دانش افزایی در حوزه قارچ

صنایع تبدیلی صنعت قارچ کدامند؟

ایران در زمره 10 کشور برتر تولید قارچ جهان محسوب میشود ولی سهم آن از بازار بین الملل بسیار ناچیز است. از مهمترین دلایل آن باید بی توجهی ایرانیان را به صنایع تبدیلی صنعت قارچ دانست. اگر بتوان جایگاه این صنایع را تثبیت و سرمایه‌گذاران را به سوی آن سوق داد، امیدوو می‌رود بتوانیم در عرصه جهانی نیز جایگاه مطلوبی داشته باشیم.

چرا صنایع تبدیلی صنعت قارچ اهمیت دارد؟

قارچ یک خوراکی است که دارای فسادپذیری بسیار بالای است و عموما با مشکل عرضه مواجه می‌باشد. زیرا در صورتی که تولیدکننده نتواند آن را به سرعت بفروشد، امکان انبار آن وجود ندارد و محصول از دست می‌رود. وجود صنایع تبدیلی کمک میکند تا بحران نیاز به تازه فروشی را از قارچ برداشته و بتوان آن را به محصولات مختلفی با امکان نگهداری بالاتر تبدیل کرد. به علاوه صادارت قارچ خوراکی، تنها با وجود صنایع تبدیلی جان خواهد گرفت.

محصولات خوراکی صنایع تبدیلی قارچ کدامند؟

روز به روز بر موادی که از قارچ به دست می‌آیند افزوده می‌شود و تعداد افراد بیشتری به این صنعت وابسته، جلب می‌شوند. از مهمترین این صنایع میتوان موارد زیر را نام برد:

مربای قارچ

مربا در همه جای دنیا طرفدار دارد و در ایران پای ثابت میز صبحانه اکثر ایرانیها است. مربای قارچ را در منزل هم میتوان درست کرد، اما پخت آن به صورت انبوه و تجاری میتواند بسیار سودآور باشد. 

مربای قارچ
مربای قارچ یک پیشنهاد جالب برای صبحانه

ترشی قارچ 

در بین انواع و اقسام ترشیهای بازار مدتهاست که ترشی قارچ جای خود را باز کرده است و در بیشتر مغازه های ترشی فروشی میتوانید آن را تهیه کنید. با توجه به محبوبیت ترشی در جهان، این تجارت میتواند ارزآوری زیادی برای ما در سطح جهان داشته باشد.

ترشی قارچ
ترشی قارچ

پودر قارچ

به دلیل خواص فراوان قارچ و وجود ویتامینهای متعدد در آن از انواع پودر قارچ در ساخت مکملهای غذایی استفاده میشود. به علاوه در پخت بسیاری از سوپها و غذاها به ویژه غذای کودک از آن استفاده میکنند. به همین دلیل این صنعت مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران در سراسر جهان است و جزو مهمترین صنایع تبدیلی قارچ به شمار می‌رود.

پودر قارچ
مکمل‌های پودری قارچ

اسلایس (برش) خشک شده

اسلایس قارچ خشک شده را به راحتی میتوان در انواع غذاها استفاده کرد. از آنجا که ظاهر قارچ با این روش حفظ میشود و اگر در برابر آفتاب خشک شود، ویتامین دی آن به میزان زیادی افزایش میابد، دوست داران غذاهای گیاهی و سلامت محور به آن توجه زیادی نشان میدهند.

اسلایس قارچ خشک‌
اسلایس قارچ خشک‌شده

قطعات خشک ریز شده

گاهی قارچ را خرد کرده و به صورت قطعات ریز با ترکیبی از کلاهک و ساقه و یا به صورت مجزا به بازار عرضه میکنند. این محصول از صنایع تبدیلی صنعت قارچ جانبی میتواند برای انواع خوراکها و سوپها و مکملها استفاده شود

قارچ خشک
قارچ خشک

پودر سوپ قارچ

در بازار جهانی پودر قارچی که با مقداری ادویه، پیاز خرد شده، و گاه سبزیجات ریزشده خشک، ترکیب شده و برای یک سوپ خوشمزه کاملا آماده باشد بسیار محبوب است. در حقیقت برای پخت سوپ با این پودرها کافی است مقدار آب را به جوش آورد و پودر را در آن ریخت! سوپ پس از چند دقیقه آماده است. طرفدارا این پودر در جهان به ویژه دانشجویان هر روز بیشتر و بیشتر میشوند.

پودر سوپ آماده با طعم قارچ
پودر سوپ فوری قارچ

نان قارچ

نان قارچ به دلیل داشتن پروتئین و ویتامین دی بسیار در جهان مورد توجه قرار گرفته و امید میرود که از آن بتوان کمبود پروتئین را در جوامع مختلف به سادگی حل کرد.

نان قارچ
نان قارچ منبعی سرشار از ویتامین و پروتئین

چیپس با طعم قارچ

عاشقان چیپس همیشه آماده هستند تا با طعمهای متفاوتی از چیپس غافلگیر شوند. چیپس با طعم انواع قارچ اعم از ساده یا سوخاری، این روزها در بازار مشتریان خاص خود را دارد و میتواند برای تولید کننده سودآور باشد.

چیپس قارچ ساده و سوخاری
چیپس قارچ

سس قارچ

انواع مختلفی از سس قارچ وجود دارد که ارائه هر کدام از آنها به بازار مخصوصا رستورانها و فست فودیها میتواند درآمد مطلوبی برای سرمایه گذار در این بخش به ارمغان آورد.

سس قارچ
انواع مختلف از سس قارچ

کنسرو قارچ

حتما شما هم انواع و اقسام کنسروها را در مغازه های سوپرمارکتی و فروشگاه های بزرگ دیده‌اید. این کنسروها به ویژه کنسرو ماکارونی آماده یا مایه ماکارونی بسیار طرفدار دارد و همیشه میتواند به عنوان یک خوراکی محبوب و سودآور در بین محصولات  صنایع تبدیلی قارچ لحاظ شود

  • کنسرو مایه ماکارونی با قارچ
  • کنسرو قارچ
  • کنسرو قارچ و لوبیا
  • کنسرو ماکارونی قارچ
  • کنسرو شور قارچ
  • کنسرو قارچ خلال شده
کنسرو قارچ
انواع کنسرو قارچ

گوشت قارچ

هرچند این محصول بسسیار جدید است ولی تولید گوشت گیاهی جایگزین گوشتهای حیوانات امروزه در جهان به ویژه برای گیاه خوران مورد توجه است. هرچند پروسه ساخت این گوشتهای گیاهی هنوز برای همه مشخص نیست و جزو رمز و راز و تکنیکهای مخفی محسوب میشود

پخت کباب با مامو: گوشت گیاهی قارچ بنیاد
گوشت گیاهی با قارچ پیشنهادی برای گیاهخواران

محصولات غیرخوراکی صنایع تبدیلی قارچ کدامند؟

از قارچ فقط در تولید انواع خوراکیهای مختلف استفاده نمیشود بلکه آن را برای صنایع مختلف پوشاک، مد، بسته بندی و ساختمان نیز به کار میبرند و به نظر میرسد هنوز بشر در ابتدای راه استفاده از قارچها قرار گرفته است.

چرم قارچ

ساخت و ترویج استفاده از چرم گیاهی دغدغه بسیاری از طبیعت دوستان است که هم اکنون چندین شرکت با فناوری اختصاصی بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چرمهای میسلیومی با زیبایی خیره کننده خود توانسته‌اند نظرات بسیاری را به خود جلب کنند.

محصولات چرمی تولید شده از قارچ
چرم قارچ

صنایع بسته بندی با قارچ

صنایع بسته بندی نیز به استفاده از قارچها برای بسته بندی وسایل مختلف به جای پلاستیک روی آورده‌اند. این بسته‌های قارچی به سادگی به چرخه محیط زیست برمی‌گردند و جایگزینهای مستحکم و مناسبی برای پلاستیک به شمار می‌آیند

بسته بندی با قارچ
بسته‌بندی قابل بازیافت با قارچ جایگزینی عالی برای پلاستیک

عایق قارچ

از عایقهای قارچی برای ساخت و ساز نیز استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد این عایقها به خوبی در برابر حرارت و صدا مقاوم باشند و بتوانند جایگاه خود را در صنعت ساختمان سازی پیدا کنند.

کاربرد میسلیوم قارچ برای عایق
عایق‌های حرارت و صدا از قارچ

 

صنایع تبدیلی قارچ هر روز گسترده تر شده و با تکنولوژی پیچیده تری محصولات متنوع را به بازار عرضه می‌کند. باید هر چه زودتر بتوانیم وارد این رقابت شویم تا از عرصه رقابت جهانی عقب نمانیم و حذف نگردیم.

با دانشنامه هاگ و بخش دانش افزایی در حوزه قارچ همراه باشید.
3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا