اخبار علمی حوزه قارچ

آیا قارچ مایتاکه می تواند به درمان سرطان کمک کند؟

آزمایش قارچ مایتاکه برای مقابله با سرطان و عوارض شیمی درمانی

قارچ مایتاکه برای درمان سرطان

محققین دانشگاه ویندزور با همکاری یک شرکت کانادایی در حال انجام تحقیقات برای درمان سرطان با استفاده از نوعی قارچ کمیاب هستند. آنها در آزمایشات خود به دنبال درمان سرطان یا کاهش عوارض ناشی از شیمی‌درمانی با استفاده از قارچ مایتاکه سیاه هستند.

دکتر سیرام پاندی (Siyiram Pandey)، سرپرست تیم تحقیقاتی و استاد شیمی در دانشگاه ویندزور سرپرستی این آزمایشات مشترک را با همکاری شرکت Shogun Maitake بر عهده دارد. محققان طی تحقیقات خود با استفاده از عصاره قارچ مایتاکه سعی در از بین بردن سلول‌های سرطانی دارند. این عصاره، مایعی تیره و بی‌بو و خوراکی است.

این تحقیقاتی اخیراً یک کمک مالی دو ساله به مبلغ 60000 دلار نیز از یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی کانادایی، برای بررسی تأثیر قارچ میتاکه برای درمان سلول‌های سرطانی، دریافت کرده است. اگر یافته‌های آزمایش تایید شود، بیماران سرطانی روزی می‌توانند از مکمل خوراکی مایتاکه برای مبارزه با این بیماری استفاده کنند.

 

عملکرد عصاره قارچ مایتاکه در مقابل شیمی‌درمانی

در حال حاضر دو داروی تاکسول و سیس پلاتین، محبوب‌ترین و پرکاربرد ترین داروهای شیمی‌درمانی برای مقابله با سرطان هستند. اما این داروها عوارض جانبی شدیدی بر روی بیمار دارند.

دکتر پاندی درباره نتیجه تحقیقات میگوید: نتایج بدست آمده بسیار امیدوارکننده است. عصاره قارچ مایتاکه سیاه، برای درمان بسیاری از انواع سرطان موثر است و فقط محدود به نوع خاصی نیست.

در آزمایشات اولیه، عصاره قارچ مایتاکه(maitake)، 70% درصد سلول‌های سرطانی را از بین برد. یعنی حدود 10% موثر تر از داروهای معمول شیمی‌درمانی عمل میکند. همچنین عوارض جانبی بسیار کمتری نیز دارد. بنابراین عصاره قارچ میتاکه برای درمان سرطان بهتر از شیمی‌درمانی و درمان‌های دیگر عمل میکند.

در حال حاضر این نتایج اولیه است ولی ما اعتقاد داریم که میتوانیم درمان طبیعی برای سرطان پیدا کنیم. این دارو می‌تواند یک محصول طبیعی ایمن و بسیار موثر باشد که بهبودی سرطان را تسریع کند. به علاوه عوارض جانبی سمی داروهای شیمی‌درمانی را کاهش دهد.

 

چگونگی روند درمان سرطان با قارچ

برای آزمایش اثربخشی این قارچ، تیم تحقیقاتی انواع سلول‌های سرطانی از جمله سرطان ریه، پروستات، پانکراس، روده بزرگ، سرطان سینه و ملانوما (نوعی سرطان پوست) را در ظروف پتری آزمایشگاهی رشد می‌دهند.
سپس درمان با عصاره قارچ مایتاکه را بر روی سلول‌های سرطانی آزمایش میکنند. بعد از آن منتظر میمانند تا ببینند فرایند آپوپتوز (Apoptosis) آغاز میشود یا خیر.

آپوپتوز نوعی خودکشی سلولی است. در این فرایند منظم و کنترل‌شده، سلول‌های بیمار در حین رشد با دریافت سیگنال‌های عصبی خاص، اقدام به خودکشی میکنند. سپس غشای داخلی آنها توسط سلول‌های سیستم ایمنی بدن دفع میشود تا سلامتی بدن حفظ گردد.
این فرآیند یکی از روش‌های رایج برای مبارزه با سرطان است.

استفاده از قارچ میتاکه برای درمان سرطان

 

مزایای درمان سرطان با عصاره مایتاکه

دکتر پاندی درباره مزایای درمان سرطان با قارچ مایتاکه گفت: کشتن سلول‌های سرطانی با عصاره قارچ میتاکه، مزایای زیادی نسبت به شیمی‌درمانی دارد.

  • برخلاف شیمی‌درمانی سلول‌های سالم را همراه با سلول‌های بیمار از بین نمیبرد.
  • عصاره قارچ مایتاکه توسط سلول‌های سالم تحمل میشود و فقط بطور انتخابی سلول‌های سرطانی را نابود میکند.
  • شیمی‌درمانی سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکند و بیمار را در برابر بیماری‌های دیگر و عفونت‌ها آسیب‌پذیر میکند. اما داروی قارچی ضدسرطان، اینگونه نیست.
  • بر خلاف شیمی‌درمانی، این دارو سیستم ایمنی بدن را در برخی مواقع تقویت نیز میکند.
  • عملکرد عصاره میتاکه برای نابودی سلول‌های سرطانی، 10% بالاتر از داروها است.

 

ترکیب صنعتی و سنتی

محققان قصد دارند تا در آینده عصاره قارچ میتاکه را با داروهای شیمی‌درمانی ترکیب کنند. هدف این آزمایش بررسی چگونگی تداخل این روش‌ها و  تاثیر تعامل آنها بر سرعت روند درمان است.

دکترپاندی گفت: ما میخواهیم بدانیم آیا ترکیب این دو روش، سبب تسریع روند درمان و کاهش عوارض جانبی خواهد بود یا خیر؟ تا اینجای کار به نتایج مثبتی رسیدیم. بخش بزرگی از مطالعه تعیین سطح دوز مناسب برای بیمار است.

بر اساس تحقیقات مرکز اسلون-کترینگ: قارچ میتاکه جدا از توانایی‌هایش در مبارزه با سرطان، می‌تواند به بیماران برای مقابله با عوارض شیمی‌درمانی نیز کمک کند.
به گفته دکتر پاندی: عصاره قارچ مایتاکه با شیمی‌درمانی تعامل مثبتی دارد و در واقع روند درمان را تسریع می‌کند.

با این حال، تاثیرات قارچ در موراد خاص، کمی پیچیده است و مطابق انتظار عمل نمیکند. از این رو نیازمند تحقیقات بیشتر هستیم.
دکتر پاندی امیدوار است در آینده نزدیک، استفاده از قارچ مایتاکه به همراه شیمی‌درمانی، به عنوان یک روش مرسوم درمان سرطان تثبیت شود.

دکتر سیارم پاندی در کنار هانا درو، یوشینوبو اودایرا ودیگر همکاران پروژه تحقیقاتی مداوای سرطان با استفاد از عصاره قارچ مایتاکه
دکتر سیارم پاندی در کنار دکتر کتی بوردن، هانا درو، یوشینوبو اودایرا ودیگر همکاران پروژه تحقیقاتی مداوای سرطان با استفاد از عصاره قارچ مایتاکه

طبیعت بهترین درمانگر

دکتر کتی بوردن، استاد دانشگاه مونترال و محقق مؤسسه تحقیقات ایمونولوژی و سرطان، درباره این تحقیقات میگوید: درمان‌های طبیعی تاریخچه طولانی دارد. حتی بسیاری از داروهای فعلی نیز از درمان‌های طبیعی الهام گرفته شده و تکامل یافته‌اند.

برای مثال، راپامایسین، دارویی که برای کمک به کاهش احتمال درد عضو پیوند شده توسط بیمار استفاده می‌شود، منشأ طبیعی دارد. به عنوان نمونه دیگر، باکتری آنتی‌بیوتیک درون خاک جزیره ایستر کشف شد که امروزه نیز برای معالجه سرطان استفاده میشود.
طی این آزمایشات نتایج بسیار جالبی برای درمان سرطان با قارچ مایتاکه بدست آمده است. اما هنوز برای اثبات خواص ضدسرطانی این قارچ راه طولانی در پیش داریم. برای رسیدن به این هدف زمان، تحقیقات و بودجه بیشتری نیاز است.

ما امیدواریم که نتایج تحقیقات ما به زودی منجر به آزمایش‌های بالینی تکمیلی شود و به نفع بیماران سرطانی باشد.

پژوهشگران قصد دارند تا سال آینده آزمایشات روی حیوانات را آغاز کنند.

 

مشارکت کنندگان تحقیقات:

  • دکتر سیارم پاندی
  • دکتر کتی بوردن
  • هانا درو (دانشجوی کارشناسی ارشد)
  • یوشینوبو اودایرا (دانشجوی دکتری)

 

منبع:

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.
miningjournal.net – uwindsor.ca

 

جدیدترین اخبار علمی درباره قارچ‌ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ، مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =