غذای ایرانی با قارچ

طرز تهیه خورشت مرغ و قارچ

دستور پخت چند نوع خورش قارچ با مرغ

در این مطلب طرز تهیه چند نوع مختلف خورشت مرغ و قارچ خوشمزه را خدمت شما همراهان عزیز آموزش خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

یکی از مهمترین  مدل غذاهای ایرانی که طرفداران زیادی هم دارد خورشت ها هستند به نحوی که نماد غذای ایرانی به حساب می آیند. خورشت ها تنوع بسیار زیادی دارند و معمولا با برنج سرو میشوند.
مرغ یکی از مواد غذایی پرمصرف در کشور ما میباشد و در غذاهای متنوعی استفاده میشود که خورشت ها هم یکی از آنهاست. در اینجا ما میخواهیم از ترکیب مرغ و قارچ، چند نوع خورشت خوشرنگ و خوشمزه و در عین حال مقوی و سالم به شما معرفی کنیم تا زیمن بخش سفره شما در جمع های خانوادگی و مجالس میمانی باشد و از میل کردن آن لذت ببرید.

 

خورش مرغ و قارچ ساده

در ابتدا ساده ترین نوع خورشت قارچ و مرغ را خدمت شما آموزش میدهیم. مواد اولیه برای طبخ این خورشت بسیار در دسترس بوده و پخت آن نیز حتی برای آشپزهای تازه‌کار آسان میباشد.

مواد لازم

  1. مرغ (سینه و ران): ۱ کیلوگرم
  2. قارچ: ۴۰۰ گرم
  3. پیاز بزرگ: ۱ عدد
  4. رب گوجه‌ فرنگی۳ قاشق سوپخوری
  5. زردچوبه: ۱ قاشق مرباخوری
  6. نمک و فلفل و روغن: به میزان لازم
  7. آب‌لیمو۱/۳ پیمانه

آموزش پخت خورش مرغ و قارچ

طرز تهیه

ابتدا سینه های مرغ را می شوییم و در آبکشی قرار می دهیم سپس روی تخته آشپزخانه به صورت مربع های متوسط خرد می کنیم و کنار می گذاریم. قارچ ها را با یک دستمال تمیز که داخل آب کرده ایم و آب آن را گرفته ایم و نمدار است تمیز می کنیم و سریع آبکش می کنیم و داخل آبکش قرار می دهیم سپس روی تخته آشپزخانه به صورت ورقه ورقه برش می دهیم.

در ادامه تکه های مرغ را به همراه کمی فلفل سیاه و نمک و زردچوبه و زعفران مزه دار کنید و داخل تابه به همراه کمی کره و روغن سرخ کنید تا طلایی شود و سپس از تابه خارج کنید.

حالا پیاز را پوست بگیرید و بعد از شستن ریز خرد کرده، با روغن، زردچوبه، نمک و فلفل درون تابه تفت دهیدتا نرم شود.

در ادامه قارچ ها را به پیاز اضافه کنید و برای چند دقیقه در قابلمه را بگذارید تا قارچ ها پخته شوند و تفت می دهیم تا کمی نرم شوند آن وقت در ادامه رب گوجه فرنگی را افزوده و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و بعد آرد را کم کم اضافه می کنیم و روی مواد کمی نمک ، فلفل می پاشیم و مخلوط می کنیم تا ادویه به خورد تمام آنها برود. در این مرحله رب و زردچوبه را هم اضافه کنید و همراه مواد تفت دهید.

حالا مرغ را به همراه پیاز و مواد تفت دهید. این غذا نیازی به آب اضافه ندارد؛ همین‌ که در ظرف را بگذارید و مواد با حرارت کم و با میزان آبی که می‌اندازد حدود ۵۰ دقیقه بپزد، کافی است. البته اگر دوست دارید خورش آبدار باشد میتوانید یک لیوان آب ولرم به آن اضافه نمایید. در این مرحله آب لیمو را هم اضافه نمایید.

پس از پختن مرغ و جا افتادن خورش، شعله را خاموش کرده و آن را در ظرف می کشیم و با سیب زمینی سرخ شده می توانید تزئین کنید و در کنار برنج سرو کنید.

 

فیلم آموزشی

در ویدیویی زیر میتوانید خلاصه ای از دستور پخت خورش قارچ و مرغ ساده را ملاحظه بفرمایید.

 


خورشت مرغ و قارچ زعفرانی

در ادامه میخواهیم دستور پخت خورش مرغ و قارچ زعفرانی غلیظ را به شما آموزش دهیم که میتوند یک خورش مجلی خاص باشد.

مواد لازم

سیر:۲ حبه
سینه مرغ: ۳ عدد
پیاز درشت ۱: عدد
قارچ تازه: ۲۰۰ گرم
زرده تخم مرغ: 1 الی 2 عدد
روغن: به اندازه کافی
آرد: ۱ قاشق غذاخوری
آب‌ لیمو: ۱ قاشق
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان دل خواه

دستور پخت

ابتدا سینه‌های مرغ را شسته و به صورت مکعبی خرد کرده و کنار بگذارید تا کامل خشک شود. سپس قارچ‌ها را ورقه ورقه کنید.
در تابه روغن ریخته و قارچ‌ها را درون آن بریزید، کمی که قارچ‌ها نرم شدند (فقط باید کمی تفت دهید و سرخ نکنید)، آرد را به آن اضافه کنید و بعد نمک و فلفل را روی آن ریخته و خوب با مواد مخلوط کنید. بعد از این که ادویه به خورد مواد رفت تابه را از روی حرارت بردارید.

در این مرحله پیاز و سیر را خرد کرده و در تابه‌ای دیگر ریخته و کمی تفت دهید، سپس مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و
کمی از نمک و ادویه را روی گوشت بپاشید. بعد از این که مرغ‌ها با پیاز و ادویه سرخ شدند یک لیوان آب در ظرف بریزید
و درب آن را ببندید تا با حرارت ملایم حدود 30 الی 40 دقیقه مغز پخت شود.

پس از اینکه آب قابلمه نصف شد و سینه‌های مرغ نرم شدند، قارچ سرخ شده، زعفران دم کرده و آب‌لیمو را اضافه و مخلوط کنید، 10 دقیقه اجازه دهید مواد با حرارت ملایم بجوشند.

بعد آن زرده تخم مرغ را بخ خورشت اضافه کرده و اجازه دهید 15 دقیقه با حرارت ملایم بپزد و خورش جا بیفتد. سپس خورشت مرغ و قارچ را در ظرف کشیده و در کنار برنج سرو نمایید.

 

فیلم آموزشی

در کلیپ ویدیویی زیر میتوانید طرز تهیه این خورشت خوشمزه را بصورت خلاصه مشاهده نمایید.

 


خورشت فیله مرغ و قارچ

این نوع خورش قارچ و مرغ نیز به نوع قبلی شباهت دارد اما چند ماده غذایی بیشتر دارد و به خاطر استفاده از سس مایونز در آن رنگ خاص و متفاوتی دارد.

دستور پخت خورشت مرغ و قارچ

مواد لازم
  1. فیله مرغ: ۵ عدد
  2. قارچ: ۲۵۰ گرم
  3. هویج: ۱ عدد
  4. پیاز کوچک: ۱ عدد
  5. رب گوجه‌ فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  6. زعفران: به مقدار لازم
  7. نمک و فلفل: به مقدار لازم
  8. سس مایونز: ۲ قاشق غذاخوری
  9. روغن: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

در ابتدا فیله‌های مرغ را به همراه پیاز درون ظرفی ریخته و سس مایونز، نمک، فلفل و زعفران آب کرده را نیز به آن اضافه میکنیم و می‌گذاریم فیله‌های مرغ به مدت 2 ساعت داخل مواد بخوابد تا خوب مزه‌دار شود.

هویج‌ها به‌صورت خلال خورد می‌کنیم و کمی در روغن تفت می‌دهیم تا نیم پز شود. سپس قارچ‌ها رو خورد نموده و به داخل تابه اضافه می‌کنیم تا سرخ شود.

بعد از آن فیله‌های مرغ را نیز به تابه اضافه می‌کنیم تا همراه مواد سرخ شوند، پس از سرخ شدن فیله‌ها رب گوجه‌ فرنگی و زعفران دم‌کرده را به مواد اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.

بعد از سرخ شدن، فیله‌های مرغ را از تابه خارج می‌کنیم و یک لیوان آب به مواد داخل تابه اضافه می‌کنیم و درب تابه را می‌بندیم تا کمی خورشت جاافتاده شود، پس از 5 الی 10 دقیقه خورشت را داخل ظرف کشیده و فیله‌های مرغ را روی خورشت می‌گذاریم. حالا می‌توانید به همراه پلو این خورش فیله مرغ و قارچ لذیذ را سرو کنید.


نوش جان!!!

امیدواریم که از طبخ و میل کردن این غذای خوشمزه ایرانی در کنار خانواده و عزیزان لذت برده باشد. لطفا نظرات ارزشمند خود در رابطه با مقالات آموزش آشپزی با قارچ ، را با ما در میان بگذارید.

 

برای دیدن دستورات بیشتر غذای ایرانی با قارچ حتما هر روز سایت هاگ را چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *