اخبار علمی حوزه قارچ

صاف کردن فر مو با قارچ

قارچ برای صاف کردن فر موهای وز وزی !

استفاده از قارچ برای صاف کردن فر مو شاید ایده‌ای نباشد که به ذهن هرکسی خطور کند! اما محققین غول مهندسی یعنی شرکت Dyson، نه‌تنها به آن فکر کرده، بلکه آن را محقق کرده‌اند!

امروزه دیگر قارچ‌ها فقط برای پخت‌و‌پز نیستند. بلکه در بسیاری از صنایع دیگر بکار برده می‌شوند. حتی صنایعی که به فکرمان هم نمی‌رسد که با قارچ ارتباط داشته باشند.
چند سالی است که قارچ برای ساخت دارو و مکمل‌های غذایی، محصولات آرایشی، تولید رنگ، الیاف پارچه، چرم، ساخت برد الکترونیکی، مصالح ساختمانی و عایق‌ها، تولید باتری و … بکار برده میشوند.

اما ظاهرا حالا کاربرد جدیدی برای قارچ در صنعت زیبایی پیدا شده است. محققین یک ماده مخفی در قارچ‌ها پیدا کرده‌اند که می‌تواند از موخوره جلوگیری کند.

 

ساخت سرم مو از قارچ

به نظر می‌رسد قارچ می‌توانند سلاحی مخفی در برابر موهای سرگردان باشد! تولیدکنندگان محصولات زیبایی تاکنون از ماده کیتوزان بصورت رایج در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌کردند. زیرا قارچ صدفی صاف‌کننده، تقویت‌کننده و روشن‌کننده پوست است.

اما حالا محقیقین شرکت Dyson از کیتوزان در ساخت سرم‌ مو بهره برده‌اند. کیتوزان ماده‌ای است که از دیواره سلولی قارچ صدفی بدست می‌آید. حالا محققان دریافته‌اند که کیتوزان می‌تواند موهای وز را نیز رام کند.

طبق نتایج تحقیقات، ماکرومولکول ماده کیتوزان به قارچ‌های صدفی شکننده کمک می‌کند تا حالت و انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنند. بنابراین می‌تواند موها را نیز بصورت ثابت در جای خود نگه دارد.
این ماکرومولکول پیچیده به ایجاد پیوندهای انعطاف‌پذیری کمک می‌کند که تار به تار مو را 2 برابر محکم‌تر در جای خود نگه دارد. یعنی پیوندهایی ایجاد می‌کند که هر رشته مو را بصورت جداگانه پشتیبانی می‌کند. این پیوندها یک نگهدارنده انعطاف‌پذیر و درعین حال قوی بوجود می‌آورند.

محققین شرکت دایسون از این خاصیت کیتوزان برای ساخت یک سرم‌ مو جهت صاف کردن فر مو استفاده نموده‌اند. از این سرم به راحتی میتوان برای رام کردن موهای وز سرکش استفاده کرد.

 

قارچ برای صاف کردن فر مو

جیمز دایسون موسس و مدیرعامل شرکت Dyson می‌گوید: دیگر محصولات آرایشی برای صاف کردن فر مو، از پلیمرها استفاده می‌کنند. این پلیمرهای شیمیایی مانند چسب تارهای مو را به هم می‌چسبانند. اما سرم موی دایسون متفاوت عمل می‌کند و فرمول آن کاملا طبیعی است.

ماده کیتوزان موجود در قارچ صدفی باعث لطافت و حالت‌پذیری موها میشود. همچنین وزن مو را تا 50% کاهش می‌دهد. به این ترتیب سرم موی دایسون سبب صاف شدن فر مو می‌شود.

مهندسین شرکت Dyson آزمایشات متعددی را برای یافتن درصد بهینه کیتوزان، جهت انعطاف پذیری، صاف نگه‌داشتن موها و درعین حال حفظ حرکت طبیعی موها انجام داده‌اند.

بطور متوسط هر سرم موی دایسون که برای صاف کردن فر مو بکار می‌رود، حاوی خاصیت 8 عدد قارچ صدفی است. این سرم مو با قیمت 50 پوند به بازار عرضه خواهد شد.

سرم مو حاوی کیتوزان برای صاف کردن فر موهای وز

درباره شرکت دایسون

شرکت Dyson توسط مخترع بریتانیایی “جیمز دایسون” در سال 1991 تاسیس شده‌است. این شرکت نواوری‌های فراوانی در صنایع مختلف داشته و محصولات انقلابی مانند جاروبرقی بدون کیسه یا فن بدون تیغه را ابداع نموده‌است.

این شرکت در سال‌های اخیر با محصولات پرفروشی نظیر سشوار Supersonic و ابزار حالت دهنده Airwrap، وارد صنعت زیبایی و مراقبت از مو شده‌است.
اکنون این شرکت با عرضه سرم موی حالت‌دهنده ساخته‌شده از قارچ، کار خود را در بخش بهداشت و زیبایی نیز گسترش داده‌است.

 

مولف:

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی تنهابا ذکر منبع مجاز است.
منبع: theguardian.com و dailymail.co.uk

 

تازه‌ترین اخبار علمی درباره قارچ‌ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هجده =