آموزش تولید و پرورش قارچ

اصول اولیه ضدعفونی خاک پوششی

رعایت اصول بهداشتی پرورش قارچ با ضدعفونی خاک پوششی

نحوه ضدعفونی خاک پوششی یکی از مهمترین راهکارها در پیشگیری از بیماری‌های قارچ است. خاک پوششی یکی از کلیدی‌ ترین مواد اولیه پرورش قارچ خوراکی است. بنابراین ضدعفونی اصولی آن سبب از بین بردن قارچ‌های رقیب، نماتدها، باکتری‌ها، آفات، تخم حشرات و سایر مواد آلی گردد.

به همین دلیل یکی از مهمترین فعالیتهای مدیر تولید در مزارع قارچ، انجام عملیات پاکسازی و ضدعفونی خاک پوششی در چند مرحله است. تا از ایجاد آلودگی‌های احتمالی در روند کشت قارچ جلوگیری شود.
در غیر این صورت امکان ظهور و شیوع انواع بیماری‌های باکتریایی برای محصول قارچ یا خود خاک وجود خواهد داشت. یا حتی ممکن است باعث تغییر کیفیت محصول نهایی گردد.

در مقاله پاستوریزاسیون خاک پوششی درباره علل ضدعفونی کردن و اختلالات ممکن در اثر اهمال در این کار توضیح داده‌ایم.
اصول ضدعفونی کردن خاک پوششی
نحوه ضدعفونی خاک پوششی

روش ضدعفونی با بخار

در برخی از مراکز یا سالن های کشت قارچ، از بخار آب گرم برای این امر استفاده می‌شود. برای این کار به مدت 6 الی 10 ساعت آن را در بخار آب 60 درجه سانتیگراد پاستوریزه و آمونیاک گیری می‌کنند. دمای خاک پوششی با استفاده از دماسنج NT30 و اهم‌متر کنترل میشود.

در اهم‌متر سیمی وجود دارد که به NT30 یعنی Negative tempratute متصل است که 30 نشان دهنده مقاومت می‌باشد. این سیم را که داخل یک پوشش مسی قرار دارد، در داخل تونل در عمق چند سانتیمتری خاک قرار داده و سر دیگر این سیم در خارج از تونل به یک اهم متر متصل می‌شود.

عددی را که اهم‌متر نشان می‌دهد با جدول کالیبراسیون توسط دماسنج مطابقت می‌دهیم و میزان دما را بدست می‌آوریم.

بطور مثال جدولی مشابه جدول زیر از کالیبره کردن دماسنج با اهم‌متر حاصل می‌شود.

دماسنج 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
NT30 6/37 2/37 7/36 9/35 1/35 6/33 0/30 29 5/28 7/26 2/25 3/24

دمای مناسب پاستوریزاسون خاک پوششی با بخار آب

باید توجه داشت که اگر جزء بیشتری از خاک پوششی از خاک پیت باشد و در حین پاستوریزاسیون تونل خاک، باید دمای خاک به مدت بیشتری (بیشتر از 1 تا 2 ساعت) بالاتر از 60 درجه سانتیگراد بماند.
دمای خاک در حین پاستوریزاسیون باید هر ساعت یکبار به دقت کنترل شود. زیرا شرایط جهت رشد و نمو قارچ‌های رقیب یا کپک مهیا می‌شود. می‌توان از سیستم اتوماسیون هوشمند برای این کار استفادهکرد.

بعد از اتمام پاستوریزاسیون عملیات هوادهی صورت می‌گیرد تا خاک پوششی خنک شود و سپس آن را بسته‌بندی می‌کنند.

ضدعفونی خاک پوششی
نحوه ضدعفونی خاک پوششی

ضدعفونی خاک پوششی با فرمالین

اگر مقدار خاک پوششی کم باشد، می‌توان با استفاده از محلول فرمالین هم آن را ضدعفونی کرد. برای انجام این کار، خاک پوششی را در لایه‌هایی به قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر بر روی سطح صاف سیمانی پخش می‌کنند. سپس محلول فرمالین 4% را روی آن می‌پاشند.

سپس ضدعفونی لایه دوم خاک پوششی با همین ضخامت و پاشیدن فرمالین صورت می‌گیرد. به همیت ترتیب، لایه بعدی انجام میگردد تا خاک به اتمام برسد. سپس روی آن را نیز باید با پلاستیک کاملا بپوشانید.

بعد از گذشت 2 الی 3 روز گاز فرمالین بطور کامل در لایه‌های خاک نفوذ کرده و باعث استریل شدن خاک میشود.

به طور معمول برای ضدعفونی کردن یک متر مربع خاک پوششی، حدودا به 600 تا 700 میلی‌لیتر فرمالین 37%درصد در حداقل 10 لیتر آب که بستگی به میزان رطوبت اولیه خاک دارد، مورد نیاز است.

وضعیت خاک پوششی پاستوریزه

این روش تقریبا مشابه پاستوریزاسیون کمپوست قارچ در سطح وسیع است. خاک پوششی پاستوریزه، نباید کلوخه‌ای باشد و همچنین رطوبت مناسب داشته باشد و پس از اتمام عملیات ضدعفونی با فرمالین و قبل از استفاده، باید کاملاً تهویه شود تا هیچ اثری از فرمالین در آن باقی نماند.

بعد از پاستوریزه شدن نیز باید مقدار رطوبت خاک مناسب و کافی باشد. رطوبت اضافی عمل پخش آن را در سطح بستر مشکل می‌سازد و کمبود رطوبت نیز باعث بروز مشکل در پنجه دوانی و نفوذ قارچ در خاک پوششی می‌شود.

هنگام ضدعفونی خاک با فرمالین درجه حرارت خاک پوششی باید بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد باشد. بعد از به پایان عملیات پاستوریزاسیون، خاک باید به طور کامل تهویه شود تا هیچ گونه اثری از گاز فرمالین در آن نباشد.

باید دقت داشت که دما از ۶۰ درجه سانتیگراد هیچگاه بیشتر نشود، زیرا در غیر این صورت خاک می‌سوزد و سبب به وجود آمدن کپک سفید در آن و مانع رشد میسیلیوم قارچ در خاک می‌شود و این وضعیت باعث پایین آمدن کمیت و کیفیت قارچ می‌گردد.

 نحوه ضدعفونی خاک پوششی
نحوه ضدعفونی خاک پوششی

در بخش مشاوره هاگ مارکت، میتوانید برای دریافت جزئیات بیشتر با مشاوران زبده این حوزه مشورت کنید.

با آموزش های دیگر در آموزش تولید و پرورش قارچ همراه هاگ باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه