آموزش تولید و پرورش قارچ

شرایط محیطی بعد از خاک دهی و اعمال خاک پوششی

عملیات بعد از خاک دهی نقش بسیار مؤثری در کیفیت و میزان محصول قارچ مزرعه دارد. همچنین شرایط محیطی پس از خاک‌دهی نیز اهمیت فراوانی دارد. شرایط محیطی بعد از خاک دهی در راندومان محصول بسیار تاثیر گذار است.
به وسیله تنظیمات این 2 پارامتر، میسلیوم قارچ از فاز رویشی، وارد فاز زایشی خواهد شد. مراحل بعد از خاکدهی قارچ به شرح زیر است.

شرایط محیطی مناسب و عملیات بعد از خاک دهی

بعد از مراحل مربوط به خاک دهی به کمپوست قارچ، باید بدانیم که بهترین دمای بستر  25-26 درجه سانتیگراد است.

در 4 روز ابتدایی بعد از خاک دهی، خنک کردن سالن با هوای تازه ممکن است. اما کم‌کم قابل اجرا نیست. تنها باید با گردش هوای داخلی این عمل را انجام داد تا از رشد میسلیوم در زیر خاک کاسته نشود. با این عمل باید از تشکیل پین زودتر از زمان معین در درون خاک پوششی جلوگیری کنیم.

علت این پدیده نامناسب ، کاهش چشمگیر غلظت دی اکسید کربن در هوای سالن از بالای 4000ppm به حدود 1500ppm است. استفاده از هوای سیرکوله به میزان 100% در این مقطع برای ایجاد شرایط ایده‌ال رویشی، بسیار کارگشا خواهد بود.

شرایط محیطی

شرایط اقلیمی و محیطی مراحل بعد از خاکدهی قارچ همانند شرایط حاکم بر رشد میسلیوم در کمپوست و فاز رویشی است.

  • دمای کمپوست 25-26 درجه
  • دمای هوای سالن 22 تا 24 درجه
  • رطوبت نسبی 90 الی 95 درصد
  • غلظت دی‌اکسیدکربن بین ۴۰۰۰ تا ۹۰۰۰ ppm

اما خاک پوششی با سرعت و شدت بیشتری نسبت به کمپوست خشک می‌شود و رطوبتش را از دست خواهد داد. بنابراین باید با آبیاری‌های مناسب از نظر زمان و میزان به جبران کاهش رطوبت پرداخت.

بعد از پخش خاک روی بستر کشت (خاک‌دهی)، با آبیاری در چند نوبت به میزان “۵-۷ لیتر در مترمربع” رطوبت خاک را به حد مطلوب برسانید.

جابجایی هوا

میزان جابجایی هوا در اتاق رشد بستگی به اختلاف دمای داخل و بیرون کمپوست دارد. اگر این اختلاف دما کم باشد (دمای هوای داخل سالن پرورش و داخل کمپوست) کم‌ترین جابجایی هوا صورت می‌گیرد که بسیار مطلوب است.

اگر اختلاف دما بالا باشد، بیشترین جابجایی و حرکت در هوای داخل اتاق رشد صورت خواهد گرفت.

 

با هاگ و بخش آموزش تولید و پرورش قارچ همراه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه