بیماری‌ های قارچ خوراکی

بلوغ نارس قارچ + دلایل به وجود آمدن

بلوغ نارس قارچ، باز شدن کلاهک قارچ قبل از رسیدن به‌اندازه‌ی طبیعی و در زمانی که کلاهک قارچ کوچک است از مواردی است که برای پرورش‌دهندگان قارچ سؤال‌برانگیز است.

این‌گونه قارچ‌ها عموما در انتهای فلاش‌ها دیده می‌شوند و عمدتا قارچ‌های بی‌کیفیت و کم‌وزن هستند و بعضا کلاهک آنها نرم و حالت چوب پنبه ای به خود می گیرند.

اگر چه این موضوع از سوی تولید کنندگان فارچ مطلوب به شمار نمی آید ولی با کاهش رسیدن مواد غذایی و آب به کلاهک قارچ، این رخداد بعنوان یک واکنش طبیعی از سوی قارچ قلمداد شده و با این واکنش قارچ سعی میکند سریعتر از خود نسل بعد را بجا بگذارد.

دلایل متعددی در تشکیل این قارچ ها بر روی بستر وجود دارد .

  • مهمترین دلیل آن تعداد پین های پیش از حد بر روی بستر در اوایل فلاش ها است که علت آن خطا در انجام صحیح عملیات هوادهی، خطا در تنظیم شرایط اقلیمی سالن در انتهای فلاش 1 و حتی خطا در زمان آبیاری در انتهای فلاش1 و حجم آب ابیاری است. رقابت قارچ ها برای دستیابی به آب و مواد غذایی در این شرایط بسیار محتمل است که در نتیجه قارچ های ضعیف و کوچک تر دچار این معضل خواهند شد.
  • دلیل دیگر آن کمبود آب در بستر (خشکی بستر) در طول دوره برداشت است.
  • کم دقتی پرسنل برداشت در حین برداشت که سهوا باعث قطع ارتباط پایه برخی از قارچ از بستر می شود در حالی که  قارچ هنوز بر روی بستر به حالت ایستاده قرار دارد. این معضل در  زمانی که تراکم قارچ بر روی بستر زیاد بوده و قارچ چین سعی در باز کردن خوشه های متراکم قارچ را دارد، به کرات مشاهده می شود .
  •   برخی بیماری ها نظیر بیماری ویروسی فرانسوی La france یا حتی بیماری باکتریایی مومیایی نیز  می توانند علائمی نظیر موضوع مورد بحث ایجاد کنند.
با هاگ و بخش بیماری‌های قارچ خوراکی همراه باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا