جهاد کشاورزی

پرورش قارچ خوراکی در مهاباد

فعالیت ۲ واحد صنعتی پرورش قارچ خوراکی در مهاباد

پرورش قارچ خوراکی در مهاباد سابقه طولانی ندارد. کریمی گفت: با فعالیت ۲ واحد صنعتی پرورش قارچ خوراکی، سالانه بیش از ۱۵۰ تن قارچ در مهاباد تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید کریمی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به اینکه در ۳ ماهه نخست سال جاری حدود ۵۰ تن قارچ در مهاباد تولید شده است گفت: با فعالیت ۲ واحد صنعتی پرورش قارچ خوراکی، سالانه بیش از ۱۵۰ تن قارچ در مهاباد تولید می‌شود.

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد متوسط عملکرد محصول قارچ را ۱۵ کیلوگرم در هر متر مربع عنوان و اعلام کرد: در حال حاضر ۲ واحد تولیدی قارچ با اشتغال زایی بین ۲۵ تا ۳۰ نفر در مهاباد فعالیت دارند.

کریمی با تاکید بر اینکه کسب و کار‌های کوچک با هزینه کم و بهره اقتصادی بالا نقش موثری در رشد و توسعه استان و اشتغال زایی پایدار دارند، افزود: پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان احداث، تجهیز، نوسازی و سرمایه در گردش به واحد‌های پرورش قارچ خوراکی از جمله اقدامات مهم سازمان جهاد کشاورزی استان است.

سرانه مصرف قارچ در مهاباد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد اذعان کرد: با وجود تولید قارچ در این شهرستان سرانه مصرف سالیانه قارچ به ازای هر نفر ۲۰۰ الی ۳۵۰ گرم است که باید این میزان مصرف ارتقا یابد.

کریمی تاکید کرد: فرهنگ سازی برای ترویج مصرف این نوع ماده غذایی با ارزش در وعده‌های مختلف باید بیش از پیش صورت گیرد و به مردم توصیه می‌شود قارچ مصرفی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و به صورت بسته بندی‌های بهداشتی تهیه کنند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: در حال حاضر ۲ کارگاه پرورش قارچ خوراکی از ارقام دکمه‌ای و صدفی در مهاباد فعال هستند و این شهرستان در تولید قارچ خوراکی پس از سردشت و نقده، بیشترین میزان تولید را در بین شهرستان‌های جنوب استان آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.(۲ مرداد ۱۳۹۹)

دوره آموزشی پرورش قارچ صدفی برای توانمندسازی زنان روستایی
دوره آموزشی پرورش قارچ صدفی برای توانمندسازی زنان روستایی

دوره آموزشی پرورش قارچ صدفی برای توانمندسازی زنان روستایی

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، جعفر ایمانیان مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: کلاس آموزشی یک روزه با عنوان پرورش قارچ صدفی به منظور توانمندسازی زنان روستایی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در محل کانون فرهنگی هوژان شهر گوگ تپه از توابع استان آذربایجان غربی برگزار شد.

ایمانیان با اشاره به اینکه شناسایی مناطق دارای پتانسیل‌های اقتصادی، به‌ ویژه در عرصه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و سرمایه‌گذاری هدفمند در مناطق روستایی ضروری است، افزود: در این دوره مراحل کشت و پرورش قارچ صدفی، تهیه کود کمپوست و تهیه بذر آموزش داده شد.

قارچ‌ صدفی خوراکی‌های عالی هستند که اغلب در هر جای دنیا پیدا می‌شوند، این گونه از قارچ‌ ها یکی از راحت‌ ترین انواع قارچ برای رشد در منزل و پیدا شدن در طبیعت هستند که در آب و هوای معتدل تا نواحی گرمسیری رشد می‌کنند.(۱۲ تیر ۱۳۹۹)

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا