بیماری‌ های قارچ خوراکی

افزایش عمر انبارمانی قارچ خوراکی دکمه ای

قارچ تکمه‌ای سرشار از مواد غذایی است ولی در مقایسه با میوه‌ها و سبزی‌ها سرعت تنفس بالاتری داشته و به دلیل فقدان لایه محافظتی طبیعی بر روی کلاهک خود، زوال آن به سرعت اتفاق می افتد. به نظر می‌رسد استفاده از پوشش نازک مناسب برای افزایش عمر انبارمانی قارچ یک روش مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد لذا پژوهش حاضر جهت یافتن بهترین پوشش نازک برای افزایش عمر انبارمانی قارچ خوراکی انجام گرفت. در این پژوهش، پوشش‌های مورد استفاده شامل:

شاهد : بسته‌بندی با سلفون معمول در مزارع

تیمار1: پوشش پلی‌اتیلن با دو ضخامت ۴۰ و ۶۵ میکرومتر،

تیمار2: پوشش بی اکسیلاری ارینتت پلی‌پروپیلن با سه ضخامت ۲۵، ۳۵ و ۴۰ میکرومتر،

تیمار3: پوشش کست پلی‌پروپیلن با دو ضخامت ۲۵ و ۵۰ میکرومتر،

تیمار4: پوشش پلی‌استر با دو ضخامت ۱۲ و ۲۴ میکرومتر

تیمار5: پوشش پلی وینیل کلراید با ضخامت ۳۰ میکرومتر بود.

نتایج به دست آمده

نمونه‌ها پس از ۰، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ روز نگه‌داری در انبار سرد در دمای یک درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۹۰%، در سه تکرار ارزیابی شدند. نتایج نشان داد بین نوع پوشش پلاستیکی اختلاف معنی داری از نظر شاخص‌های مورد بررسی در سطح احتمال ۱% وجود داشت.

بالاترین میزان سفتی، مواد جامد محلول، اسیدیته قابل تیتراسیون و کمترین کاهش وزن و پوسیدگی در همه ضخامت‌ها در قارچ‌های بسته بندی شده با فیلم‌های پوششی بی اکسیلاری ارینتت پلی‌پروپیلن و کست پلی پروپیلن بود در حالی که در قارچ‌های بسته بندی شده با پوشش‌های نازک شاهد، پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن و پلی استر کیفیت قارچ‌ها پایین‌تر و پوسیدگی آنها بالاتر بود هم‌چنین اثر زمان‌ بر تمامی صفات اندازه-گیری شده معنی دار بود و به مرور زمان کیفیت قارچ‌ها را کاهش داد.

دانلود فایل اصلی مقاله

برای آشنایی بیشتر با بیماری‌های قارچ خوراکی با هاگ همراه باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا