دانستنی‌ها درباره قارچ

باتری خارق العاده تهیه شده از قارچ های موجود در طبیعت

باتری خارق العاده تهیه شده از قارچ های موجود در طبیعت، به گزارش هاگ، محققان فیبرهای کربنی را ابداع کردند که قابلیت چشمگیری به لحاظ کارایی نسبت به الکترودهای گرافیتی معمول امروزی دارد. موضوع جالب توجه در مورد این الکترودها این است که فیبرهای کربنی از قارچ های وحشی بدست آمده اند. این فیبرها بوسیله نانوفیبرهای اکسید کبالت تغییر یافته است. قارچ مورد استفاده در این مطالعه با نام علمی Tyomyces fissilis شناخته می شود. این قارچ بیماریزای گیاهی در شمال آمریکا بوده و به رنگ های سفید، کرم و یا زرد دیده می شود و خوراکی نیز نمی باشد.

دلیل استفاده ازاین قارچ به عنوان پایه الکترود باتری بهبود عملکرد باتری ذکر شده است. ابزارهای جدید امروزی بسیار به نیرو وابسته هستند و جستجوی فناورانه برای تولید خروجی انرژی و قدرت بهتر در حال اجرا است. مورد ذکر شده از موارد بسیار مهمی است که باید ابزارهای الکترونیکی بدان لحاظ ارتقا یابند.

در قارچ های وحشی شبکه ای از فیبرهای به هم متصل وجود دارد که آنرا گزینه بسیار مناسبی برای بکارگیری قسمت آندباتری می نماید. ترکیب کربن بدست آمده از قارچ با نانو فیبر اکسید کبالت اثر همیاری در ارتقاء سطح انرژی خروجی را به همراه داشته است. در آزمایشات انجام گرفته این باتری هیبریدی ظرفیت تولید 530 میلی آمپر ساعت به ازای هر گرم را از خود به نمایش گذاشته که این معادل 150 درصد کارایی بهتر نسبت به باتری های گرافیتی مشابه می باشد. اضافه نمودن نانوفیبرها منجر به افزایش ذخیره لیتیوم در زمان شارژ دوباره می شود. باتری ها با دو الکترود به نام آند و کاتد کار می کنند. یونهای لیتیوم هنگام شارژ مجدد در آند ذخیره می شوند. تحقیقات امروزی بهبود عملکرد این ذخیره سازی را مرکز توجه خود قرار دادند. علت انتخاب قارچ نیز این بوده است که این قارچ فیبرهای زیاد و مناسبی را داراست علاوه برا اینکه به لحاظ هندسی و شکلی این فیبرها بصورت طبیعی کمک به خاصیت هدایت کنندگی می نمایند. فیبرهای کربنی و ذرات اکسید کبالت دارای قابلیت هدایت الکترونیکی هستند که این امر به علت مشارکت هر دو در باتری جدید ظرفیت هدایت را بالا می برد. به گفته محقق راهنما پرفسور ویلاس در مجله Controlled Environments، این مطالعه در دانشگاه پردو (ایالت ایندیانا) انجام گرفته و در مجله شیمی و مهندسی پایدار نیز با عنوان Wild Fungus Derived Carbon Fibers and Hybrids Anodes as Anodes for Lithium Ion Batteries  به چاپ رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *