حوادث صنعت قارچ

تعداد مسمومان قارچ سمی در مشگین شهر افزایش یافت

در هیچ‌ یک از مراکز رسمی فروش میوه و تره‌بار فروش قارچ کوهی مشاهده نشده است

تعداد مسمومان قارچ سمی در مشگین شهر افزایش یافت. قارچ سمی 11 نفر را روانه بیمارستان کرد !!!

دکتر امین ابراهیمی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان مشگین‌شهر، از مسمومیت 11 نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: مردم از مصرف قارچ‌های خودرو و وحشی پرهیز کنند و فقط از قارچ های پرورشی استفاده نمایند.

وی افزود: متأسفانه این 11 نفر در چند روز اخیر بر اثر مصرف قارچ سمی که از طبیعت چیده بودند، دچار مسمومیت شده و در بیمارستان ولیعصر بستری هستند و خوشبختانه فوتی در این خصوص نداشتیم.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مشگین‌شهر در خصوص تعداد مسمومان قارچ سمی در مشگین شهر بیان کرد: از مردم تقاضا داریم با توجه به وجود قارچ‌های بهداشتی و بی‌خطر در بازار از مصرف هرگونه قارچ کوهی و جنگلی، خودداری کنند.

ابراهیمی با اشاره به حضور گشت‌های مرکز بهداشت شهرستان در مراکز فروش تره‌بار گفت: در هیچ‌ یک از مراکز رسمی فروش میوه و تره‌بار فروش قارچ کوهی مشاهده نشده است.

بستری شدن در بیمارستان بر اثر مصرف قارچ سمی
تعداد مسمومان قارچ سمی در مشگین شهر

وی تصریح کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های مسمومیت با قارچ، که شامل ناراحتی های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال، 4 الی 12 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی منتقل کنید.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مشگین‌شهر خاطرنشان کرد: در مواردی که علائم گوارشی به صورت تأخیری و با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ رخ دهد، یعنی اینکه قارچ‌ها، سم به مراتب بیشتری دارند (مانند قارچ کلاهک مرگ) و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنان در سال‌های گذشته نیز همین مسئله بوده است!

 


بروزرسانی

تعداد مسموم شدگان به 20 نفر رسید!

دکتر امین ابراهیمی با اشاره به افزایش افراد مسموم شده به دلیل مصرف قارچ سمی در شهرستان مشگین شهر اظهار کرد: در سه روز گذشته متاسفانه 20 نفر بر اثر مصرف قارچ کوهی و سمی روانه اورژانس بیمارستان ولیعصر (عج) مشگین شهر شدند که از این تعداد یک نفر تحت نظر و یک نفر دیگر به‌ دلیل زمینه بیماری قبلی به بیمارستان مرکز استان اردبیل اعزام شد.

وی افزود: از بامداد امروز ۷ نفر دیگر به علت مصرف قارچ‌های سمی به اورژانس بیمارستان ولیعصر مراجعه کرده‌اند که به علت وخامت وضع عمومی ۲ نفر از این مراجعین در بیمارستان بستری و در حال دریافت خدمات درمانی هستند.

 تعداد مسمومان قارچ سمی در مشگین شهر
افزایش مسمومان قارچ سمی

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان مشگین شهر بیان کرد: با توجه به افزایش آمار مراجعین و در جهت هشدار و آگاهی بخشی، از مردم عزیز درخواست می‌کنیم اخبار مربوط به مسمومیت با قارچ و اطلاعیه‌ها را از کانال‌های اطلاع رسانی دانشگاه پیگیری کنند.

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه این مسمویت به دلیل عدم شناخت کافی و تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی در طبیعت رخ داده، عنوان کرد: افرادی‌ که شناخت کافی از قارچ‌ها ندارند و اقدام به جمع‌آوری آن از طبیعت می‌کنند، در معرض خطر مسمومیت تصادفی از گونه‌های سمی هستند، زیرا در صورت عدم شناخت کافی، به راحتی می‌توان یک قارچ سمی و خطرناک را با یک قارچ غیر سمی و خوراکی اشتباه گرفت.

وی ادامه داد: اکثر مراجعین به بیمارستان از روستاهای تابعه هستند که اقدام به چیدن و استفاده از قارچ روییده در مزارع و اطراف روستاها کرده‌اند و نباید چنین قارچ‌هایی که شناخت سمی یا غیر سمی بودن آن برای هر کسی میسر نیست مورد مصرف قرار گیرد.

 تعداد مسمومان قارچ سمی در مشگین شهر
از مصرف قارچ های خودرو یا به اصطلاح قارچ های کوهی پرهیز کنید

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان مشگین شهر در خصوص تعداد مسمومان قارچ سمی در مشگین شهر گفت: مردم از خرید قارچ‌های فله‌ای بدون شناسنامه در خیابان‌ها و جاده‌ها خودداری کنند و فقط از قارچ‌های پرورشی و گلخانه‌ای استفاده نمایند که هیچ گونه خطری برای مصرف کننده ندارد.

وی با اشاره به علائم مسمومیت با قارچ‌های سمی بیان کرد: این علائم شامل ضعف عضلانی، گیجی، مشکلات گوارشی و هذیان است که گاهی اوقات ممکن است با علائم قارچ سیلوسایبین (نوعی مجیک ماشروم) اشتباه گرفته شود. بنابراین در صورت مشکوک شدن به مصرف قارچ سمی، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

 

افزایش آمار مسمومان ناشی از مصرف قارچ در مشگین‌شهر در حالی است که به‌صورت مکرر، متولیان سلامت استان اردبیل نسبت به مصرف قارچ سمی هشدار می‌دهند و از شهروندان می‌خواهند تا از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت پرهیز کنند.

متأسفانه به‌رغم هشدارهای فراوان، بازهم عده‌ای بدون توجه به این هشدارها به مصرف قارچ‌های خودرو و سمی روی می‌آورند که باعث مشکلات فراوانی می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا