: در اکثر استان‌ها و یا حتی کشورهای دیگر قارچ را به صورت خشک‌شده (قارچ خشک)مصرف می‌کنند ولی متأسفانه این فرهنگ مصرف در استان ما وجود ندارد؛ هرچند در حال حاضر کلاس‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شود تا به مردم نشان دهیم لزوماً قارچ به صورت تازه‌خوری مصرف نمی‌شود و می‌توان از آن به شکل‌های مختلفی استفاده کرد.

مدیر باغبانی جهاد لرستان عنوان کرد: یکی از دلایلی که قارچ لرستان صادرات نمی‌شود این است که پرورش‌دهندگان سنتی ما به صورت میلی و مقطعی کار می‌کنند نه به طور متوالی مثلاً ممکن است ۲ ماه تولید کنند و تا مدتی کار را رها کنند در نتیجه تنظیم بازار بر هم زده می‌شود. پرورش‌دهندگان قارچ در لرستان تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند.

تلاش برای صادرات قارچ

وی خاطرنشان کرد: در صورتی‌که اگر به طور مداوم تولید داشته باشند ما می‌توانیم بحث صادرات را برای آنها هماهنگ کنیم؛ تولیدکنندگان باید همکاری کنند که همیشه با برنامه‌ریزی، تولید داشته باشیم تا ماهیانه بخشی از این محصول را به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر کنیم.

مرادی با بیان اینکه در واقع کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس یک بازار پایدار می‌خواهند، نه موقت، تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که امسال داشتیم، بحث کرونا بود که در این مدت اکثر مردم میزان مصرف قارچ و حتی میوه خود را کاهش دادند؛ ما به واحدهای صنعتی که تولید ۲۲۰ تن به بالا دارند، تسهیلات ۱۲ و نیم درصدی اعطا می‌کنیم البته چند سالی است که ما فقط به واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی تسهیلات می‌دهیم چون کسی که به صورت میلیاردی هزینه می‌کند خود را موظف به تولید می‌داند ولی کارگاه‌های خانگی و سنتی ممکن است به صورت میلی تولید کنند.

اهمیت فراوری قارچ

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: برنامه دیگر ما این است که به صورت زنجیره ارزشی تسهیلات می‌دهیم مثلاً اگر یک روستای ۱۰ الی ۱۵ نفره با یکدیگر یک واحد نیمه صنعتی راه‌اندازی کنند ما از مرحله تولید تا بازار آنها را حمایت می‌کنیم.

وی گفت: شرایط دریافت تسهیلات برای این افراد بدین شکل است که باید در روستا و در یک محل تولید فعالیت داشته باشند و نیز یک پروانه کسب داشته باشند؛ این افراد اگر به این کار وارد شوند از طریق سازمان فنی حرفه‌ای، بهزیستی، اداره کار و کمیته امداد می‌توانند وام‌های کم‌بهره‌تری دریافت کنند؛ باید پای کار باشند تا بتوانیم یک زنجیره ارزشی برای آنها ایجاد کنیم ولی متأسفانه برخی از این افراد به صورت موقت تولید می‌کنند، ۱ یا ۲ دوره کشت کرده، وام را مصرف می‌کنند و دیگر تولید نمی‌کنند.

مرادی با بیان اینکه برای هر واحد ۲۲۰ تنی، ۱۵ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند، عنوان کرد: حداقل سرمایه مورد نیاز برای هر مترمربع کارگاه صنعتی قارچ حداقل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و برای یک واحد ۲۲۰ تنی، حداقل چهار میلیارد سرمایه اولیه نیاز است؛ بخشی از دستگاه‌های پرورش قارچ هم وارداتی و برخی نیز تولید داخل هستند.

به گزارش خبرگزاری هاگ به نقل از گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، بردیا مرادی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تولید بیش از یک هزار تن و ۲۰۰ کیلوگرم قارچ در لرستان، گفت: لازم است صنایع تبدیلی قارچ در استان ایجاد شود. پرورش‌دهندگان قارچ در لرستان تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند.

مرادی اظهار داشت: سطح زیر کشت پرورش قارچ در لرستان، ۸ هزار مترمربع است و امسال میزان تولید ما هزار تن و ۲۱۸ کیلوگرم بوده است.

او افزود: شرایط بسیار وخیم کرونایی و تأثیری که روی بازار داشت سبب شد تولید قارچ در لرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل پیشرفتی نداشته باشد البته نسبت به استان‌های دیگر بهتر توانستیم در این شرایط خودمان را حفظ کنیم و این میزان تولید خوب بوده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در حال حاضر پرورش قارچ در همه شهرستان‌های استان از جمله خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز و سلسله وجود دارد، ولی واحدهای اصلی ما بیشتر در شهرستان‌های دورود، خرم‌آباد و بروجرد هستند که متوسط عملکرد در استان به صورت عمده ۲۰ کیلوگرم در مترمربع بوده، اما ممکن است میزان تولید تا ۲۵ کیلوگرم نیز برسد.

مرادی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: اگر زمانی که قارچ تولید می‌شود به موقع به بازار فروش نرسد خیلی زود از بین می‌رود و باید دور ریخته شود بنابراین اگر بتوانیم در بحث صنایع تبدیلی ورود کنیم با این مشکل مواجه نخواهیم شد؛ ما در لرستان مشکلی از نظر تولید نداریم، اما صنایع تبدیلی استان، ضعیف است.(۲ اسفند ۱۳۹۹)

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا