بیماری‌ های قارچ خوراکی

کنترل بیماری در مرحله اسپان زنی و اسپانران

خطر انتقال بیماری در مرحله کشت

مرحله اسپان زنی یا کشت از حیث آلوده شدن بستر به بیماری های قارچی و  ویروسی  مرحله بسیار حساس و خطرناکی است.

هاگ- در مرحله اسپان زنی، ضمن شستشو و ضدعفونی کامل سالن کشت، محوطه اطراف سالن کشت نیز باید کاملا پاک و با محلول ضدعفونی مناسب (فرمالین 2%)  ضدعفونی شود .

درصورتی‌که سالن تلقیح کمپوست یا سالن کشت محصور  و سربسته نباشد بهتر است تا این محل حتی الامکان  نزدیک به زمان کشت  شستشو و ضدعفونی گردد .در سالن کشت سرپوشیده ومحصور توصیه می شود تا شب قبل از کشت سالن و ادوات آن شستشو و با محلول مناسب ضدعفونی شود. این سالن برای ایجاد شرایط مطلوب در حین کشت ضمن ایجاد فشار مثبت در آن باید دارای تهویه مناسبی نیز باشد.

بهداشت تجهیزات

ضروری است که تمام تجهیزات کشت بلافاصله قبل از بذر زنی و در روز استفاده کاملاً تمیز و پاک شوند. بهترین راه ضدعفونی، اسپری کردن این ابزارها با ضدعفونی‌کننده ها ای است که قدرت خورندگی فلز نداشته باشد. ضدعفونی‌کننده های  فنولی، معمولاً در غلظت ۴% درصد یا ترکیب گلوتارآلدهید برای این عملیات مناسب هستند.

کیسه های اسپان و مکمل ها بایستی کاملاً تمیز بوده و با دست و دستکش‌های تمیز جابجا شوند. دستکش‌ها را در فواصل زمانی منظم ضدعفونی کرده و کارگران مربوط به محل بذر زنی بایستی لباس کار تمیزی بر تن داشته باشند

کنترل بیماری در مرحله اسپانران

هوای فیلتر شده باید در تونل های فاز دوم تولید کمپوست و سالن کشت وارد شود. هوا را می‌توان توسط سیستم های تهویه مدار بسته‌ که مجهز به کویل های خنک‌کننده در سالن کشت به  چرخش درآورد و از این طریق است که می توان دمای هوای سالن کشت را با کمترین انرژی تنظیم کرد.

درمزارعی که از سیستم‌های تهویه بسته استفاده می‌شود می توان از غلظت گاز دی‌اکسید کربن سالن کشت بعنوان شاخصی از نحوه کار دستگاه هواساز سالن بهره برد. غلظت پایین گاز دی‌اکسید کربن نشان‌دهنده این است که سیستم تهویه دچار نشتی بوده و هوای تازه به داخل آن راه پیدا می‌کند. سالن‌های اسپانران وکانال های هوادهی نیز بایستی کاملاً ضدعفونی شوند.

روش های سنتی

در طی اسپانران به روش قدیمی و سنتی می‌توان سطح کمپوست را با روزنامه یا ورق های نایلونی پوشاند تا ضمن ممانعت از ورود عوامل بیماری زا به بستر و کمپوست، مانع از تبخیر رطوبت کمپوست خواهد شد.

استفاده از روزنامه بهتر از نایلون است زیرا رطوبت را به خود جذب کرده و از بیش‌ازحد خیس شدن سطح کمپوست خواهد کاست. روزانه را بایستی در مرحله اول خیس کردن، با محلول فرمالین 2%مرطوب کرد تا اسپورها و عوامل اختمالی آلوده ساز که بر روی سطح آن قرار دارند، کشته شوند و از آن به بعد بر اساس نیاز بستر اقدام به خیس کردن روزنامه ها با آبپاش ویژه آبیاری نمود.

با هاگ همراه باشید تا در مورد بیماری‌های قارچ خوراکی بیشتر بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *