اخبار علمی حوزه قارچ

تاثیر مجیک ماشروم بر روی مغز انسان

سیلوسایبین موجود در قارچ جادویی با ذهن ما چه میکند؟

تاثیر سیلوسایبین موجود در مجیک ماشروم بر مغز انسان

اخیرا تحقیقاتی توسط دانشمندان دانشگاه پزشکی واشنگتن (WUSTL)، در مورد تاثیر مجیک ماشروم بر مغز انسان انجام شده است. نتایج این آزمایشات در مجله معتبر Nature، منتشر شده است.

دکتر نیکو دوزنباخ (Nico UF Dosenbach) متخصص نورولوژی (مغز و اعصاب) و دکتر جاشوا سیگل (Joshua S. Siegel) استاد روانپزشکی، این آزمایشات را رهبری کردند. در کنار آنها دکتر جینجر ای نیکول، دانشیار روانپزشکی نیز حضور داشت.
ترکیب تخصص این افراد، بینشی منحصر بفرد از اثرات سیلوسایبین بر مغز انسان ارائه کرد.

شاید تابحال اکثریت افراد مجیک ماشروم را مانند مواد مخدر، ماده ای نامطلوب میدانستند. اما تحقیقات مدرن دیدگاه متفاوتی را به خصوص در مورد فواید سیلوسایبین نشان می دهد.

در ادامه نگاهی به مقاله تاثیر قارچ جادویی بر فعالیت مغز انسان می اندازیم.

 

سیلوسایبین چیست و چه تاثیری بر عملکرد مغز دارد

سیلوسایبین ماده محرک و روانگردان موجود در انواع مجیک ماشروم است. این ماده بطور موقت شبکه‌ای از نواحی مهم مغز که مربوط به تفکرات درون‌نگر (ادراک، خیال‌پردازی و یادآوری) است را مختل می‌کند.
این قسمت از مغز انسان به عنوان شبکه حالت پیش فرض (DMN) شناخته می شود. شبکه حالت پیش فرض، مجموعه ای از نواحی به هم پیوسته مغز است که زمانی فعال می شوند که مغز روی چیز خاصی کار نمیکند. این شبکه نواحی از مغز  شامل: تالاموس، مخچه و هیپوکامپ را در بر می گیرد.

شبکه DMN تحت تأثیر سیلوسایبین، هماهنگی خود را از دست میدهد. در این حالت حس زمان و مکان، در افراد منحرف میشود. همچنین احساس ارتباط فرد با دنیای اطراف مختل میگردد.
این اختلال باعث تحریف در ادراک فضا، زمان و انحلال نفس میشود. بنابراین منجر به تجربیات ذهنی جدید و عجیبی می‌شود که توسط مصرف کنندگان گزارش می‌شود. در این حالت ذهن انسان عملکرد انعطاف پذیرتری از خود نشان میدهد.

از این حالت انعطاف پذیری، میتوان برای درمان اختلالات مغزی نظیر افسردگی، وسواس فکری، اضطراب بعد از حادثه (PTSD)، بی اشتهایی عصبی و ترک اعتیاد بهره برد.

شبکه DMN پس از از بین رفتن اثر سیلوسایبین، دوباره به حالت عادی باز میگردد. اما تغییرات ظریفی در عملکرد آن بوجود آمده که برای هفته ها ماندگار است و ادامه می یابد. اختلال پایدار در شبکه DMN، منجر به بینش های شخصی عمیق و پیشرفت های عاطفی در ذهن فرد است. محققین با نظارت دقیق و تمرکز بر این حالات، درمان های نوآورانه ای را برای سلامت روان ابداع کرده اند.

 

استفاده از اختلالت ناشی از قارچ جادویی

بخش بزرگی از اختلالات روانی، ریشه در تفکر درون‌نگرانه مانند خیال‌پردازی و یادآوری دارد. این مناطق از مغز، به افراد کمک می‌کند تا هویت خود را توصیف کنند.

بعد از مصرف سیلوسایبین عملکرد مغز انسان دگرگون و انعطاف پذیر میشود. اما پس از چند ساعت تاثیر مجیک ماشروم بر مغز از بین خواهد رفت. اما یک اثر خفیف از آن باقی می ماند. این تاثیر باقیمانده دقیقا همان چیزی است که دانشمندان میخواهند از آن برای درمان استفاده نمایند.

دکتر دوزنباخ در اینباره میگوید: ما نمی‌خواهیم که شبکه‌ مغزی فرد برای روزها از بین برود. اما از طرفی هم نمی‌خواهیم همه چیز فوراً به حالت قبل بازگردد. ما میخواهیم قارچ جادویی اثری داشته باشد که به اندازه کافی طول بکشد. تا از این زمان برای ایجاد تغییرات دلخواه و درمان استفاده نماییم.

سیلوسایبین باعث ایجاد انعطاف پذیری عصبی در قشر هیپوکامپ مغز میشود. هنوز مشخص نیست که تغییرات شبکه مغز انسان، چگونه با اثرات ذهنی و ماندگار داروهای روانگردان مرتبط است. بنابراین ما به تحقیقات خود ادامه خواهیم داد.

این یافته‌ها تحول بزرگی برای توسعه درمان‌های مبتنی بر سیلوسایبین برای بیماری‌های روانی محسوب میشود.

 

نحوه مطالعه تاثیر سیلوسایبین بر روی مغز

برای بررسی تاثیر مجیک ماشروم بر روی مغز، محققان هفت فرد بالغ و سالم را برای مصرف دوز بالایی از سیلوسایبین و متیل فنیدات (شکل عمومی ریتالین که برای درمان بیش فعالی استفاده میشود) تحت شرایط کنترل شده، فرا خواندند.

این افراد با در نظر گرفتن شرایط ایمن توسط کارشناسان آموزش دیده، تحت تاثیر 25 میلی گرم سیلوسایبین و 40 میلی گرم متیل فنیدات، قرار گرفتند.

سپس از شرکت کنندگان، ​​18 اسکن مغزی عملکردی (MRI) انجام شد. این اسکن ها قبل از مصرف، حین تاثیر، بعد و طی چند هفته آتی برای ردیابی اثرات داروها بر مغز انجام شد. همچنین یکسری آزمایش و اسکن نیز 6 ماه و یکسال بعد، با تجویز دوز جدید سیلوسایبین بر روی آنها صورت گرفت.
به علاوه این آزمایش یکبار هم بر روی یک گروه 4 نفره تکرار شد.

نتایج بدست آمده به محققان اجازه داد تا داده های دقیقی را در مورد چگونگی تأثیر مجیک ماشروم بر عملکرد شبکه های مغز جمع آوری کنند.

الگو نرمال نقشه حرارتی مغز انسان قبل از مصرف سیلوسایبین
الگو نرمال نقشه حرارتی مغز انسان قبل از مصرف سیلوسایبین

اثر انگشت مغزی

محققان میگویند که شبکه عملکردی مغز هر فرد به اندازه اثر انگشت، متمایز است.

توانایی سیلوسایبین،پاک کردن موقت “اثر انگشت شبکه مغزی” یک فرد است. یعنی مجیک ماشروم و دیگر روانگردان ها شبکه‌ها را چنان تحریف میکند که در زمان تاثیر سیلوسایبین، افراد را نمی‌توان از طریق اسکن مغز آنها شناسایی کرد.

دکتر دوزنباخ می‌گوید: مغز افراد بعد از مصرف قارچ جادویی، بیشتر به یکدیگر شباهت پیدا میکند. زیرا فردیت آنها بطور موقت از بین رفته است. این امر در سطح روانشناسی، تعبیر آنچه در مورد از دست دادن حس منیت فرد است. افراد بعد از مصرف مجیک ماشروم، حالات عرفانی را تجربه میکنند و گویی از قالب انسانی خود خارج میشوند.

 

اسکن مغز در هنگام تاثیر سیلوسایبین

چرخش رنگارنگ موجود در اسکن، در واقع نقشه‌ حرارتی تغییرات ایجاد‌ شده در مغز است.

  • طیف رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد در تصویر، نمایانگر انحراف مغز از الگوهای فعالیت عادی‌ است.
  • رنگ‌های آبی و سبز نمایانگر فعالیت عادی مغز هستند.

 

بر اساس این اسکن که نقشه حرارتی مغز را نشان میدهد، فعالیت مغز در حال استراحت افراد، تحت سلطه رنگ های سرد (آبی و سبز) است. اما پس از مصرف سیلوسایبین به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز روشن میشود. این مورد نشان دهنده تغییرات عمیق در فعالیت طبیعی مغز است.

تاثیر قارچ جادویی بر روی فعالیت مغز انسان
روند تغییر فعالیت و دمای درونی مغز انسان تحت تاثیر سیلوسایبین (ماده روانگردان موجود در قارچ جادویی)

طوفان عصبی مغز در اثر مصرف مجیک ماشروم

اسکن حرارتی نشان می‌دهد که وقتی فردی تحت تاثیر روانگردان است، چه اتفاقی برای مغز می‌افتد.

مطالعات نشان داد که سیلوسایبین با اتصال به سلول های مغزی حساس به سروتونین (یک پیام رسان شیمیایی)، فعالیت مغز را دگرگون میکند.
سیلوسایبین سیگنال دهی گلوتامات و متابولیسم گلوکز را افزایش می دهد. قدرت سیگنال های الکتروفیزیولوژیکی را بطور کلی کاهش می دهد. همچنین نوسانات همودینامیک را کاهش می دهد.  به علاوه جداسازی بین شبکه های عملکردی را نیز کاهش میدهد.

تغییر فعالیت مغز در اثر مصرف سیلوسایبین، 3 برابر از تاثیر متیل فنیدات، بیشتر بود!

 

چگونگی تاثیر سیلوسایبین بر عملکرد مغز انسان

یافته های این مطالعه نشان داد که سیلوسایبین باعث ایجاد تغییرات عمیق و گسترده در شبکه های عملکردی مغز میشود. این تغییرات دائمی نبودند، اما به اندازه کافی طولانی بودند تا برای روند درمانی سلامت روان مفید باشند.

پس از مصرف قارچ جادویی، شبکه DMN بطور موقت دچار عدم هماهنگی میشود. این سیستم برای توانایی مغز برای فکر کردن درباره خود و ارتباط با جهان پیرامون، ضروری است. این شبکه معمولاً زمانی که مغز بر روی یک کار خاص متمرکز نیست، فعال میشود.
ناهماهنگی در شبکه DMN (شبکه حالت پیش‌فرض)، یک تجربه روانگردان را القا میکند.

پس از از بین رفتن اثر دارو، DMN مجدداً هماهنگی خود را بازیابی کرد. اما تفاوت‌های کوچکی با اسکن‌های پیش از تاثیر سیلوسایبین در آن به چشم میخورد. نتیجه درازمدت این تغییرات، دریافت های مغز را انعطاف‌پذیرتر می‌کند. این حالت متواند بطور بالقوه به وضعیت سالم‌تر روانی منجر شود.

در واقع سیلوسایبین اتصالات را در مغز انعطاف پذیرتر میکند. این روند به افراد کمک میکند بر “الگوهای ناسازگار سفت و سخت” فکری و رفتاری غلبه کنند. یعنی سیلوسایبین می‌تواند دری را برای تغییر باز کند و به درمانگر اجازه دهد تا بیمار را راهنمایی کند.

بر اساس نتایج آزمایش، چنین تغییراتی در افرادی که ریتالین مصرف کردند، مشاهده نشد.

دسترسی بیشتر به احساسات درونی

اسکن های بعد افزایش اتصالات به هیپوکامپ قدامی (قشر جلوی پیشانی) را که مسئول حافظه عاطفی، ادراک و تخیل است، نشان داد. بخش‌هایی از شبکه DMN، که بر حس شخص، زمان و مکان تأثیر می‌گذارد، نیز در اسکن‌ها روشن تر از قبل بود.
اتصالات بین شبکه DMN و هیپوکامپ قدامی مغز، تا حداقل 3 هفته بعد از مصرف قارچ جادویی ادامه داشت.

توضیح عکس: تصویر سمت چپ مغز را تحت تاثیر سیلوسایبین، در اوج فعالیت نشان می دهد. فعال ترین مناطق اتصال مغز به رنگ قرمز و نارنجی دیده می شوند.
اسکن‌های سمت راست نشان میدهد که در روزهای پس از مصرف مجیک ماشروم، بیشتر شبکه‌های مغز به حالت عادی بازگشته است. اما تغییراتی نیز نسبت به قبل از مصرف قارچ جادویی در ان مشاهده میشود که برای مدتی ماندگار است. نقاط قرمز و زرد، تغییرات بجامانده بر روی مغز، پس از مصرف سیلوسایبین هستند.

نقشه حرارتی تغییرات ماندگار بر روی مغز انسان بعد از مصرف قارچ جادویی
نقشه حرارتی تغییرات ماندگار بر روی فعالیت مغز انسان بعد از مصرف سیلوسایبین (قارچ جادویی)

 

داده های دقیق در مورد پتانسیل درمانی داروها

دکتر نیکول در اینباره میگوید: داروهای ضدافسردگی هم مانند سیلوسایبین، شبکه DMN را هدف قرار می دهند. ترکیبات داروها سعی می کنند “حلقه افکار منفی یا تفکرات تکراری” که منجر به افسردگی  و وسواس فکری است را قطع کنند. اما داروهای ضدافسردگی بسیار کندتر از روان‌گردان‌ها عمل می‌کنند.

آزمایشات بالینی نشان داد که 1 الی 2 دوز سیلوسایبین می‌تواند تغییرات چشمگیر و طولانی‌مدتی را در افراد دارای افسردگی مقاوم به درمان، ایجاد کند. داروهای ضد افسردگی سنتی معمولا بر روی این بیماران جواب نمی‌دهد.

در روانپزشکی فعلی، اغلب مشخص نیست که چه کسی باید چه داروی خاصی و چه میزان دوز مناسب را دریافت کند. در نتیجه، پزشکان در نهایت داروهای متعددی را امتحان می‌کنند. دوز دارو را نیز با جواب بیمار به درمان، تنظیم می‌کنند.

دکتر نیکول ادامه میدهد: ما توانستیم با اسکن حرارتی مغز، اطلاعات بسیار دقیقی در مورد تاثیر مجیک ماشروم در هر فرد بدست آوریم. استفاده از این روش جدید به محققان این امکان را می‌دهد تا عواملی را شناسایی کنند که تعیین می‌کنند چه کسی از یک دارو سود می‌برد و چه کسی نه.
استفاده از اسکن حرارتی مغز می تواند به استفاده بهتر از داروها کمک کند. همچنین بطور قابل توجهی توسعه درمان روانپزشکی را تسریع کند.

خم کردن ذهن و بازسازی شبکه های مغزی

سیلوسایبین با عدم هماهنگ سازی DMN و ایجاد تغییرات پایدار و غیر دائمی، به عنوان یک درمان بالقوه برای شرایط سلامت روانی نویدبخش است.

قارچ جادویی در کوتاه مدت، یک تجربه روانگردان ایجاد می کند. اما نتیجه درازمدت آن انعطاف‌پذیرتر کردن مغز است. یعنی روان‌گردان تقریباً شما را به انسانی متفاوت تبدیل می‌کند.
این تغییرات به عنوان یک تنظیم مجدد شبکه مغزی،عمل می کند. بنابراین به افراد مبتلا به افسردگی، امکان می دهد اتصال مغزی سالم تر و پویاتر را دوباره به دست آورند.

روان‌گردان‌ها، با استفاده از تجربه‌ی قوی تجسم (یا تصور)، تحریف زمان، مکان و ایجاد احساس جدایی از خود، بخش مهمی از فرآیند درمان بیماریهای روانی هستند.

اسکن‌ها نشان می‌دهد که تاثیر درمان با مجیک ماشروم بر روی مغز، در برخی موارد دائمی نیست. بنابراین درمان با سیلوسایبین، ممکن است ماندگار نباشد و به تمدید مجدد نیاز باشد.

نقشه حرارتی مغز تحت تاثیر مجیک ماشروم (سیلوسایبین)
روند تغییر فعالیت و دمای درونی مغز انسان تحت تاثیر سیلوسایبین (ماده روانگردان موجود در قارچ جادویی)

آینده درمان با قارچ جادویی

دکتر سیگل نویسنده ارشد مقاله، میگوید: سیلوسایبین هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان افسردگی یا هر بیماری دیگری تایید نشده است. زیرا تحقیقات بیشتری برای درک اثرات و عوارض آن در طولانی مدت مورد نیاز است.

همچنین خوددرمانی با سیلوسایبین نیز می تواند خطرناک باشد. این داروها در صورت تایید، فقط باید تحت راهنمایی متخصصان بهداشت روان آموزش دیده انجام شود.

این زمینه تحقیقاتی نوظهور، جذاب و البته پیچیده است. این پارامترها ما را ترغیب می‌کند که پیامدهای گسترده‌تر آن را برای درمان سلامت روان در نظر بگیریم.

در حالی که یافته‌ها امیدوارکننده هستند، تحقیقات بیشتر و آزمایش‌های بالینی بر روی گروه های بزرگتر برای درک کامل پتانسیل درمانی سیلوسایبین و اطمینان از استفاده ایمن از آن ضروری است. درک پاسخ مغز به سیلوسایبین به دانشمندان و پزشکان این امکان را می دهد تا از پتانسیل آن بهتر استفاده کنند.

با کاوش عمیق تر در کارکردهای پیچیده مغز، ممکن است مسیرهای جدیدی را برای بهبود بیماری های روانی باز کنیم.

این مقاله فقط برای اهداف اطلاعاتی است و به منظور ارائه توصیه های پزشکی نیست!

 

مولف:

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.
منابع: cnn.com و usnews.com و earth.com و stlpr.org و livescience.com
مرجع مقاله (source): https://www.nature.com/articles/s41586-024-07624-5

 

تازه ترین اخبار علمی درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ، مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه