حوادث صنعت قارچ

کمین مرگ بهاری با مصرف قارچ های وحشی

قارچ‌های سمی ازلحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند

کمین مرگ بهاری با مصرف قارچ های وحشی، علی‌رغم اینکه استان مازندران موقعیت خاصی برای رشد انواع قارچ‌های طبیعی در جنگل و کوهستان دارد، آماری از مرگ‌ومیر مصرف قارچ سمی طی ۲ سال اخیر نداشته است، اما باید کمین مرگ بهاری مهلکی به نام قارچ‌های وحشی را جدی بگیریم.

مسمومیت بیش از ۱۰۰۰ نفر براثر مصرف قارچ سمی

مسمومیت و درنتیجه مرگ ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در بهار سال گذشته به مشکلی اساسی و فراگیر در استفاده از این ماده غذایی در بیشتر استان‌ها تبدیل‌ شده بود به‌طوری‌که استقبال مردم از مصرف قارچ کوهی سبب مرگ ۱۵ نفر و مسمومیت بیش از ۱۰۰۰ نفر در کشور شد.

بر اساس گزارش‌های و تحقیقات کارشناسان مربوطه، قارچ‌های سمی ازلحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست به همین دلیل همواره با تعداد زیادی ازاین‌گونه مسمومیت‌ها در سطح کشور مواجه هستیم.

هشدار را جدی بگیرید

در طول دوره‌های متمادی، همواره شاهد هشدار و اطلاع‌رسانی کارشناسان در این زمینه بوده‌ایم که به‌هیچ‌وجه قارچ‌های خودرویی که در دشت‌ها و جنگل‌ها می‌روید را مردم مصرف نکنند و این‌گونه قارچ‌ها حتی در اثر پختن، کبابی و یا آب پز کردن، بازهم سمی می‌مانند و مواد سمی آنها تخریب نمی‌شود.

آماتوکسین، عامل ۹۰ درصد از مسمومیت‌های قارچی

کارشناسان بهداشتی در خصوص علائم و نشانه‌های مسمومیت قارچ‌های سمی می‌گویند:۹۰ درصد مسمومیت‌های شدید توسط قارچ‌ها، به دلیل ماده‌ای سمی به نام آماتوکسین است که این ماده عمدتاً بر روی کبد تأثیر مخرب می‌گذارد.

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *