دانش افزایی در حوزه قارچ

فناوری پرورش قارچ سوزنی (انوکیتاکه یا انوکی)

تولید قارچ انوکی با روش صنعتی

قارچ انوکی یک قارچ بسیار محبوب در تمام کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن، چین و شبه جزیره کره است که در اکثر غذاهای آنها مورد استفاده قرار میگیرد. عموما آن را به صورت پخته سرو می‌کنند اما به صورت خام هم در سالاد و دسرهای مختلف استفاده می‌شود؛ به همین دلیل بسیار محبوب وگان‌ها و خام‌گیاه‌خواران است.

قارچ سوزنی را هم به صورت تازه و هم به صورت پودر استفاده می‌کنند، هرچند توصیه کارشناسان استفاده از آنها به صورت تازه است.

در فیلم زیر با روند پرورش این قارچ خوشمزه آشنا می‌شویم.

 

این کارخانه سابقه زیادی در پرورش قارچ سوزنی (انوکیتاکه) دارد و دارای تجهیزات بسیار پیشرفته است. بستری که برای رشد انوکیتاکه مورد استفاده قرار داده، مواد خامی مانند آرد ذرت (کاپ ذرت) سبوس برنج و چغندر قند است که آنها را مخلوط کرده و در یک بطری مخصوص به عنوان محیط کشت قارچ قرار می‌دهد.

برای کشت قارچ سوزنی، مخلوط باید استرلیزه بشود، بنابراین بطری‌های بستر کشت، در دمای بالا در حدود 100 درجه سانتیگراد برای شش تا هفت ساعت با بخار استرلیزه می‌شوند و بعد در یخچالهای با دمای کمتر از 15 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرند. دمای اتاق در این حالت 15 درجه و رطوبت حدود 98% است.

قدم بعدی قرار دادن بذرهای قارچ در بطری است، که حدود 10 تا 20 گرم  هاگ در بطری تلقیح می‌شود. سپس بطریها به مخزن قارچ در اتاق کشت برده شده و قارچها در این محیط با دمای کنترل شده در حدود 13 تا 14 درجه سانتیگراد و رطوبت 70 الی 75% ، بعد از 40 روز رشد می‌کنند.

گام بعدی را scoril  می‌نامند که منظور کاور کردن اطراف هر بطری بعد از رشد حدودا 2 تا 3 سانتیمتری قارچهاست تا انوکی‌ها به اطراف خم نشوند و کیفیت بالای محصول حفظ شود. به این ترتیب قارچها می‌توانند بعد از دو ماه برداشت شوند.

محیط مخلوط شده پس از برداشت قارچ سوزنی (انوکیتاکه) نیز بازیافت شده و به عنوان بستر برای استفاده در کشتهای بعدی به کار می‌رود.

برای خرید این محصول می‌توانید به فروشگاه هاگ مارکت مراجعه فرمایید و یا در بخش تالار گفتگوی هاگ سئوالات خود را درباره پرورش قارچ سوزنی و بازار آن مطرح نمایید.

جهت کسب آگاهی بیشتر به بخش دانش افزایی در حوزه قارچ هاگ مراجعه نمایید.
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا