اخبار عمومی و گزارش

بی برنامگی مسئولان قاچاق قارچ ترافل را افزایش داد

ممنوعیت برداشت قارچ دنبلان هیچ تاثیر مثبتی نداشت

مظاهر جعفرنیا مدیر عامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان گفت: بی برنامگی مسئولین گلستانی، قاچاق قارچ ترافل را افزایش داد!

به گفته وی: قارچ ترافل یا در زبان محلی قارچ دنبلان، در جهان به الماس سیاه مشهور است و می تواند نگین استان گلستان باشد، اما متاسفانه مسئولان برای حفاظت و تولید آن برنامه ای ندارند. این قارچ با ریشه برخی درختان مانند بلوط، ولیک، انجیر، فندوق و دیگر درختان به صورت همزیست رشد می کند.

مدیر عامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان افزود: این قارچ خوراکی علاوه بر مزیت های فراوانی که دارد، درختان جنگلی را نیز از آفت و تنش های آبی محافظت و به رشد آنها کمک می کند.

 

راهکار بی‌نتیجه مسئولین استان

جعفرنیا با اشاره به اینکه خاستگاه این قارچ در برخی از قسمت های جنگل هیرکانی واقع در گلستان است، یادآور شد: از زمان شناخته شدن قارچ به عنوان یک محصول گران‌قیمت و با‌ارزش، مردم محلی و دلالان برای برداشت این محصول به جنگل ها هجوم آوردند و این باعث شد که آسیب زیادی به جنگل و درختان وارد شود و همچنین در اکوسیستم منطقه و روند رشد این قارچ، خللی ایجاد شود که همچنان نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: مسولین برای حل این معضل، قانون ممنوعیت برداشت قارچ ترافل را از مراتع استان گلستان تصویب کردند، که چالش هایی در پی داشت. اما تصویب این قانون نیز نتوانست مانع از برداشت بی‌رویه، آسیب های وارده به جنگل و جلوگیری از قاچاق قارچ ترافل شود.

مدیر عامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان با تاکید بر این مساله که برداشت ترافل باید مدیریت شود، تاکید کرد: در همه جای دنیا با ضوابط و اصول خاص قارچ دنبلان برداشت می شود و از آنجایی که این نوع قارچ یک محصول لوکس و صادراتی است، متقاضی زیادی نیز در آن سوی مرزها دارد.

 

ممنوعیت برداشت ترافل صرفا شرایط قاچاق را فراهم کرد

جعفرنیا که تولید کننده ترافل در ایران است، با اشاره به این مساله که قارچ دنبلان تنها محصولی است که قبل از تولید برای صادرات آن قرار داد امضا می کنند، افزود: گلستان تنها استانی است که علی رغم اینکه دارای منابع طبیعی فراوان بوده اما مسئولان آن برنامه ای برای بهره برداری و حفاظت از این منابع ندارند.

وی بهترین راه مدیریت منابع و تولید قارچ ترافل را کاشت نهال های بارور شده با اسپور قارچ، دانست و گفت: ممنوعیت برداشت ترافل از منابع طبیعی هیچ فایده‌ای نداشت و تنها شرایط را برای قاچاق قارچ ترافل فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: این قارچ در تمام جهان خواهان زیادی دارد و می تواند به عنوان نگین استان گلستان و محل درآمدزایی باشد اما متاسفانه در استان برای حفاظت، تولید و بهره برداری از آن هیچ برنامه و راهکاری وجود ندارد.

 

منبع: تحلیل بازار


قاچاق قارچ ترافل جنگلی معضل حل نشده جنگلهای هیرکانی

1401/09/03
به گزارش هاگ، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان با اشاره به نابودی جنگلهای گلستان به دلیل قاچاق قارچ ترافل جنگلی و چوب‌های این جنگل، از اصحاب رسانه گلستان و فعالان فضای مجازی خواست تا با راه‌اندازی هشتگ «حمایت از کالای ایرانی» و «نه به قاچاق کالا» به فرهنگ‌سازی مبارزه و برچیدن قاچاق کالا در بین مردم کمک کنند.

<yoastmark class=

رضا انتصاری خبر از امحاء کالای قاچاق در این استان به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان داد و بیان داشت که مواد قاچاق شده شامل مواد آرایشی، غذایی (مانند قارچ ترافل جنگلی) و سیگار بوده است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گلستان افزود: «قاچاق مواد آرایشی بی کیفیت در کشور در سال گذشته مشکلات زیادی را برای مصرف کنندگان به همراه داشته و حتی یک مورد نابینایی در سطح کشور داشتیم.»

وی با بیان این که استان گلستان رتبه سوم مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور را دارد، از توجه به گمرک مرزی این استان و رصد به موقع و شایسته آن خبر داد. او اظهار داشت که «عدم مصرف کالای قاچاق در کشور نیازمند فرهنگ سازی بوده و باید این موضوع در جامعه تبیین شود که مصرف هر کالای قاچاق به معنای ضربه زدن به اقتصاد کشور است.

منبع: خبرگزاری مهر

 

برای آشنایی با قارچ ترافل مقاله قارچ ترافل (truffle) یا قارچ دنبلان چیست؟ را مطالعه نمایید. و با مقاله طمع بومیان برای قارچ ترافل (دنبلان) بلای جان جنگل هیرکانی و طبیعت گلستان درباره اهمیت توجه به جنگلهای استان گلستان و لزوم فرهنگ سازی برای جلوگیری از براشت بی‌رویه به جهت آسیب به طبیعت و همچنین مضررات قاچاق این قارچ گرانبها، در این زمینه بیشتر آشنا شوید.

در تالار گفتگوی هاگ میتوانید با متخصصان و فعالان در این زمینه بیشتر به گفتگو بپردازید و درباره کشت صنعتی آن برای نجات جنگلهای هیرکانی با هم تبادل نظر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *