جهاد کشاورزی

تولید قارچ خوراکی در آذربایجان غربی

تولید 3300 تن قارچ در سال

(1403/01/21)

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی گفت: سالانه بطور متوسط حدود 3300 تن قارچ خوراکی در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی افزود: شهرستان ارومیه با تولید بیش از 900 تن، بیشترین تولید قارچ در استان را دارد. شایان ذکر است عمده قارچ خوراکی تولیدی در استان از نوع قارچ دکمه ای است.

دیانتی اضافه کرد: بر اساس آمار 68 واحد تولیدی قارچ در استان مشغول فعالیت هستند و بیش از 200 نفر در این واحدها اشتغال دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: سرانه مصرف سالیانه قارچ خوراکی در کشور حدود 105 تا 2 کیلوگرم است، که این مصرف سرانه برای استان ما حدود 1 الی 1.5 کیلوگرم برآورد می شود.

این مسئول اضافه کرد: در سال جاری یک واحد تولیدی قارچ دکمه ای به ظرفیت 500 تن در سال در شهرستان ارومیه در دست احداث است که پیش‌بینی می شود تا پایان شهریور ماه به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه تولید و پرورش این محصول اغلب در سالن‌های سرپوشیده است، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی با معرفی واحدها برای دریافت تسهیلات بانکی جهت احداث و یا افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قارچ خوراکی، از این واحدها جهت توسعه و تداوم تولید حمایت می کند.

دیانتی اضافه کرد: اغلب بذر قارچ مورد نیاز برای این اقدام تولیدی در واحد های دانش بنیان تولید، آماده سازی و در اختیار پرورش دهندگان قرار داده می شود.

قارچ سرشار از پروتئین است و مصرف آن باعث تنظیم کلسترول خون، افزایش فعالیت مغز، تقویت معده در هضم غذا و تسهیل در جذب مواد غذایی در بدن می شود.

قارچ خوراکی غنی از ویتامین دی بوده و با مصرف آن از پوکی استخوان جلوگیری می‌ شود، همچنین قارچ حاوی مقادیر زیادی سلنیوم، اسید اوریک، اسید پانتوتنیک، کلسیم، آهن، فسفر و ویتامین های آ، بی، سی، دی و ای است.

قارچ دکمه ای در آشپزخانه های خانگی و رستوران و فست فودها بیشترین مصرف را دارد.

 

منبع: ایرنا


تولید سالانه قارچ در استان آذربایجان غربی

(1402/010/26)

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی از تولید 3000 تن قارچ خوراکی بطور متوسط در سال خبر داد و گفت: قارچ های دکمه ای پرورش داده شده در بازار داخلی استان به مصرف کنندگان عرضه میشوند.

شهبازی تولید سالانه امسال استان را طبق آخرین آمار 3300 تن عنوان کرد که از میزان متوسط سالانه بالاتر بوده و بیان نمود که بیشترین سهم تولید قارچ در استان آذربایجان غربی مربوط به شهر ارومیه با 900 تن در سال می باشد. همچنین خاطرنشان کرد که عمده قارچ تولیدی استان از نوع قارچ دکمه ای می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مقدار زیادی از این قارچ تولید شده در بخش کسب و کارهای کوچک و با سرمایه کم تولید شده است، بیان نمود: 64 واحد کشت و پرورش قارچ در استان فعال است که موجب اشتغال زایی مستقیم برای بیش از 200 نفر شده‌اند.
وی مزیت دیگر این کسب و کارهای کوچک که اغلب خانوادگی هستند را، کاهش بیکاری اعضای خانواده و کمک به اقتصاد خانوارها عنوان کرد.

او یادآور شد: سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور سالانه حدود 1/5 تا 2 کیلوگرم است که تقریبا نصف میزان متوسط جهانی میباشد؛ سرانه مصرف استان آذربایجان غربی نیز حدوداُ 1 تا 1/5 کیلوگرم است که از سرانه کشور پایینتر می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌ غربی در خصوص برنامه‌های این سازمان در جهت توسعه هرچه بیشتر کسب و کارهای کوچک، نظیر سالنهای پرورش قارچ خوراکی در استان، گفت: در حال حاضر یک واحد کشت و پرورش قارچ دکمه ای با ظرفیت تولید سالانه 500 تن در شهر ارومیه در حال راه اندازی است و پیش‌بینی میشود که تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری شود.

شهبازی، حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و نوپا را، از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و بیان نمود: سازمان تعدادی از واحدهای تولیدی قارچ خوراکی را جهت دریافت تسهیلات، به بانک ها معرفی کرده است. پرداخت این تسهیلات جهت مواردی همچون: احداث سالن جدید، خرید تجهیزات یا گسترش ظرفیت تولید و تامین سرمایه در گردش میباشد.

 

منبع: ایسنا

 

تمامی اخبار جهاد کشاورزی درباره قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا