اطلاعیه‌های صنعت قارچ

ممنوعیت برداشت قارچ ترافل در استان گلستان

برخورد شدید با متخلفان برداشت قارچ دنبلان کوهی

شامگاه سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 در نشست و هم اندیشی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان و قضات دستورالعمل ممنوعیت برداشت قارچ ترافل (دنبلان کوهی) و برخورد شدید با متخلفان و بهره برداران این قارچ در گلستان اعلام شد.

رئیس کل دادگستری گلستان در این جلسه با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه در حفاظت منابع طبیعی، گفت: برداشت قارچ ترافل در شهرستان‌هایی مثل گالیکش زیاد بوده و مسولین این شهرستان‌ها باید عزم جدی در برخورد با این متخلفان داشته باشند.

حیدر آسیابی ، رئیس کل دادگستری گلستان در این نشست بر مقابله با تصرفات غیر قانونی عرصه های منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: همچنین در مقابل باید با زمین خواران و متصرفان عرصه‌های منابع ملی هم باید به شدت برخورد شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان هم گفت: برداشت قارچ ترافل به صورت جدی به درختان و اکوسیستم جنگل‌ها و مراتع صدمه می‌زند و در برخی موارد باعث آفات و بیماری‌ها خواهد شد؛ این نوع قارچ فقط در پای ریشه درختان رشد کرده که با بیل زدن و برداشت آن ریشه درختان آسیب می‌بیند و در نهایت سبب خشک شدن درخت می‌شود.

قارچ دنبلان کوهی یا ترافل سیاه که در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشهٔ درختان و برخی گیاهان رشد می‌کند، شکلی شبیه به سیب‌زمینی دارد و اندازهٔ آن از یک فندق تا اندازهٔ یک پرتقال متغیر است. فیمت این قارچ کمیاب در خارج از ایران گاهی فراتر از چند هزار دلار برای هر کیلوگرم بوده است!!!

قارچ دنبلان کوهی
ممنوعیت برداشت قارچ ترافل یا قارچ دنبلان کوهی

محمود اسپانلو با بیان اینکه قارچ ترافل بخشی از زنجیره غذایی جنگل به شمار می‌رود، تصریح کرد: غیر از تخریب خاک جنگل و خشکاندن درختان، برداشت غیراصولی این قارچ با چنگک و بیلچه که هم‌اکنون سودجویان انجام می‌دهند، سبب می‌شود تا به مرور زمان نسل این قارچ زیرخاکی از بین برود.

برداشت بی‌رویه‌ای که در حال حاضر توسط اهالی این منطقه انجام می‌شود، در آینده نزدیک سبب کاهش تدریجی این قارچ در طبیعت خواهد شد، چون برداشت شدید و غیراصولی، بی‌رویه و خارج از زمان سبب می‌شود که ترشحات این قارچ انجام نشده  و تولید مثل آن انجام نشود و در نتیجه تا دو یا سه سال آینده، نسل این قارچ در منطقه نابود خواهد شد.

در حال حاضر، در جنگل‌های لوه استان گلستان، ساکنان بومی روستای لوه و روستاهای اطراف از شهرستان‌های گالیکش و کلاله هر روز صبح به تعداد بسیار زیاد با استفاده از وسایل نقلیه شخصی وارد جنگل‌های منطقه شده و با استفاده از ابزار فلزی ابتکاری (که یک طرف آن بیلچه و طرف دیگر آن چنگک است) به کندوکاو در زمین‌های جنگلی منطقه برای پیدا کردن قارچ مشغول می‌شوند.

شدت و تراکم حضور اهالی در سطح جنگل‌های منطقه به‌ حدی است که خاک کف جنگل در اکثر مناطق به‌ صورت شخم‌ زده شده و بهم‌ خورده دیده می‌شود و تردد اهالی در جاده‌های خاکی و جنگلی منطقه بسیار زیاد است.

قارچ دنبلان کوهی
ممنوعیت برداشت قارچ ترافل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، عبدالرحیم لطفی گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برداشت این نوع قارچ را که ارزش بالایی هم دارد (معمولا به صورت غیرقانونی و قاچاق به خارج از کشور صادر می شود) را ممنوع کرده است و با متخلفان به صورت جدی و بر اساس قانون برخورد می‌شود.

عبدالرحیم لطفی افزود:ممنوع کردن برداشت قارچ ترافل به تنهایی نمی تواند از قاچاق آن و تخریب منابع طبیعی جلوگیری کند و به همین علت منابع طبیعی استان طرحی برای صدور مجوز به متقاضیان برداشت قانونی و آموزش بهره برداران و برداشت اصولی ترافل تهیه کرده و تولید نهال های جنگلی با ریشه های دارای بذر قارچ ترافل را آغاز کرده است.

اداره منابع طبیعی شهرستان گالیکش برای بهره‌برداران محلی دوره‌های آموزشی برداشت قارچ «دنبلان» تدارک دیده و پس از گذراندن این دوره‌ها، برای آنها کارت و مجوز برداشت قارچ صادر کند تا بتواند این برداشت متراکم را مدیریت کرده و جلوی افراد سودجو را بگیرد.

دارندگان کارت بهره‌ برداری فقط مجاز به برداشت قارچ ترافل در محدوده‌ تعیین‌ شده خود هستند. اقدام دیگر اداره منابع طبیعی منطقه تلاش برای استفاده از سگ‌های آموزش‌دیده برای پیدا کردن این قارچ در کف جنگل است تا از به‌هم‌خوردگی و شخم کف جنگل جلوگیری شود.

وی همچنین گفت: برخی از حیوانات داخل جنگل مانند سنجاب‌ها و موش خرما از قارچ دنبلان تغذیه می‌کنند، شاید به همین دلیل هم باشد که جویندگان قارچ هنگام گشتن به دنبال قارچ دنبلان، سوراخ‌هایی را که حیواناتی مانند سنجاب و موش خرما در پای درختان ایجاد می‌کنند، دنبال کرده و به آن دست می‌یابند.

وی با اشاره به اینکه برداشت قارچ دنبلان کوهی از اواسط اسفند ماه شروع می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه می‌یابد، افزود: قارچ ترافل یا دنبلان کوهی دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی بوده و گیاه دنبلان یکی از غنی‌ترین گیاهان خوراکی در جهان است که قیمت بالایی هم دارد.

تقریباً از سال ۱۳۹۷ ، برداشت این قارچ به‌ نوعی اشتغال جدی برای ساکنان شرق استان گلستان تبدیل شده است، به‌طوری‌که این روزها تلاش بیشتر مردم منطقه برای برداشت آن به‌ وفور مشاهده می‌شود. این روزها جمع‌آوری قارچ ترافل در شرق استان گلستان رواج زیادی پیدا کرده و پای دلالان زیادی را از شهرهای مختلف به‌‌ ویژه از تهران به استان گلستان کشانده است.

براساس مستندات موجود، هر کیلوگرم از این قارچ به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان در شرق گلستان به فروش رسیده است، اما قیمت فروش هر کیلوگرم آن در خارج کشور به چندین میلیون تومان می‌رسد و تقریباً تمام قارچ‌های جمع‌آوری‌شده در ایران، به صورت غیر قانونی صادر می‌شوند.

ممنوعیت برداشت قارچ ترافل یا دنبلان کوهی در استان گلستان
ممنوعیت برداشت قارچ ترافل یا دنبلان کوهی در استان گلستان

منبع: مهر و irib و فارس

ممنوعیت برداشت قارچ دنبلان از جنگل ها و مراتع زنجان

به گزارش هاگ از باشگاه خبرنکاران جوان رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان از ممنوعیت برداشت قارچ دنبلان در راستای حفاظت از مراتع و جنگل‌های این استان خبر داد.

حسنلو بیان نمود: برداشت قارچ ترافل (قارچ دنبلان کوهی) از مناطق جنگلی و مرتعی، با توجه به میزان خسارت های فراوان وارده ناشی از برداشت آن به منابع طبیعی و مناطق رویش همچنان ممنوع است.

رئیس اداره مراتع اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بنا به ضرورت به جهت حفظ پوشش گیاهی مناطق جنگلی و مرتعی استان و کشور و تأکید بر اکوسیستم محور بودن مدیریت منابع طبیعی، برداشت این محصول خلاف قانون و مصداق قاچاق بوده و شامل برخورد قضایی با متخلفان مطابق قانون و مقررات است.

وی همچنین افزود: با توجه به فرارسیدن فصل برداشت قارچ دنبلان کوهی از عرصه‌های منابع طبیعی از ابتدای اسفند ماه، براساس سیاست‌ها و ضوابط حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه، بهره‌برداری و صادرات محصولات فرعی جنگل و مرتع ابلاغی برداشت هرگونه قارچ خوراکی از حوزه های جنگلی ممنوع بوده و در صورت مشاهده مأموران یگان حفاظت موظف به برخورد با خاطیان هستند و از حمل و نقل محصولات و صادرات آن جلوگیری خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه هرگونه برداشت قارچ خوراکی (دنبلان سفید، قهوه‌ای و قرمز) از عرصه‌های مرتعی مطابق با دستورالعمل‌ ها است، گفت: می‌بایست این اقدام در قالب کتابچه طرح مصوب کمیته فنی اداره‌کل استان و از طریق انعقاد قرارداد با بهره‌برداران و مجریان طرح‌های منابع طبیعی صورت گیرد.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل ابلاغی برداشت سالانه از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی فقط براساس شروط قرارداد بلاغی و مفاد کتابچه طرح مصوب مجوز برداشت محصول امکان‌پذیر است، گفت: محصولات مازاد بر حد مجاز وفق مقررات قانونی به نفع دولت ضبط و با برداشت‌کنندگان متخلف برابر قانون رفتار می‌شود.

متاسفانه بومیان منطقه با توجه به قیمت بالای این قارچ در بازار جهانی، بدون توجه به استانداردها و رعایت نکات لازم برای حفظ حیات درختان و گیاهان، این قارچ را به صورت غیرحرفه ای و فراوان چیده و به بازار قاچاق عرضه می‌کنند. برای اطلاع از جزئیات این آسیب جبران ناپذیر، مقاله طمع بومیان برای قارچ ترافل (دنبلان) بلای جان جنگل هیرکانی و طبیعت گلستان در حرف ما را مطالعه نمایید.

ممنوعیت برداشت قارچ دنبلان کوهی
ممنوعیت برداشت قارچ ترافل
اطلاعیه های صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
4.7/5 - (3 امتیاز)

‫3 دیدگاه ها

  1. واقعا جای تاسف دراه که خودمون سرمایه های کشور خودمون را از بین می بریم !!!!

  2. اگر اشتغال زایی درست انجام میشد مردم محلی اینجوری نمیفتادن به جون طبیعت که نابودش کنن !!!

  3. کلا مردم شمال کشورمون درحال از بین بردن طبیعت هستن !!! با شکار پرنده ها و بریدن درختا برای چوب و برداشت قارچ و ویلاسازی و ریختن فاضلاب به دریا و ….
    چون این طبیعت راحت در اختیارشون بوده قدرش را نمیدونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا