بیماری‌ های قارچ خوراکی

چگونگی شناسایی آفات و بیماری های قارچ ها

شناخت روش های مبارزه با آفات

شناسایی آفات برای تولید محصول خوب از حیث کیفیت و کمیت شناسایی و کنترل بیماری آفات وآگاهی بر روش های مبارزه آنها بسیار موثر و مفید است .

عموما شناسایی آفات و بیماری ها عموما در چند مرحله انجام می شود. قدم اول بررسی دقیق و جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشکل مشاهده‌شده است. در برخی از موارد، همین مرحله برای شناسایی عامل ایجادکننده اختلال کفایت می‌کند.

در موارد دیگر، به‌منظور شناسایی عامل ایجادکننده اختلال به بررسی‌های آزمایشگاهی نیاز داریم و انجام آنالیزهای شیمیایی و بیولوژیکی ضروری خواهد بود.

جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بیماری و شناسایی آفات

پاسخ به سؤالات زیر اطلاعاتی را در اختیار خواهد گذاشت که ممکن است بلافاصله منجر به کشف عامل ایجادکننده اختلال گردیده یا حداقل اجرای بررسی‌های آزمایشگاهی را تسهیل می‌کند:

۱. آیا علائم تاکنون درجایی توصیف‌شده‌اند؟

۲ .چه زمانی این اختلال برای اولین بار در مزرعه یا کارخانه تولید قارچ دیده شد؟

۳. پراکنش اختلال هم در مزرعه و هم در میان محصول مبتلا شده به چه صورت بوده است؟

۴ .آیا این اختلال در ارتباط با کمپوست یا خاک‌پوششی بوده یا با استعمال ماده خاصی در ارتباط بوده است؟

۵. آیا بررسی‌های آزمایشگاهی روی قارچ‌های تحت تأثیر اختلال و یا مپوست انجام‌شده است؟

۶. آیا این اختلال فقط به یک اسپان محدود بوده یا همه اسپان ها چنین اختلالی را نشان داده‌اند؟

۷. آیا در مورد محصول تحت تأثیر اختلال، تیمار متفاوتی نسبت به محصول سالم صورت گرفته است؟

۸. آیا کنترل شرایط دمایی و رطوبتی برای محصول تحت تأثیر اختلال انجام‌شده است؟

۹. آیا برای کنترل آفات و بیماری از آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها استفاده‌شده و در صورت استفاده، میزان کاربرد آن به چه
صورت بوده است؟

بررسی سایر فاکتورها

فاکتورهای دخیل دیگر در تولید قارچ را می‌توان به همین روش موردبررسی قرارداد مثلاً شرایط محیطی چه در داخل و چه در بیرون، روش‌های مورداستفاده در تولید کمپوست قارچ و خاک‌پوششی ، اقدامات بهداشتی عمومی که در مزرعه اجرا می‌شود و روش‌های بکار بردن آفت‌کش‌ها را مدنظر قرارداد.

اگر تغییرات در مورد هر یک از این فرایندها انجام شود، بایستی به آنها شک نمود. نتایج به‌دست‌آمده از آزمایش در آزمایشگاه و تجزیه‌وتحلیل آن می‌تواند این اطلاعات را تکمیل نماید.

در اغلب موارد یک روش منظم و سیستماتیک منجر به شناسایی یا حداقل نشان دادن مشکل احتمالی خواهد شد. در برخی موارد، مخصوصاً زمانی که مطالعات محدود به یک رخداد و اتفاق در فارم باشد نمی‌توان به جواب رسید. گاهی آفات و بیماری‌های که شناسایی آنها دشوار است زمان ریشه‌یابی می‌شوند که در فارم این اختلال بیشتر شیوع پیدا می‌کند و تجزیه‌ و تحلیلی از چند تولیدی مختلف نشان می‌دهد که برخی از این فاکتورها در همه این فارم ها مشترک هستند.

عامل زنده

زمانی که عامل به وجود آورنده اختلال موجود زنده باشد شناسایی آن راحت تر خواهد بود. سرعت شناسایی، به موجود مورد بررسی و توانایی مشاهده آن بستگی دارد. بیماری گرهایی که برای پرورش قارچ جدید هستند بایستی در ابتدا روی محصول قارچ به‌صورت آزمایشی تلقیح شوند تا علائم ناشی از آنها مشاهده شود و پس از انجام این مرحله با اطمینان به بحث در مورد بیماری و عامل ایجادکننده بیماری پرداخت.

شناسایی عوامل اخلال‌گر غیرزنده دشوارتر است و تنها راه شناسایی عامل ایجادکننده اختلال، در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای احتمالی دخیل در ایجاد اختلال و استفاده از یک روش سیستماتیک برای شناسایی آن است. در برخی مواقع می‌توان فرضیات را با به اجرا  درآوردن در واحدهای آزمایشی تولید، آزمایش نمود. درصورتی‌که علائم اختلال دوباره تولید شود نتیجه آزمایش مثبت خواهد بود. اما گرفتن نتایج منفی به این معنی نیست که فاکتورهای احتمالی و مورد آزمایش در ایجاد اختلال دخالت نداشته باشند.

اگر عامل ایجاد کننده اختلال، نتیجه برهمکنش بین فاکتورهای مختلف و مراحل رشدی قارچ باشد شبیه‌سازی و تکرار دوباره این حالت بسیار دشوار  خواهد بود.

با ما در دانشنامه صنعت قارچ، هاگ همراه باشید تا بیشتر در زمینه بیماری‌های قارچ خوراکی بدانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا