مفاهیم و اصطلاحات قارچ

اصطلاحات بیماری ها و آفات قارچ

اشنایی با مهم ترین اصطلاحات آفات قارچ

اصطلاحات بیماری ها و آفات قارچ. قارچ‌ها در معرض طیف وسیعی از بیماری‌ها و آفات قرار دارند که می‌توانند به طور قابل توجهی به سلامت و عملکرد آنها آسیب برسانند. آشنایی با این اصطلاحات برای تشخیص و مدیریت موثر این مشکلات ضروری است.

سیارید (Sciarid fly): مهم‌ترین آفت قارچ، مگس سیاه رنگ با یک جفت آنتن بلند.قبل و بعد از اسپانینگ مگس ماده جذب کمپوست شده و درآن تخم‌ریزی می‌کند.

باکتریال بلچ (Bacterial blotch): بیماری‌ای که توسط باکتری سودوموناس تولاسی و سم تولید شده توسط آن ایجاد شده که باعث قهوه‌ای شدن و سوختگی قارچ می‌شود.

براون مولد (Brown mould): کپک قهوه‌ای رنگ که بر روی خاک پوششی ظاهر می‌‎شود. این کیک بیشتر در خاک‌هایی دیده می‌شود که دارای نماتود باشد.

کپک‌های رقیب (Competitive moulds): وجود هرگونه قارچه‌ای میکروسکوپی که با میسلیوم قارچ رقابت کنند.

سسیدها ( Cecids fly): یک گروه از مگس‌های سفید رنگ که از قارچ تغذیه می‌کنند. مرحله روی آنها بسیار مهم است چون این لارو است که از پایه و تیغه های قارچ تغذیه می‌کند.

سینامون مولد (Cinnamon mould): کپکی است قهوه‌ای که بر روی خاک پوششی قبل از فلاش اول ظاهر می‌شود.

حباب خشک (Dry bubble): بیماری قارچی مهلکی که توسط ورتیسیلیوم در قارچ ایجاد می‌شود.علائم متنوعی از جمله بد شکلی کلاهک قارچ، لک‌دار شدن کلاهک و مرگ پین ها را سبب می‌شود.

فوریدها (Phorids): مگس‌های سیاه مایل به قهوه‌ای رنگ که از میسلیوم قارچ تغذیه می‌کنند.

مامی (Mummy): بیماری که باعث می‌شود پایه قارچ در محلی که به خاک متصل می‌شود ضخیم و پنبه‌ای می‌شود.

كاب وب (Cobweb): بیماری تار عنکبوتی. بیماری که از خاک به قارچ منتقل می‌شود و مانند تار عنکبوت سطح و اطراف آن را فرا می‌گیرد.

کاپرینوس (Coprinus): قارچ سرجوهری هنگامی که مقدار آمونیوم در کمپوست بعد از پاستوریزه و كاندی شنینگ زیاد باشد شرایط برای رشد این قارچ آماده می‌شود.

کیتوميوم (Chaetomium): کپک سبز زیتونی Olive green mould کپکی است که بر روی کمپوستی که در زمان پاستوریزاسیون هوای کافی به آن نرسیده و دمای آن بیش از ۶۰ درجه سانتی گراد برسد.

کنه (Mite): گروهی از بندپایان هستند که به جز در موارد خاص خساراتی اقصادی به بار نمی‌آورند و عمدتا سبب رنجش و ناراحتی پرسنل قارچ چین در حین برداشت می‌شوند.

کپک سبز یا گرین مولد (Green mould): انواع گونه‌های ترایکودرما که در کمپوست، خاک و چوب رشد می‌کند.

حباب تر (Wet bubble): درنتیجه حمله کپک مایکوگون، قارچ تغییر شکل داده و قطرات مایعی قهوه‌ای رنگ بر روی آن ظاهر می‌شود.

ورتی سیلیوم (Verticillium): کپکی که باعث بیماری‌های حباب خشک و تر می‌شود.

نماتود (Nematodes): آخرین مورد از اصطلاحات بیماری ها و آفات قارچ که در این مطلب نام می‌بریم، کرمهای لوله‌ای بی‌رنگ که در داخل کمپوست و خاک زندگی می‌کنند منجر به خسارت به قارچ می‌شوند.

برای آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات قارچ، با دانشنامه هاگ همراه باشید.
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا