اخبار عمومی و گزارش

هشدار درباره قارچ های خودرو به زائران کربلا

مسمومیت با قارچ‌ها و گیاهان سمی در مسیر اربعین رایج است

به گزارش هاگ، از اقتصادنیوز معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌ احمر گفت: مسمومیت با گل‌ها و گیاهان سمی در مسیر اربعین رایج است بنابراین زائران با گیاهان و قارچ های خودرو تماس پوستی نداشته باشند و آن‌ها را به دهان خود نزدیک نکنند.

به نقل از ایسنا، پیمان صابریان معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌ احمر  در خصوص خطر مسمومیت‌های غذایی ناشی از گرمای هوا در کشور عراق و شهرهای مرزی گفت: یکی از موارد بهداشتی که زائران در هنگام بازگشت به کشور باید مراقب آن باشند، جلوگیری از حساسیت غذایی است. بنابراین زائران در طول سفر از حمل گوشت، قارچ،  تخم‌مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری کنند؛ چراکه این مواد غذایی در هوای گرم به سرعت فاسد می‌شوند. مواد غذایی که قابلیت فاسد شدن را دارند بهتر است که در یخدان مناسب حمل شود.

صابریان ادامه داد: همچنین زائران باید از خرید و مصرف قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری کنند و در زمان خرید مطمئن شوند که درپوش آن‌ها شکسته نیست. اگر فرآورده‌ای ظاهر یا بوی ناخوشایندی دارد، باید از مصرف آن ماده غذایی خودداری شود. کنسروها قبل از مصرف باید به مدت  ۲۰ دقیقه در آب درحال جوش حرارت داده و بعد مصرف شوند.

معاون آموزش، پژوهش و فن‌آوری جمعیت هلال‌احمر افزود: مسمومیت با گل‌ها و گیاهان سمی در مسیر اربعین رایج است بنابراین زائران سعی کنند تا با برخی از گیاهان تماس پوستی نداشته باشند یا آن‌ها را به دهان خود نزدیک نکنند. همچنین زائران از خوردن گیاهان و قارچ‌ های خودرو اجتناب کنند و اگر دیدند جانوران گیاهان را مصرف می‌کنند، فکر نکنند که این گیاهان برای انسان هم بی‌ضرر است.

معاون آموزش، پژوهش و فن‌آوری جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: زائران هیچگاه در داخل اتومبیل با موتور روشن هرچند به مدت کوتاه نخوابند. این کار می‌تواند باعث بروز مسمومیت کشنده با منوکسیدکربن شود. روشن کردن گاز پیک‎نیکی داخل چادر، اتومبیل یا در محیط بسته می‌تواند باعث مسمومیت شود.

صابریان با اشاره به گزش حشره در مسیر پیاده‌‌روی اربعین نیز، گفت: بهتر است زائران در مناطقی که حشرات زیادی آنجا وجود دارد، از کرم و یا اسپری دورکننده حشرات روی پوست خود و کودکان استفاده کنند که البته استفاده بیش از حد و دائم از این مواد می‌تواند باعث حساسیت شود. زائران بهتر است برای پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های باز، از پیراهن آستین بلند و شلوار بلند برای کودکان استفاده کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا