بیماری‌ های قارچ خوراکی

آشنایی کامل با کپک دارچینی یا Cinnamon mould

بیماری کپک دارچینی قارچ

کپک دارچینی (Cinnamon mould) یک نوع بیماری قارچ مخصوص خاک پوششی و کمپوست قارچ است. نام دیگر این بیماری Chromelosporium fulvum است.
این بیماری فقط مختص به قارچ نیست و در سایر رشته‌های باغبانی و کشاورزی نیز شایع است.

این کپک خسارتی به تولید قارچ، کمپوست و بستر وارد نمی‌کند. ولی شکل ظاهری بستر و محصولات را بهم می‌ریزد. همچنین باعث دیده نشدن علائم بیماری‌های دیگر نیز خواهد شد. بنابراین ممکن است سبب به تاخیر افتادن کنترل بیماری و شیوع ان در مزرعه پرورش قارچ شود.

زمان و مکان پیدایش کپک دارچینی

این کپک زرد رنگ بر روی خاک‌پوششی قبل از شروع فلاش اول یا خاک پیت خیس و روزنامه‌های بیش از حد مرطوب بویژه در سالن‌های دم‌کرده در مراحل اسپان ران دیده میشود.

گاهی نیز کنار قفسه‌ها و طبقات چوبی و حتی گاهی همراه با کمپوست خیس و یا بستری که میسیلیوم در آن خوب رشد نکرده باشد، این کپک رویت میشود.

کلونی این قارچ عمدتا دایره‌ای شکل است. در ابتدا این کپک به رنگ  سفید یا خاکستری و سپس به رنگ قهوه‌ای(دارچینی) تبدیل می‌شود. با شروع برداشت فلاش اول قارچ، این کپک ناپدید می‌گردد.

 

تکثیر کپک دارچینی

در نقاطی از بستر که این کپک بسیار متراکم رشد کرده است، در مرحله جنسی اندام ژله‌ای نعلبکی شکل با قطر حداکثر 10 میلیمتر به نام آپوتیسیم ظاهر خواهد شد. این اندام تولید مثل جنسی این کپک محسوب میشود.

از این اندام اسپورهای خاص با نام  آسکوسپور تولید خواهد شد که در هوا رها می شود، منشأ آلودگی بعدی در مجموعه محسوب خواهند شد.

 

خلاصه ویژگی های کپک دارچینی

در هاگ در زمینه بیماری‌های قارچ خوراکی بیشتر مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =