اخبار علمی حوزه قارچ

ساخت تخته موج سواری با قارچ

تخته موج سواری حامی محیط زیست

شرکت بریتانیایی Magical Mushroom Company (قارچ جادویی) می خواهد با استفاده از قارچ و ضایعات کنف، تخته موج سواری تولید کند. تخته های جدیدی که تاثیر محصولات نفتی و آلوده کننده محسط زیست را در سواحل کاهش می دهند.

 

موج سواری و قارچ

شرکت MMC (مستقر در ساری انگلستان) مشغول تحقیق و توسعه روش جدیدی برای ساخت تخته های موج سواری با استفاده از میسلیوم قارچ، می باشد. این شرکت که در سال 2019 تأسیس شد، در ابتدا از این ماده طبیعی برای ساخت بسته بندی های زیست تخریب پذیر استفاده می کرد. اکنون می خواهد فناوری خود را به ساخت تخته های موج سواری و شنا، برای عموم مردم منتقل کند. بر اساس مشاهدات و آمارها بسیاری از تخته هایی که در تابستان خریداری می شوند یک بار مصرف بوده و کاربرد کوتاهی دارند؛ این تخته ها معمولا از فوم یا یونولیت که مشتق شده از نفت می باشد، ساخته شده اند و دور انداختن آنها پس از استفاده، تأثیر منفی زیادی بر محیط زیست دارد.

تخته موج سواری ساخته شده از میسیلیوم قارچ و کنف
تخته موج سواری ساخته شده از میسیلیوم قارچ و کنف

تخته های زیست تخریب پذیر

تیم لوپتون (یکی از بنیانگذاران شرکت Predn Surf Co)، متخصص و عضو هیئت مدیره ورزش بریتانیا در این تحقیقات حضور داشته است. وی در اینباره می گوید: این ماده از ترکیب محصولات کشاورزی (کنف) و میسلیوم قارچ (کیتین آن یک پلیمر طبیعی است و به عنوان چسب عمل می کند)، سخته شده و بطور طبیعی در برابر آب و آتش مقاوم است.

چالش طراحانی که در حال حاضر نمونه های اولیه را توسعه می دهند، دستیابی به استحکام مناسب تخته و در عین حال حفظ انعطاف پذیری آن است. این تخته ها پس از 6 روز رشد و خشک شدن قارچ، ساخته و آماده استفاده می باشند. به گفته طراحان آن، تخته های ساخته شده در طول 50 روز بر روی خشکی و یا 180 روز در دریا تجزیه می گردند.

تخته موج سواری ساخته شده از میسیلیوم قارچ و کنف
تخته موج سواری ساخته شده از میسیلیوم قارچ و کنف

تیم‌های MMC سطح پایه را که  تخته ها مخصوص افراد آماتور می باشد و اغلب تقریباً یک‌ بار مصرف هستند، هدف قرار داده‌اند. همچنین یک کمپین تامین مالی جمعی، برای نهایی کردن و راه اندازی خط تولید این تخته های موج سواری، در حال انجام است.

 

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: boatsnews.com

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا