آموزش تولید و پرورش قارچ

نحوه پرورش قارچ در سطل

طرز کشت قارچ صدفی در سطل پلاستیکی

چگونه با سطل پلاستیکی در خانه قارچ پرورش دهیم؟

حتما تا به حال درباره پرورش قارچ در سالن یا کانتینر مطالب زیادی را خوانده‌اید، اما کشت در سطل شاید برای شما جدید باشد. ما به شما آموزش می‌دهیم از 5 یا 10 سطل شروع کنید و به مزرعه‌ای با بیش از صدها سطل برسید که برای سرویس‌دهی به چندین رستوران و بازار محلی کافی باشد.

قارچ‌ها را می‌توان در هر شکل و اندازه‌ای روی ظروف، روی طیفی از مواد، روی طیفی از مواد آلی مرده یا فاسد، مانند کود دامی، کاه، خرده چوب و حتی تفاله قهوه پرورش داد. تکنیک استفاده از سطل، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای رشد سریع و قابل پیش‌بینی قارچ صدفی است. این روش پایدار بوده، برای مبتدیان مناسب است و می‌شود به راحتی آن را ارتقا داد.

ما به شما یاد می‌دهیم که چگونه سطل‌ها را تهیه و آماده کنید، بستر خود را پاستوریزه نمایید، سپس تلقیح و سطل‌های خود را با انکوباتور آماده کنید و در نهایت، نحوه برداشت بهترین قارچ خوراکی خود را توضیح خواهیم داد. ما دستورالعمل واقعی را به شما می‌دهیم تا بتوانید از چند سطل در خانه به یک مزرعه قارچ تجاری ارتقا پیدا کنید.

آنچه شما برای پرورش قارچ نیاز دارید

  • سطل 5 گالنی با درب یا هر نوع دیگری از ظرف پلاستیکی که قابل مهر و موم شدن باشد.
  • مته با بیت ½ اینچی
  • نی خرد
  • مالچر برگ یا کاه خرد کن
  • سطل زباله پلاستیکی بزرگ، سطل زباله، یا ظرف فله متوسط ​​(IBC) برای مقیاس تجاری
  • بلوک خاکستر یا وزن دیگر
  • اسپان قارچ (خاک اره یا غلات)
  • PH متر
  • آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم)
  • کیسه های پیاز 10 پوندی
  • خط کش
  • دستکش لاستیکی
  • کیسه زباله مات یا چادر رشد مخفی
پرورش قارچ در سطل
وسایل مورد نیاز برای پرورش قارچ در سطل

روش پرورش قارچ در سطل

مرحله1: سطل مناسب را انتخاب و آماده کنید

یک سطل نو 5 گالنی دردار را به راحتی از فروشگاه ابزار فروشی یا پلاستیک‌فروشی محل‌تان تهیه کنید یا شاید بتوانید آن را به صورت رایگان هم از یک رستوران یا فروشگاه غذا بگیرید. اغلب در این رستوران‌ها چنین سطل‌هایی وجود دارد که دور انداخته می‌شود.

سطل را کاملا بررسی و تمیر کنید تا احتمال آلودگی در فرآیند پرورش قارچ و باردهی وجود نداشته باشد. با استفاده از یک مته ½ اینچی، سوراخ‌‌هایی را به شکل الماس در اطراف سطل خود ایجاد کنید. خوبی این مته ایجاد سوراخ‌‌هایی است که هم به اندازه کافی بزرگ هستند که قارچ‌ها از آن میوه بدهند، هم اما آنقدر بزرگ نیستند که اجازه بدهند بستر در حین رشد قارچ خشک شود.

نحوه پرورش قارچ در سطل
نحوه پرورش قارچ در سطل

مرحله 2: انتخاب و پاستوریزه کردن بستر

قارچ‌ها دوست دارند از مواد آلی مرده یا در حال پوسیدگی تغذیه کنند و به راحتی روی انواع بسترهای تجاری موجود از جمله کود، کاه، خاک اره، گلوله‌های چوب و حتی تفاله قهوه رشد می‌کنند. کاه برای قارچ صدفی عالی عمل می‌کند. هم ارزان است و هم به راحتی از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی و لوازم خانگی قابل خریداری است.

برای رشد بهتر، کاه را با استفاده از مالچر برگ یا ماشین چمن‌زنی کاملا خرد کنید.

برای اینکه قارچ‌ها نسبت به کپک‌ها و باکتری‌های رقیب امکان رشد پیدا کنند، باید کاه را پاستوریزه کنید تا هر گونه آلودگی را از بین ببرید. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، ولی ما از پاستوریزاسیون در آب سرد با آهک هیدراته استفاده می‌کنیم

با پر کردن یک سطل پلاستیکی بزرگ، سطل زباله تمیز، یا ظرف فله متوسط ​​(IBC) با آب شروع کنید. پس از پر شدن، آهک هیدراته را به آرامی به آب اضافه کنید تا PH آن را از تقریباً خنثی به 12.5 افزایش یابد.

هم‌ زدن آب

از یک قاشق بزرگ یا ملاقه برای هم‌زدن آب استفاده کنید و در حین اضافه کردن آهک، به طور مداوم PH را با PH متر چک کنید. هنگامی که مخلوط آب و آهک به pH 12.5 رسید، آماده پاستوریزه کردن کاه شما است.

به طور جداگانه، چند کیسه پیاز 10 پوندی را با نی خرد پر کنید و هر کدام را روی ترازو وزن کنید. به وزن متوسط ​​هر یک از کیسه‌های پر از نی خشک خرد را توجه کنید.

این در مراحل بعدی برای تعیین میزان رطوبت کاه مفید خواهد بود. استفاده از کیسه‌های پیاز غوطه‌وری را تسهیل می‌کند و همچنین تعیین رطوبت نهایی بستر قارچ را قبل از تلقیح بسیار آسان تر خواهد نمود. پس از رسیدن به pH مورد نظر، کیسه‌های پیاز را زیر آب قرار دهید و از یک بلوک خاکستر استفاده کنید تا آنها را زیر آب نگه دارید.

آنها باید در طول شب، حداقل 12 ساعت در زیر آب بمانند تا فرآیند پاستوریزاسیون کامل شود.

مرحله 3: زیرلایه را بردارید و تخلیه کنید، میزان رطوبت را تعیین کنید

صبر کنید تا بستر یک شب یا بیشتر خیس بخورد و به اندازه کافی هیدراته و پاستوریزه شود.  کیسه‌ها را از آب خارج کرده و آنها را در جایی قرار دهید تا 12 الی 24 ساعت دیگر خشک شوند.  اگر در داخل خانه هستید، یک آبکش کفایت می‌کند

قارچ صدفی دوست دارد که سطح زیرلایه آنها حداقل 50 درصد رطوبت داشته باشد. اگر بستر خیلی مرطوب باشد، احتمال رشد باکتری های بی هوازی وجود دارد، اما اگر خیلی خشک باشد، قارچ ها به خوبی رشد نمی کنند.

هنگامی که ترازو دو برابر وزن خشک را نشان داد، به رطوبت خوبی رسیده و زمان تلقیح فرا می‌رسد.

مرحله 4: اسپان را به زیرلایه بستر اضافه کنید

تلقیح سطل شما به سادگی شامل ترکیب بستر با اسپان خاک اره است. مقدار اسپان که باید برای به حداکثر رساندن محصول به بستر خود اضافه کنید، به عنوان نرخ اسپانینگ شناخته می‌شود و یک کیسه 2 کیلوگرمی غلات یا خاک اره برای همین مقدار کاه خرد شده در یک سطل 2 کیلوگرمی کافی است.

در صورت تمایل می‌توانید با 2 کیلوگرم اسپان در هر سطل شروع کنید. بین سرعت اسپانینگ و سرعت و قابلیت اطمینان کلونیزاسیون یک رابطه مستقیم وجود دارد. یک نکته مهم برای مبتدیان در مورد اسپانینگ این است که غالبا بیش از حد از اسپان استفاده می‌کنند.

قبل از پرکردن سطل‌ها، حتما آنها را با 70% ایزوپروپیل یا با غوطه‌ور کردن در آب تصفیه‌شده با کمی سفیدکننده ضدعفونی کنید. تخم‌ریزی و کاه خود را به صورت دستی روی یک میز ضدعفونی شده یا با ایجاد لایه‌های متناوب از بستر ترکیب کنید و در یک سطل اسپانینگ کنید تا سطل پر شود. در صورت ایجاد لایه‌های متناوب، از 3.5 سانتی‌متر کاه و سپس یک لایه نازک اسپان استفاده کنید.

  • توجه: اگر کاه اسپانینگ شده اضافه‌ای دارید، که برای پرکردن یک سطل اضافی کافی نیست، می‌توانید آن را در یک ظرف کوچکتر مانند سطل ظروف، کارتن شیر یا قوطی حلبی قرار دهید. احتمالاً در آن‌ها هم می‌توانید قارچ صدفی سالم و خوش طعمی دریافت کنید.

مرحله 5: اجازه دهید سطل در یک مکان خنک و تاریک کلونیزه شود

هنگامی که سطل تلقیح شد، آن را درپوش بگذارید و دور از نور مستقیم خورشید، ترجیحاً در مکانی خنک (بین صفر تا 20 درجه سانتیگراد) مانند زیرزمین یا گاراژ خنک قرار دهید. قارچ‌های صدفی صورتی به دمای کلونیزاسیون بالاتر از 15 درجه فارنهایت نیاز دارند. در حالی که برخی از قارچ‌های صدفی آبی مقاوم به سرما دمای نزدیک به انجماد را ترجیح می‌دهند.

الزامات خاص برای اسپانینگ قارچ خاص خود را رعایت کنید. در طول فرآیند رشد، مهم است که سطل خشک نشود. یک راه آسان برای جلوگیری از این امر این است که کیسه زباله را روی سطل قرار دهید و مثل یک چادر آن را بپوشانید. این کار به قارچ‌ها اجازه تنفس می‌دهد و در عین حال به حفظ رطوبت داخل سطل کمک می‌کند. بسته به دما، سرعت اسپانینگ و گونه‌های قارچ، سطل باید طی 10 تا 21 روز یا حدود 2 هفته به طور کامل کلنیزه شود.

به راحتی می‌توانید سطل خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به خوبی رشد می‌کند یا نه. به گرمای سطل‌ها خوب توجه کنید؛ زیرا این سطل اغلب وقتی لمس می‌شوند گرم هستند و  اگر چندین سطل خیلی نزدیک به هم چیده شوند، حرارتشان می‌تواند میسلیوم در حال رشد را بپزد و از بین ببرد.

بنابراین باید فاصله مناسب در طول کلونیزاسیون را در نظر بگیرید. میسلیوم قارچ صدفی بوی شیرینی دارد که یادآور بادیان است، بنابراین اتاقی که این بو در آن بپیچد معنی داشتن یک محصول خوب است.

پشه‌های قارچی

ممکن است متوجه شوید که پشه‌های قارچی که شبیه مگس میوه هستند در اطراف سطل‌های شما وزوز می‌کنند.

آنها قارچ‌های شما را نمی‌کشند، اما می‌توانند آزاردهنده باشند و ممکن است آلودگی پخش کنند. برای حذف آن‌ها می‌توانید نوار میکروپوره روی سوراخ‌های سطل‌هایتان قرار دهید.

کمی زیر کاه را حفر کنید و به دنبال میسلیوم کلاسیک تار عنکبوت مانند قارچ صدفی بگردید که راهش را پیدا می‌کند

اگر هیچ میسلیومی یافت نشد، یا اگر خود سطل بوی بدی داد، احتمالا سطل آلوده است.

این ممکن است ناشی از آلودگی، رطوبت نامناسب بستر شما یا شرایط محیطی نامناسب باشد. اگر اینطور است، نگران نباشید، همیشه می توانید دوباره امتحان کنید!

اگر فرآیند کشت موفقیت‌آمیز باشد، باید پین‌ها یا دسته‌های کوچکی از ساختارهای قارچ‌شکل را ببینید که از درون برخی از سوراخ‌های سطل بیرون زده است و این یعنی میوه دهی شروع شد!

مرحله 6: باردهی قارچ

وقتی باردهی آغاز شد، وقت آن است که تصمیم بگیرید سطل خود را برای این مرحله مهم در کجا قرار دهید. برای میوه‌دهی در فضای باز، سطل خود را در فضایی با سایه خوب که باد زیادی دریافت نمی‌کند، مانند گوشه‌ای سایه‌دار از خانه یا گاراژ قرار دهید.

در طول این مرحله مهم است که مطمئن شوید پین‌های قارچ خشک نمی‌شوند. اگر خیلی خشک شوند، «سقط می‌شوند» و به قارچ‌هایی با اندازه کامل رشد نمی‌کنند. اگر مکانی که انتخاب کرده‌اید خیلی باد است، می‌توانید یک کیسه پلاستیکی را روی سطل قرار دهید. داشتن یک بطری اسپری در این مرحله می‌تواند کمک کند تا بتوانید قارچ‌ها را چند بار در روز برای حفظ رطوبت اسپری کنید. هنگامی که سنجاق کردن شروع می‌شود، می توانید انتظار داشته باشید که قارچ‌های اندازه کامل را در کمتر از ده روز ببینید. برای بهترین نتیجه، سطل‌ها یا ظروف خود را در محلی با رطوبت طبیعی بالا و سایه فراوان قرار دهید.

جهت دادن میوه در تمام طول سال، می‌توانید قارچ‌هایتان را در خارج از خانه و بسته به زمان سال و قارچ خاصی که با آن کار می‌کنید، در یک اتاق میوه‌دهی خانگی با کنترل رطوبت قرار دهید. برای اکثر صدف‌ها، میوه‌دهی مطلوب زمانی اتفاق می افتد که دمای محیط بین 10 تا 20 درجه سانتیگراد باشد.

مراحل پرورش قارچ در سطل
مراحل پرورش قارچ در سطل

مرحله 7: برداشت قارچ

وقتی که سطل شما کاملا پر از قارچ شد، و قارچ‌ها به حدی منبسط شدند که به نظر می‌رسد لبه کلاهک‌های آنها شروع به پیچ خوردن به سمت بالا کرده است؛ زمانی است که قارچ‌ها در شرف رهاسازی هاگ‌های خود هستند و بهترین زمان برای برداشت آنها است.

البته اگر آنها را کمی زودتر برداشت کنید، احتمال ورود حشرات به آنها کاهش می‌یابد. قارچ‌های صدفی را با برش از پشت، با یک چاقوی تیز به صورت خوشه‌های کامل جمع کنید. پس از اتمام برداشت، باید بلافاصله آنها را بپزید یا به مدت 5 تا 7 روز  در یخچال در یک کیسه کاغذی نگهداری کنید. هر چه زودتر از آنها استفاده کنید بهتر است!

پس از برداشت، اگر سطل خود را در یک مکان مناسب (سایه، مرطوب) بگذارید یا کل کاه را در باغچه سبزیجات یا قسمتی سایه دار از حیاط خود دفن کنید، ممکن است دومین یا حتی سومین بار قارچ را در تابستان و پاییز دریافت کنید.

چگونه در سطل قارچ پرورش دهیم؟
چگونه در سطل قارچ پرورش دهیم؟

با دانشنامه هاگ و آموزش تولید و پرورش قارچ همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *