بیماری‌ های قارچ خوراکی

افزایش ماندگاری قارچ پس از برداشت

تاثیر تیمار فراصوت بر کاهش تغییر رنگ آنزیمی قارچ

“افزایش ماندگاری قارچ پس از برداشت با تیمار فراصوت از طریق کاهش بار میکروبی و  قهوه‌ای شدن آنزیمی” موضوعی جذاب برای علاقه مندان و تولیدکنندگان قارچ است.

قهوه‌ای شدن آنزیمی در قارچ در اثر حمله عوامل میکروبی، ضربات فیزیکی به قارچ و از دست دادن آب و خشکی از جمله عوامل اصلی کاهش ماندگاری قارچ به شمار می روند. در این پژوهش اثر تیمار فراصوت بر کاهش بار میکروبی و افزایش عمر ماندگاری قارچ خوراکی مورد بررسی قرار گرفت.

در این پژوهش قارچ‌هایی با کلاهک بسته با قطر متوسط ۴۰ میلی‌متر با آب مقطر به عنوان شاهد و تیمار فراصوت، هر یک در مدت زمان‌های ۲- ۴- ۶ دقیقه تیمار شدند و پس از نگهداری به مدت 2 هفته در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

نتایج نشان داد که قارچ‌های تیمار شده با امواج فراصوت در مقایسه با قارچ‌های شاهد درجه قهوه‌ای شدن کمتری داشتند که این امر به دلیل کاهش بار میکروبی و کاهش فعالیت آنزیم پلیفنل اکسیداز در اثر این تیمار بود. تیمار فراصوت همچنین با حفظ ساختار غشا و کاهش نشت یونیآن، از دست دادن آب را در مقایسه با شاهد کنترل نمود. اثر تیمار فرا صوت در مدت زمان دو دقیقه بیشتر از مدت زمان‌های بیشتر بود.

با افزایش مدت زمان تیمار آسیب به غشا رخ داده و فرایند قهوه‌ای شدن بیشتر شد. به دلیل از دست آب بیشتر و تغلیظ شیره سلولی ، نمونه‌های شاهد دارای مواد جامد محلول بیشتری در شیره سلولی در مقایسه با نمونه‌های تیمار فرا صوت بودند و در ظرفیت آنتی‌اکسیدانی نمونه‌های شاهد نیز کمتر از نمونه‌های تیمار فرا صوت بود. بنابراین تیمار فراصوت به خصوص در شدت‌های کم  می تواند راهکاری مناسب در افزایش عمر پس از برداشت قارچ خوراکی است.

دانلود فایل اصلی مقاله

جهت آشنایی با بیماری‌های قارچ خوراکی با دانشنامه هاگ همراه باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا